G77 m/ mirakel i magen Skrevet 9. februar 2007 #1 Del Skrevet 9. februar 2007 Hei jenter! Jeg er "ny" her inne. Dvs. jeg har vært inne og lest her med jevne mellomrom, men har ikke vært aktiv. Det er virkelig flott å se hvor støttende og oppmuntrende dere alle er her. Om meg selv: Jeg er 29, gift, har vært prøver siden medio mars 2005, og har akkurat beveget meg inn i pp25. Problemet vårt ser ut til å være mannens svømmere. Det jeg lurer på er om det er mange her som venter på eller holder på med IVF på Ullevål og hvilke erfaringer dere har med dem? Er det noen som vet hvor lang ventetiden er for øyeblikket? Har hørt 8 mnd. Jeg lurer også på om dere har blitt kalt inn til samtale før den berømte "forsamtalen" eller om det bare er det man kaller den første samtalen. Vi har nemlig fått innkalling til samtale på IVF-seksjonen 21.februar. Søknaden dit ble forøvrig sendt i midten av desember, så vi hadde egentlig ikke ventet å bli kalt inn før nærmere sommeren. :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8156095-ullev%C3%A5l/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 9. februar 2007 #2 Del Skrevet 9. februar 2007 Hei på deg! Jeg er også relativt ny her inne og jeg kan jo kort fortelle min historie: Jeg er 29 år, gift og vi har prøvd bittelitt lenger enn dere. Problemet ligger hos meg.. Etter 2 operasjoner (lap.) for endometriose, ble vi søkt til IVF på Ullevål av min gyn. i sept 06. Vi fikk da vite at ventelisten var på rundt 8 mnd og at vi skulle få et forsøk før sommeren. Rett etter jul - altså etter 4 1/2 måned på ventelisten kom brevet fra Ullevål om at turen var kommet til oss - så vi kommer dermed i gang ca 5 1/2 måneder etter søknaden ble sendt inn. Men hva ventetiden er nå kjenner jeg desverre ikke til. Min foreløpige erfaring er bra med Ullevål, det eneste som er litt dumt er telefontiden deres - kun et par timer om dagen og da er det ganske opptatt og raske - men har du spørsmålene klare når du ringer er de absolutt behjelpelige. Ønsker deg lykke til! Jeg starter å "spraye" om et par uker - første forsøk :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8156095-ullev%C3%A5l/#findComment-8156770 Del på andre sider Flere delingsvalg…
G77 m/ mirakel i magen Skrevet 9. februar 2007 Forfatter #3 Del Skrevet 9. februar 2007 Hei Lillingønske - 29år:-)! Tusen takk for svar :-) Så flott at dere får starte så raskt! Var dere inne til samtale da søknaden ver mottatt også eller var samtalen etter jul den første? Den kontakten vi har hatt med dem er at mannen var inne midt i januar for å, etter avtale, å levere sædprøve. Dette kun til internt bruk mht fremgangsmåte videre så vidt jeg forstod (han har jo allerede levert to tilanalyse tidligere, men da til Rikshospitalet). Det var hun som tok i mot prøven på laben der som mente det var 8 mnd ventetid. Grunnen til at jeg stusser på hva innkallingen til denne samtalen i februar betyr er at hun sa at vi ikke kom til å høre noe fra dem før det var aktuelt å sette i gang. Er redd for å skru opp forventningene, men lurer jo på om det betyr at det ikke er så altfor lenge til vi kan starte.. Hmm. Fik også vite at jeg ikke var søkt videre til lap siden problemet ligger hos mannen, så jeg regner med at utredningen er ferdig. Ser det er mye snakk om kromosomprøver og slikt. Det har ikke vi tatt. Tok dere det? Når? Jeg synes også de jeg huket tak i og snakket med da vi var innom på Ullevål virket veldig hjelpsomme og hyggelige. Lykke til med første (og forhåpentligvis eneste) forsøk - det blir spennende å se hvordan det går. Er det vanlig IVF dere skal i gang med? Jeg regner med at det blir ICSI hos oss. :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8156095-ullev%C3%A5l/#findComment-8157247 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 9. februar 2007 #4 Del Skrevet 9. februar 2007 Hei igjen Dette med forsamtale stiller jeg også litt undrende til (jeg har lurt litt på det....) Vi har ikke vært til forsamtale på Ullevål - det eneste vi har gjort direkte mot Ullevål er at vi har tatt alle blodprøvene vi har fått henvisning om samt sædprøven, og sendt inn info om oss selv som vi har blitt bedt om å fylle ut. Selve forsamtalen har vi ikke blitt innkalt til og ikke hørt noe om. Jeg tror det kan ha noe med å gjøre at min