Anonym bruker Skrevet 9. februar 2007 #1 Skrevet 9. februar 2007 Leser om jordmødre (spesielt) og annet helsepersonell som fokuserer VOLDSOMT på vekt og BMI osv. Hvorfor i all verden godtar man en sånn oppførsel? Er det noen som er vel bevisst om sin egen overvekt, så er det vel vi med høy BMI? Jeg er gravid og har enda ikke opplevd noe negativt rundt vekta mi, (faktisk har ingen nevnt noe om det enda:) men om JM begynner å snakke om dette når jeg kommer til henne, så vil jeg ikke godta det! HUN skal ikke ha styringen over MITT svangerskap. Det er mitt og bare mit, og jeg trenger støttem oppfølging og råd i forhold til det å være gravid. Ikke slanketips eller håning fordi jeg er stor. Ikke røyeker/drikker jeg, jeg lever sunt nå i svangerskapet og vil forske så godt jeg kan å ligge unna mye sukker. Jeg har en god helse fra før, og vil aldeles ikke godta at et fremmed menneske vil sjkanere meg eller tråkke på mine grenser. En JM kan ikke kjenne til om det er årsaker som gjør at man er stor (for eks spiseforstyrrelser el.l) og da trenger man iallefall støtte og ikke ren mobbing. Blir så eitrende sinna på manges vegne her inne, men takket være denne siden har jeg også blitt bevisst på MIN kropp, MITT svangerskap og MIN fødsel. Og jeg gidder ikke diskutere evt vekt med alle de jeg skal ha kontakt med underveis. JEG er piloten, og da må JEG ha styringa!!
Gjest Skrevet 9. februar 2007 #2 Skrevet 9. februar 2007 Heia, Heia!!! Støtter deg fullt ut - you go girl!!
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2007 #3 Skrevet 9. februar 2007 det er jo jobben hennes, og siden du er over 90 kg så er det jobben hennes å ta ansvar for det ufødte barnet som lever usunt inni deg når du ikke tar ansvar for det. tenk om du hadde vært like opptatt av å skape ett sunt miljø for babyen din som du er på å "stå på krava"
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2007 #4 Skrevet 9. februar 2007 Mange måter å gjøre den jobben på. Ellers så gjør det ingenting om anonym går i seg selv litt...
Alba44 Skrevet 9. februar 2007 #6 Skrevet 9. februar 2007 Flott innlegg, hovedinnlegger! Støtter deg i det du skriver og er helt enig.
(Muskat) Skrevet 9. februar 2007 #7 Skrevet 9. februar 2007 Til du som skrev "...tenk om du hadde vært like opptatt av å skape ett sunt miljø for babyen din som du er på å "stå på krava"..." Er det ikke akkurat det hun gjør da? Skaper et sunt miljø for babyen? Jeg forstår at jordmødre må kommentere vekt når personer har BMI over 30, det er blant anet jobben dems. Men det HI snakker om her, erde jordmødrene som gang på ang kommenterer vekt uten å høre etter hvorfor mødren e store. Dessuten må høy vekt ses i sammenheng med andre ting: er alle prøver ellers flotte, er det da ingen grunn til å kommentere gang på gang på gang at man skal passe vekta???? Og det er som HI sier; det er stort sett de som er store fra før som vet best hvordan man BURDE leve. De fleste av oss klarer fint å ta hensyn til graviditeten, og dermed leve sunt den tiden det tar.
Gjest Skrevet 10. februar 2007 #8 Skrevet 10. februar 2007 Det har du helt rett i! Jeg syns vi jenter/kvinner har altfor lett for å bli usikre i sånne situasjoner, og er det noen av dere som har tips til hvordan vi kan bli mer hardhudede, så ja takk! )
♥Dumle♥ har tre søte små♥ Skrevet 11. februar 2007 #9 Skrevet 11. februar 2007 Det er jobben deres å veilede ifht kost osv når du veier så mye;-))
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2007 #10 Skrevet 11. februar 2007 HI her. Ja, det er jobben deres å veilede, men ikke å sjikanere. Og det er det mange opplever. Å være ekstremt opptatt av vekta blir feil fokus, det beste er å få konkrete råd og god veiledning for at svangerskapet skal gå bra!! Jeg står fortsatt på at det er MITT svangerskap, så kan JM og annet helsepersonell komme med sine innspill til hvordan dette skal kunne gå greiest mulig. Men å godta ren mobbing bare fordi jeg er stor, det vil jeg aldri kunne godta. Jeg leser om skrekkopplevelser som istedet for å være god svangerskapsomsorg gjør at man får et dårligere svangerskap, og kanskje med større sjanse til å få depresjoner. Mobbing kan jo føre til depresjoner, og man kan gi seg selv skylden for det utroligste i forhold til babyen sin. Så ja takk til råd og veiledning i samarbeid med den gravide, og NEI til det som kan ødelegge et ellers problemfritt svangerskap.
TusseMor07&09&14 Skrevet 11. februar 2007 #11 Skrevet 11. februar 2007 Ja, det er faktisk jobben deres... men det er noen som faktisk drar dette alt for langt! Er frekke og nedlatende, og for enkelte ødelegger mer, ved å skape et dårlig selvbilde, enn å motivere og støtte! Svangerskapet skal være en tid som er positiv! Dette med overvekt er et fryktelig sårt tema, og den overvektige er som oftest VELDIG klar over sin egen situasjon. Det finnes virkelig en mellomting i hvordan helsepersonellet bør oppføre seg! Støtte og veiledning, i stedet for håning og nedlatende ord er kanskje noen stikkord! Selv har jeg gått ned MANGE kilo før graviditeten, men har fortsatt noen igjen. Når jeg da kommer til ei jordmor som skal begynne å fortelle meg hvordan en sunn livsstil er,og er skikkelig ufyselig, så finner jeg meg søren meg ikke i det! Hun vet ingenting om mitt harde arbeid, og hvordan jeg lever. Og jeg synes det da er toppen av frekkhet og komme å blande seg inn på en slik dømmende og nedlatende måte! Snakket med legen min om hvordan jordmor hadde oppført seg, og hun var dypt sjokkert, og jeg fikk streng beskjed om å ikke dra til jordmora igjen! Men det verste er jo at det er veldig mange som er akkurat slik! Har hørt mange slike historier, fra både store og små, om helsepersonell som er helt sykt opptatt av vekt og kosthold! Synes det er viktig å snakke med jordmor og lege om kosthold jeg og! Men det får søren meg være grenser i hva man skal finne seg i!
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2007 #12 Skrevet 12. februar 2007 JEG ER SÅ DRITTLEI AV Å SE DUMle (vi ler av Dumle haha) SINE INNLEGG NÅR HUN HELE TIDEN SKRYTER AV HVVOR LITE HUN VEIER OG HAR GÅTT OPP SJØL!!! GÅ PÅ EN ANOREKSIA SIDE DUMLE- VI ER LEI AV Å SE SVARENE DINE, MENINGENE DINE NÅR DE HELE TIDEN ER SÅ JÆSKLA NEDLATENDE OG BEDREVITENDE!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå