Gjest Skrevet 9. februar 2007 #1 Skrevet 9. februar 2007 Ved forrige svangerskap var jeg hos lege eller JM hver fjerde uke. Snakka såvidt med JM nå og hun sa at denne gangen er det lagt opp til færre kontroller pga nye retningslinjer. Jeg var hos lege i uke 12, ekstra innom JM pga magevondt i uke 15, UL uke 19 og JM uke 20. Synes det er passe jeg. Hvor ofte er dere på kontroll?
JuleMette-OverBekkenEtterGrøt Skrevet 9. februar 2007 #2 Skrevet 9. februar 2007 Jeg var på ul pga blødninger i uke 6, på snakketime for å bli kjent med ny lege i uke 8, ny legetime i uke 11 for blodprøver o.l, var så hos jordmor i uke 17 (men det var vel mest fordi jeg ble for utålmodig), ul i uke 19, jordmor i uke 24 og skal tilbake i uke 28 Så jeg har vært på ganske mange kontroller jeg faktisk. Det er vel hver fjerde uke når man er over halvveis tror jeg, men endel færre før det som det er lagt opp til nå.
Solskinnsjenta Skrevet 9. februar 2007 #3 Skrevet 9. februar 2007 I Trondheim er retningslinjene at førstegangsgravide skal ha 10 kontroller + ultralyd, mens flergangsfødende får 8 kontroller + UL. Dette er ved normale, friske svangerskap. Legen min sa at hvis jeg trengte oppfølging utover dette var det ikke noe problem, men dette var det jeg hadde rett på. Har foreløpig vært på 1.kontroll hos legen, og skal til gruppetime hos jordmor på onsdag. Da er jeg 15+2. Kan hende dette er forskjellig fra kommune til kommune.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2007 #4 Skrevet 9. februar 2007 Det har kommet nye regler på hyppighet på sv. kontroller. Har man et normalt svangerskap har man krav på 8 kontroller inkl. ultralyd. Lenge mellom hver kontroll til å begynne med og litt tettere på slutten. Så er det opp til jordmor eller lege å bestemme om man trenger flere.
Anquor Skrevet 9. februar 2007 #5 Skrevet 9. februar 2007 jeg har vert på 2 jordmortimer nå, og vertfal 6-7 legetimer skal på legetime komende tirsdag og UL 8 mars og jordmor uka etter det...synest det er trygt og godt med mye oppfølging og i mars begynner det forelde førebuende kurset også
Gjest Skrevet 9. februar 2007 #6 Skrevet 9. februar 2007 Var på kontroll i veke 12 (jordmor), veke 18 (lege), veke 19 (UL) og skal ha neste kontroll i veke 24 (jordmor). Så skal eg ha kontroll ein gong i mnd fram til siste mnd, då er det kontroll annakvar veke. (+ ein oppfølgingsUL i veke 32) Ein har rett på 8 kontrollar inkl ordinær UL, men legen min sa at eg kunne få fleire om eg ville. Føler eigentleg ikkje noko behov for det, men er glad eg fekk ein "ekstra" kontroll rundt UL, viss ikkje hadde det ikkje vore nokon kontroll mellom veke 12 og 24. På UL er det jo ikkje urinprøve, vekt eller måling - så det var greit å få ein ekstra kontroll innimellom der.
PrøvLykken Skrevet 9. februar 2007 #7 Skrevet 9. februar 2007 Eg er ca ein gong i mnd, syns det er fint. Skal meir på slutten, men det er så lenge til at eg har ikkje tenkt på det. Synsdet er passe ofte no. Ein får konrollar utan å måtta springa heile tida.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2007 #8 Skrevet 9. februar 2007 Var hos lege i uke 10, lege i uke 15, ul uke 18, jordmor uke 24, lege uke 26 pga tette slimhinner og bekkenløsning, neste kontroll i uke 29.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå