Gå til innhold

Noen med peiling på blodtrykksmåling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jordmor målte blodtrykket mitt satt hun og snakket og spurte meg om ting. Jeg har hørt at man ikke skal snakke, men sitte rolig og slappe av slik at målingen blir mest mulig riktig. Stemmer dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er riktig det at man skal være mest mulig avslappet, men ofte er man mest avslappet dersom man føler seg trygg og har en god dialog med den som skal ta blodtrykket.

Man bør helst ha sittet eller ligget i 5-10 min før BT blir tatt.

Da jeg var på tidlig UL var mitt BT mye høyere enn vanlig (ikke vandt med stedet og var nokså spent), men hos legen var det normalt igjen.

Skrevet

En skal sitte rolig å slappe av ja. Ikke snakke heller.

Men hvis trykket ditt var ok med snakking, så trenger du ikke være bekymret for at du ikke satt i ro.

Men sørg for at det blir målt ordentlig neste gang.

Rart jordmor snakket til deg syns jeg, for dette med blodtrykk er jo prosedyre, så dem gjør jo det mange ganger og vet jo hvordan det skal være. Spørs om ho hadde en vimse dag :) .

Skrevet

Er enig med deg at det var pussig, en av grunnene til at dere skal være stille er jo at den som måler skal få tatt det riktig (dersom en tar det manuelt så klart, altså med stetoskop på armen samtditig som de pumper opp for hånd og så slipper), det er noe med at de skal høre nå noen hjerteslag forsvinner og så kommer tilbake igjen, eller omvendt, første del av blodtrykket (overtrykket) når de ikke lenger hører noe (eller hører noe?) og andre tallet motsatt og da må de jo sitte stille og lytte i stetoskopet sitt for å kunne høre akkurat når de to delene inntreffer. At du snakker tror jeg derimot ikke er av den største betydning for hvordan blodtrykket blir så lenge du slapper av ellers. Skulle blodtrykket være høyt vil de jo måle på nytt litt senere for å være sikker.

Skrevet

Jeg er sykepleier og har aldri hørt at man ikke skal snakke når man måler bt? Eneste grunn til at jeg ikke snakker av og til er at d kan være vanskelig å høre i stetoskopet hvis d er bråk omkring...spesielt hos eldre...Men hos de fleste mennesker er dunkingen høy og tydelig! Er heller ikke nødvendig å ligge før bt måling...men er gjerne en fordel at man har sittet noen minutter i en stol...

Skrevet

Det stemmer at et standardisert blodtrykk skal tas etter at personen har hvilt seg litt, armen skal helst være i hjertehøyde og man skal være stille. Men ved svangerskap er det jo helst høyt blodtrykk man er obs på mtp svangerskapsforgiftning, og da er jo et normalt blodtrykk hos en person som snakker, har gått trapper etc bare et sunnhetstegn.

Hilsen turnuslege

Skrevet

Hadde et forsøk en gang der vi målte bt. Hvis jeg satt i ro uten å snakke eller bevege meg ble det mye lavere enn dersom jeg snakket. Rart hvor lite som skal til for å påvirke bt da...

Skrevet

Legen ble bekymret sist for blodtrykket var veldig mye høyere enn det pleier...grudde meg bare til blodprøver som jeg virkelig hater, så 10 min etter at jeg var ferdig med det var BT helt normalt igjen....pingle jeg? neida...men det skal nok ikke så mye til for at det blir feil nei...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...