gynekolog har "utredet" meg ferdig på en måte - i tillegg er han også til en viss grad involvert i IVF-seksjonen på Ullevål (slik jeg har oppfattet det - jeg har blitt operert av ham (altså min gyn.) på Aleris + gyn undersøkelse av ham på et annet legesenter han holder til)... Så jeg har desverre ikke noe svar til deg på det. Hadde jeg vært deg hadde jeg rett og slett bare tatt en telefon - det er ikke noe gøy å gå slik å lure. Det er jo derfor de har telefontid - for å ta blant annet slike henvendelser. Kromosomprøver har ikke jeg hørt et pip om... Jepp - vanlig IVF hos oss Har du undersøkt noe rundt akupunktur? Jeg aner ikke om det har noe betydning ved ISCI, men jeg har lest veldig mye positivt om IVF og aku. Jeg har begynt hos akupunktur nå nettopp og har nå fått veldig troen på det.... Det går jo an å undersøke om det kan være noe for dere.... Hvis ventetiden blir for lang, kan dere jo sjekke ut ventelistene hos de private klinikkene i Oslo-området.. Vi var i kontakt med Aleris (www.ivf.no) for en tid tilbake og da kunne vi ha kommet i gang med en gang, men da til en helt annen pris naturligvis - og plutselig var vi jo klare for Ullevål... Håper dette var til litt hjelp - bare spør hvis du lurer på noe mer.. Det er ganske forvirrende alt dette her - jeg bruker dette forumet flittig til å få tips etc. Lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8156095-ullev%C3%A5l/#findComment-8158383 Del på andre sider Flere delingsvalg…
G77 m/ mirakel i magen Skrevet 9. februar 2007 Forfatter #5 Del Skrevet 9. februar 2007 Ja, jeg får kanskje ta en telefon og høre med dem. Vi har nemlig ikke fått noen henvisning for å ta blodprøver heller. Kromosomprøver er vel kanskje bare i spesialle tilfeller? Syns bare jeg hadde sett noen andre snakke om det her. Vi ble begynt utredet hos fastlegen min og henvist videre (etter sædprøvene) til gynekologisk på ullvål hvor det ble tatt innvendig UL (alt så ut til å være i orden). Det var gyn der som fylte ut søknad til IVF for oss. Når det gjelder private klinikker så har vi egenlig ikke sett så mye på det av den enkle grunn at det blir for dyrt (i alle fall for øyeblikket). Tror vi venter med det private til vi evt har brukt opp forsøkene i det offentlige. Forhåpentligvis trenger vi det ikke (bank i bordet). Jeg har faktisk vært inne på tanken om akupunktur, og har akkurat luftet det for mannen. Han ble umiddelbart engstelig for hvor nålene skulle stikkes... ;-) Jeg trodde det var mest effektivt mht å regulere sykluser/eggløsning, men har sett at det også kan brukes for å bedre sædkvalitet. Og ikke minst i forbindelse med innsetting. Så jeg tror jeg må undersøke det litt nærmere. Hvor ofte går du til akupunktur? Går du i Oslo? :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8156095-ullev%C3%A5l/#findComment-8159595 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 9. februar 2007 #6 Del Skrevet 9. februar 2007 Ja, ta en telefon til dem Leste litt om kromosomprøver nå, og det ser ut til at det ikke er i alle tilfeller.. Enig med deg om private klinikker. Det blir veldig kostbart, og greit å ha det i "bakhånd". De er jo like flinke i det offentlige også Og ja, håper ingen av oss trenger å benytte oss av dem..... Det er kun meg som går ti aku hos oss... Jeg prøvde å overtale mannen min til å bli med, men det var ikke lett, gitt.. Hehe... Men på klinikken jeg går sitter det fifty/fifty menn og kvinner på venterommet, så det er absolutt ikke uvanlig (prøvde til og med å si det, men det funket dårlig.... hehe...). Jeg skal gå 1 gang i uken frem til hormonstart - da to ganger i uken og på uttaksdag og innsettingsdag (tror jeg). Blir kostbart (380 år gang), men jeg tror virkelig på det. Jeg kan på det varmeste anbefale Klinikk Fjeld på Majorsuten i Oslo - de har nesten bare prøverørere eller andre ufrivillige barnløse der.. Men jeg tror det finnes mange andre klinikker også innenfor det feltet. Holder du til i Oslo eller? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8156095-ullev%C3%A5l/#findComment-8159735 Del på andre sider Flere delingsvalg…
