Gå til innhold

2 år og ammer enda

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten jente som blir 2 år i slutten av februar. Jeg ammer enda, dog kun en gang om dagen. Jeg synes dette er en skikkelig kosestund, og min lille prinsesse får masse antistoffer og vitaminer.

Men hver eneste gang svigers,venner, familie og komplett ukjente spør om jeg ammer enda, får jeg utrolig sure blikk og stygge kommentarer...

"Herregud, brystvortene dine og puppene må jo henge nedpå knærne snart"

"Hvorfor i all verden ammer du enda, hun trenger ikke gjeit-melk nå!"

"Skal du liksom amme begge to hvis du får en baby til da??"

"Hun har ikke bruk for puppemelk lenger nå, det må du da skjønne!!!!"

"Hun blir ALT for hardt knyttet til deg"

Disse kommentarene sårer, og jeg skjønner ikke hvorfor alle skal legge seg borti hvorfor jeg ammer MITT barn. Jeg ammer IKKE i full offentlighet, det har jeg heller ikke gjort siden februar i fjor.

WHO anbefaler at den som vil/kan bør amme barnet sitt til h*n er 2 år. Dette har jeg sagt flere ganger til de som kommer med negative kommentarer, men det hjelper aldri...

Puppene og brystvortene mine blir diskutert i det vide og det brede, mens jeg sitter der som flau tilskuer og ber dem holde kjeft, og ikke blande seg oppi midt liv...(forresten så ser puppene mine bra ut, og er omtrent like faste som før graviditeten, foruten strekkmerkene)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bry deg ikke om hva andre sier!

Hvis du synes at ammingen er kos så fortsetter du med det,

der er jo bare ett måltid og som du sier får barnet ditt i seg masse antistoffer.

Hengepupper...hmm...herregud hvor teit...

(trodde det var en myte fra 70-tallet...;-)

Skrevet

Amm på alt du orker du....ser itte hva som er gæli med det jeg..men NOEN bare MÅÅÅÅÅÅ kommentere alt andre gjør.....sleng ut puppen der det passer....og om noen sier noe så spør bare tilbake om de er sjalu....

Skrevet

Det er utrolig hva folk kan få seg til å si, ja! Om noe som er en totalt en privatsak. Men du skal også vite at det er mange som ammer lenge etter 9-12 mnd, uten å fortelle det til folk, og at for hver gang du forklarer fordelene med langtidsamming, så gjør du en innsats for å spre kunnskap og gjøre langtidsamming mer alment godtatt.

Jeg synes det er flott at du og jenta di koser dere med ammingen fortsatt. Tenk på alle de fine fordelene for både deg og henne!

Skrevet

Det er så flott at du ammer barnet ditt ennå, du kan tro jeg misunner deg! Skulle gjerne ammet like lenge med mine to, det var alltid et stort ønske for meg. Dette gir henne en enorm helsegevinst, både på det mentale og fysiske plan.

De synker dypt de som kritiserer dette, kunnskapsmangel og lavmålthet, det må jeg virkelig si. De skulle jammen meg fått hørt ja, hadde det vært meg.

Kos dere:)

Skrevet

Syns du er superflink;-)

Så lenge det er kos for både deg og jenta di så synes jeg bare dere skal fortsette å kose dere !

Ikke bry deg om alle "forståsegpåere"

Skrevet

jeg heier på deg og dere! ;-D

Så flott at du ammer enda! Det er jo bevist at det har en helsemessig gevinst å amme, også større barn. Og som du selv sier anbefaler jo WHO amming til MINST 2 år. Forstår virkelig ikke hvorfor folk da skal trekke lua over hode og late som at de ikke hører/ ikke forstår nettopp det. Det må skyldes redsel for det ukjente og det rare, eller noe i den duren, at folk hauser seg slik opp over langtidsamming. Jeg synes nesten det blir et interessant fenomen, hvordan folk kan reagere så kraftig på noe som er helt naturlig, og som det ikke finnes noe vondt i, tvert om. Folk reagerer ikke om en dytter i 2-åringer massevis av godter og brus, men brystmelk bør de ikke få! Finurlig.

hrmmm, kjenner jeg kunne skrevet om dette i et lite døgn til, så jeg får gi meg. Men jeg heier altså på dere!:-D

Jeg håper inderlig at det går slik at jeg kan amme tassen min lenge jeg og. Min O store drøm er vel å få 4 barn, og dersom jeg får til å amme hver til de blir over 2 år kan jeg da kanskje komme oppi 10 års mer eller mindre sammenhengende amming Dette er da altså en drøm, ikke en plan, men om det skulle gå i oppfyllelse tror jeg at disposiosjonen for hengepupper vil nå uante høyder! Hehehe.

Skrevet

Hallo!!!

Amme i vei du vennen!! Er ikkje aleine om det.Er fælt at andre skal ha formeining om kva me gjer.Guten min er snart 2,5 år,og får fortsatt pupp!!!

Go klem til deg.Kos deg den tida det står på.Det er jo så liten del av livene våre likevel!

Skrevet

Og då tenkte eg på den negative omtalen....

Skrevet

Jeg ammer min toåring - til og med offentlig. Med stor gravidmage og greier og greier. Men jeg lar ingen kommentarer gå inn på meg, og jeg innbyr IKKE til diskusjon, for å si det sånn. "Ammer du enda???". Ja, hun er da så liten enda, og vi synes jo det er greit begge to, så... "Jammen, hva når den nye kommer da?". Ja det tar vi som det kommer. Å amme to skremmer ikke meg, det kjenner jeg til mange som gjør.

Legger ved en link om langtidsamming:

http://beehive.thisisgrimsby.co.uk/default.asp?WCI=SiteHome&ID=3542&PageID=17048

Skrevet

Syns det er bare flott at du ammer henne. Som du sier, så får hun jo i seg viktige stoffer. Kjæresten min fikk morsmelk til han var 6-7 år, og jeg kjenner ingen med like god helse som han! Han er aldri syk. Så ikke bry deg om de som liksom vet så mye om hva som er best. Vær stolt av at du får til å amme henne fremdeles.

Skrevet

Kjæresten min har aldri fått morsmelk i sitt liv, kun erstatning, og har aldri vært syk.

Fikk kjæresten din pupp eller kopp til han ble så gammel?

Skrevet

Fikk pupp ja...:) Men han sluttet vel da for da begynte de vel å erte han litt med det, så han bestemte vel selv at han ville slutte da..:)

Skrevet

Jepp...ammer jenta mi på to år ennå jeg også...søstera hennes fikk pupp til hun var tre år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...