Gå til innhold

IKKE MYE HJELP Å FÅ PÅ LEGEVAKTA?


gilgi

Anbefalte innlegg

Var hos legevakta med sønnen min på 2 mnd. Han hadde 38,8 i feber, surklete, svelgvansker og forkjøla. Jeg spurte om jeg kunne gi han febernedsettende, fikk plent nei av legen. Han mente at jeg ikke skulle gi noe form for febernedsettende før feber steg til 39,7. Det høres jo helt merkelig ut.

 

Uff hva skal jeg gjøre han ligger helt slapp, vanskelig for å ta pupp.

 

Selv har jeg kraftig infulensa og er helt slapp og utslitt.

 

Tips taes i mot.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Holder med legen, så små barn skal ikke ha febernedsettende.

Feber under 38 ansees dessuten for å ikke være feber i den forstand på så små, deres temperatur kan faktisk variere fra 36 til 38 uten at det er noe unormalt i det.

Feberen er der for en grunn, den skal hjelpe kroppen å bli kvitt forkjølelsen.

Det er feil å hive febernedsettende i barn med en gang de får litt høy temperatur.

Småttisene kan faktisk fint håndtere over 40 i feber sålenge almenntilstand ikke er prekær, og de får i seg væske.

Du skal se det går over iløpet av kort tid, bare pass på å amme ofte.

 

Lykke til og god bedring ! :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så utrolig provoserende at de skal være så lite behjelpelige. Var du hos fastlegen først? Det er jo viktig at han får nok væske, og det er jo ikke lett hvis han er for slapp til å ta puppen. Vet ikke hva jeg ville ha gjort, men siden jeg jobber på sykehus selv og vet hvor lite hjelp det er å få noen ganger, ville jeg nok gjort det jeg gjør når det er noe her : gå til privat lege.

Kjipt å betale dyrt, men da får man hvertfall hjelp.

Håper dere blir bedre snart begge to :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå prøvd hver morning i 3 dager å få time hos fastlegen, men får til svar at det er helt fullt. det er virkelig dårlig ornings med fastlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det svaret har jeg også fått. Poenget er at de som fastleger har plikt til å hjelpe deg. De fleste leger har derfor satt av litt tid der de tar det som er akutt. Så viss du ikke spør om det er ledig time, men sier du har et barn under 3mnd med høg feber bør du få komme innom.Det har iallefall gått greitt med vår fastlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De kontordamene på legesenter tror jeg ikke har så mye forståelse for om man er liten eller stor. Har fortalt alle 3 dagene at sønnen min er 2 mnd. får da til svar at hvis han er så dårlig må jeg kontakte legevakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg klaget. Men hvorfor ikke ringe legevakten å spørre hva du skal gjøre og hvilke muligheter du har til å klage og insistere på time. De har som regel en person på tlf selv om legevakten ofte er stengt i normale legers åpningstid. Her er legevakten bare åpen fra 17-0700. Utenom den tiden har fastlegen ansvaret + en kommunal-lege som har legevakt i tillegg til sin vanlige praksis.

 

Du kan jo skifte fastlege også. Velge en som har åpent alle dager i uka og mange ledige plasser.

https://tjenester.nav.no/minfastlege/innbygger/visloginside.do

 

https://tjenester.nav.no/minfastlege/innbygger/fastlegesokikkepalogget.do

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er j o helt teit da! Jeg har vært hos legen et par ganger med Mira (øyekatarr og ifm at hun spiser lite) Begge gangene har jeg blitt sendt dit etter å ha vært på HS, og jeg har da kun møtt opp med baby uten å ha time, og har kommet inn i løpet av 10 minutter. De har plikt til å ta i mot små barn og du skal komme FØRST i køen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...