G77 m/ mirakel i magen Skrevet 9. februar 2007 Forfatter #7 Del Skrevet 9. februar 2007 Klinikk Fjeld - det var den jeg var inne og så på nettsidene til tidligere i uken.. Høres ut som om det blir nokså dyrt, ja, men det er det jo absolutt verdt hvis det virker! Eller NÅR det virker heter det vel. Tror jeg skal ta kontakt med dem når vi har vært på Ullevål. Det er jo mindre enn 2 uker til nå. Vet ikke helt hva som skal skje og når, så det er sikkert lurt å vente. Et par uker fra eller til spiller liksom ikke fullt så stor rolle lenger... :-) Jepp, holder til i Oslo. Det gjør vel kanskje du også siden du går på klinikk fjeld? Hvordan er det med dere? Er dere åpne rundt prøving og IVF eller holder dere det for dere selv? Vi har holdt det for oss selv, noe jeg har syntes har vært ganske tøft. Den eneste som vet noe er min mor. Fortalte det til henne for et par måneder siden (rett før vi ble henvist til IVF). :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8156095-ullev%C3%A5l/#findComment-8160332 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 9. februar 2007 #8 Del Skrevet 9. februar 2007 Ja, sjekk ut Klinikk Fjeld når dere vet litt mer. De er i alle fall veldig koselige, flinke og hadde "tid" til å ta meg inn på kort varsel... Vi bor også i Oslo... Veldig greit i forhold til aku og Ullevål - heldig vi bor i Oslo og har disse tingene i nærheten Vi har kun snakket med mine foreldre om det - de er de eneste som vet at vi skal gjennom 1. forsøk nå - svigerforeldrene vet at vi sansynligvis må gjennom IVF "en gang i tiden" og det samme gjelder vennene våre. Ingen av vennene våre vet at det skjer noe nå, og slik synes jeg det egentlig er ganske greit å ha det. Føler at hvis det går galt, kan jeg alltids få den støtten jeg da trenger fra venner og svigers da. Pluss at hvis det skulle gå bra, synes vi det er litt kos og trygt å ha den "hemmeligheten" til de vanlige 3 månedene har gått... Men det er vanskelig som bare det - det er jo så "stort" for oss dette her, men jeg prøver å ikke blåse det så veldig opp så da er det veldig greit å ikke fortelle det til flere. Ha en videre god ettermiddag. Selv ligger jeg på sofaen med influensa.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8156095-ullev%C3%A5l/#findComment-8160619 Del på andre sider Flere delingsvalg…
G77 m/ mirakel i magen Skrevet 9. februar 2007 Forfatter #9 Del Skrevet 9. februar 2007 Uff da, infuensa høres ikke særlig stas ut. Håper du har god tilgang på sjokolade og dårlige tv-såper. Hvis du ikke er for dårlig til å sette pris på slike ting, da. Er så lenge siden jeg har hatt influensa at jeg ikke husker hvor ille det er.. Er helt enig i det med nærhet til behandlingssted. Er deilig å slippe å reise mye. Jeg må innrømme at det var en stor lettelse å fortelle om problemene våre til mamma. Hun er en god støtte, både i kraft av å være mor og i at hun jobber i helsevesenet. Vi har ikke fortalt noen andre, hverken venner eller familie, at vi prøver å få barn. I alle fall ikke eksplisitt. Har bare sagt til enkelte at jo vi ønsker oss barn en gang og at det nok ikke blir så altfor lenge til. Men de må jo begynne å lure etterhvert... Jeg har i grunnen vært mer åpen for å fortelle om vår situasjon til andre, det er mannen som har holdt igjen. Han mener at dette er vår sak og at ingen andre har noe med det. Han blir irritert når folk spør og hinter om barn. Hans familie sier ingenting om det (foreldrene hans er dessuten allerede besteforeldre - i motsetning til mine). I min familie derimot har det vært en del masing, ikke fra mamma men fra pappa og søsken. Verst var det i julen da de måtte kommentere ALLE julekortene med bilder av babyer. Som om det ikke var det første jeg la merke til... Men, men. Nå har vi i alle fall planer om å si det til pappa også. Det er bedre at han vet det, så slipper vi at han hinter sånn hver gang vi møtes. Det hørtes veldig fornuftig ut å fortelle det litt "diffust", hvis man kan si det sånn. Godt å kunne hente støtte når man trenger det og samtidig holde ting for seg selv. Regner med at vi kommer til å åpne oss litt mer etterhvert. Akkurat nå ser jeg bare fram til samtalen på Ullevål og gleder meg til å få vite hva som skal skje fremover. Oi, dette ble litt lengre enn jeg hadde tenkt. Jaja. Sitter ellers og venter på at den nye lenestol min skal komme fra ikea. Lurer på om jeg har tid til å gå på butikken før de kommer? Håper influensaen din slipper taket så fort som mulig. Er sikker på at du har