Gå til innhold

Verre for eldre førstegangsfødende?

Anbefalte innlegg

Er det bevist at eldre kvinner, dvs kvinner godt over 30 år, får det tøffere, i forbindelse med svangerskap, fødsel og tiden etterpå? Fordi kroppene deres er eldre, altså?

Har liksom inntrykk av dette. Har inntrykk av at "eldre" kvinner oftere velger planlagt KS også.

Fortsetter under...

Jeg tror nok svangerskapene kan bl litt tyngre med årene. Kroppen BLIR jo mindre pigg, sånn er det bare. Men de individuelle forskjellene er nok større. Jeg var for eksempel i mye bedre fysisk form da jeg var 30 enn da jeg var 20.

Noen blir jo også mer hysteriske med alderen, andre blir roligere og mer avslappet.

Ja, dette var jo opplysende.... Men poenget er: Jeg tror de individuelle forskjellene her er veldig store, så store at det blir vanskelig å generalisere. Noen blir svake, syke, sutrete, hysteriske kjerringer med årene, og får tilsvarende svangerskap og fødsler. Andre blir trygge, sterke, kloke og rolige. Og får tilsvarende svangerskap og fødsler.

Da mamma fødte meg så var hun 33år gammel, ho va ikkje førstegangsfødene, men legene regnet hun som førstegangsfødene siden søstra mi er 11år eldre enn meg:)

Hennes savgerskap gikk kjempe fint, trur d er ganske individuelt i fra person til person... Eg trur d e fordela og ulempa me de forskjellige alderan.. En 20åring e kanskje litt friskere åg meir spretten (generelt), enn en 30åring...men en 30-åring kjenne sikkert kroppen sin bedre, enn d en 20åring eventuelt gjør..

De jo unntak da, men sånn generelt.

Den verste alderen for et svagerskap e vesst man e i 40åran..

Jeg tror det kan være noe i det. Jeg var 34 som førstegangs, og tror faktisk kroppen hadde taklet svangerskap og fødsel og barsel bedre om jeg hadde vært 10 år yngre. Ikke det at jeg var så veldig mye plaga, men tror jeg takler søvnmangel litt dårliger nå en for 10 år siden, blant annet.

Hei.

Jeg fikk min første i alder av 39 år. Svangerskapet var en fryd. Hadde aldri følt meg friskere enn mens jeg gikk gravid. Fødselen måtte riktignok igangsettes (noe som mange mener er tøffere enn ved normal fødsel), men selv den gikk helt strålende. Selv om det var vondt, vil jeg karakterisere fødselen min som lett. Det var slett IKKE så ille som mange mente det vill bli for meg som nærmet meg de 40. Derfor sitter jeg igjen med KUN positive opplevelser med å få barn. Jeg er fortsatt 39, og håper på å få en til om 1 1/2 år. Jeg tror det har mye å si om man er i god form før man blir gravid, samtidig som vissheten om at den biologiske klokken tikker gjør at man fokuserer på det som venter ETTER graviditet og fødsel. Faktisk tenkte jeg minimalt på fødselen under hele svangerskapet ( selv ikke da jeg var på overtid). Fødselen var bare en nødvendig del av det fantastiske å bli mor... Mange maste om at jeg måtte be om KS siden jeg var så "gammel",men det var aldri et alternativ. Er kjempeglad for at jeg fødte på naturlig måte. Det eneste minuset jeg kan komme på, var at helingsprosessen etter fødselen gikk nokså tregt (men det har kanskje ikke med alder å gjøre?!).

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...