en omsorgsfull mann som steller godt med deg. God bedring! :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8156095-ullev%C3%A5l/#findComment-8161084 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 9. februar 2007 #10 Del Skrevet 9. februar 2007 Hei igjen, Takk - skal love deg at her går det i både sjokolade, magasiner, Oprah og the O.C på tv..... Og ikke minst en god mann :-) Lenge siden sist influensaen var på besøk her også, så det er nesten litt gøy.. Hehe... Julen var ganske tøff ja, det blir lett fokus på det man savner og for vår del ble savnet etter et barn stort - spesielt for min del.. Og ja, julekortene - de er grusomme!! Lovet meg selv i romjulen å ALDRI lage slike kort selv..... (spørs vel når den tid kommer - ikke sikkert så lett å unngå..) Det er en ting da som er bra med å gå gjennom en tøff periode for å få barn; i hvertfall jeg lærer mye rundt dette og vet hvordan jeg skal og hvordan jeg ikke skal oppføre meg hvis andre vi kjenner kommer opp i samme utfordringer....... Jeg har i alle fall opplevet at folk bare antar at 'siden vi har giftet oss så er vel da ungene på full fart inn i livet vårt' - det faller tydeligvis ikke inn for enkelte at det kanskje er en grunn til at det ikke popper ut barn når noen har vært sammen i mange år, giftet seg eller er i den "rette" alderen.. og da mener jeg ikke bare det at det er en sykdom, diagnose, dårlige svømmere eller noe sånt - kan jo også bare være et personlig valg noen tar osv, - og det uten å måtte forklare det... Godt å ha en mor å snakke med. Det er jo ofte litt ekstra spesielt med mor, og godt å vite at en har den gode støtten der. Vel, takk for en lang og hyggelig prat - vi snakkes nok helt sikkert igjen! Jeg har jo foreløpig ikke så mye erfaring - men i og med at jeg begynner å spraye om noen uker - får jeg jo mer erfaring da! Du får bare spørre meg Har inntrykk av at det ikke er så veldig mange Ullevål'ere her inne... Men det er mange jenter her inne med mange gode råd og erfaringer :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8156095-ullev%C3%A5l/#findComment-8161218 Del på andre sider Flere delingsvalg…
G77 m/ mirakel i magen Skrevet 9. februar 2007 Forfatter #11 Del Skrevet 9. februar 2007 Jepp, veldig koslig å prate :-) Du får ha god bedring og en fin sjokoladefylt helg! :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8156095-ullev%C3%A5l/#findComment-8161330 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 9. februar 2007 #12 Del Skrevet 9. februar 2007 Takk Lykke til med ny god-stol!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8156095-ullev%C3%A5l/#findComment-8161347 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 9. februar 2007 #13 Del Skrevet 9. februar 2007 Hei G77-25pp.! Og velkommen hit! Kan svare deg litt kort (?) ang Ullevål siden jeg og sambo var der på forsamtale ang IVF nå i slutten av januar. Selv er det ICSI som er aktuelt for oss på grunn av for få svømmere. Men den forsamtalen hadde jeg grudd meg så til, men den kvinnelige legen vi snakket med var så koselig. Etter hva jeg forstod, så prøver dem å få ned ventetiden, som før har ligget på ca 9 mnd til mellom 5 og 7 måneder. Og ble gledelig overrasket over at ventetiden vår begynte da Ullevål mottok søknaden fra GYN i november. Legen tok en rask innvendig UL - bare for å se hvordan det stod til der nede. Vi fikk begge beskjed om at vi måtte ta blodprøver (kromoson, hepatitt og HIV) pluss at jeg skal ta en blodprøve nå som jeg får TR. Håper det jeg skrev ikke ble for rotete da :-) Og lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8156095-ullev%C3%A5l/#findComment-8162378 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamman til Sofie 180207 Skrevet 9. februar 2007 #14 Del Skrevet 9. februar 2007 Heihei... jeg var innom på Ullevål tirsdag denne uken og da oppga de at det var 6-8 mnd ventetid nå... De gapte forøvrig litt... jeg er høygravid med termin om 8 dager... Men... som 38-åring er var det kjekt å sjekke opp hvor lang ventetid det var.. Skatten i magen nå har vi fått hjelp av Aleris til.. De er kjempeflinke - men det koster selvfølgelig mer... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8156095-ullev%C3%A5l/#findComment-8164225 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå