Gå til innhold

Noen tannleger her? =( Tannlegeskrekk....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.......

Vet at dette kanskje passer bedre inn en annen plass.

Men får se om jeg får noen respons her alikevel.

Nå har det seg sånn at jeg har gått med en tann som skulle ha vært fikset på for lenge siden. Tannlegen begynte på den, begynte å rotfylle den. Å nå har jo deler av tanna blitt dårligere. Nå tørr jeg ikke så til tannlege med tanken på at den må trekkes. Jeg har fått en skikkelig STOR kul i kjevebeinet under der tanna sitter. Dette er vel en sekårsjeksel tror jeg. Hvor mye av tanna må være igjen for å berge den? Å hva er den kulen? Hva koster det å reparere den? Noen gode råd for tannlegeskrekk? Jeg har gått over termin, kan jeg gå til tannlege nå eller bør jeg vente til babyen kommer ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kom deg til tannlegen - om du får tannpine når du skal føde er det jo dumt å ikke ha ordnet det på forhånd... Holder sikkert m fødselssmertene da... Og ikke så lett å ta med en nyfødt til tannlegen noen dager etter fødsel...

Bedøvelse får du jo!!

Lykke til!!

Skrevet

Tenkte jeg skal prøve å svare deg siden jeg er tannlege..

Først: Hvis du har vondt synes jeg du bør bestille deg en akuttime hos en tannlege. Det er ikke sikkert at tannlegen har lyst til å gjøre så mye siden du er på overtid, men han eller hun kan sikkert hjelpe deg sånn at du får det bedre nå, enten ved å ta hull på den betennelsen du har fått i kjeven, eller ved å borre inn til der hvor rotfyllingen begynner (da får man drenasje fra betennelsen, opp gjennom røttene slik at pusset kanskje kan komme ut), eller vi kan hjelpe med smertestillende/antibiotika.

Det er umulig for meg å si om tanna di kan reddes. Det må tas røntgen av tanna for å avgjøre dette. Ganske sikkert er det at du sannsynligvis må gjennom mye behandling for å få "en ordentlig tann " igjen. Du må rotfylle ferdig tanna, noe som tar litt tid og flere konsultasjoner, og så må det nok lages krone, kanskje med stift, for å få noe til å sitte. Unødvendig å si at det hadde vært lurest hvis du hadde gjort alt med en gang, da ville tanna di hatt bedre prognose, og behandlingen hadde kanskje ikke blitt så omfattende (kunne kanskje bare lagt en fylling over rotfyllingen). Men synes du skal ta tak i dette nå, selv om du gruer deg. Dette blir ikke bedre av å utsettes.

Angående tannlegeskrekken: Når barnet er ute og du skal behandles, kan du be tannlegen din om å få beroligende midler som kan hjelpe deg å takle angsten. Det synes jeg gir god effekt på enkelte. Mange synes også det er greit at tannlegen forteller hva en gjør til enhver tid, dette gir jo en form for kontroll for deg. Ellers er det selvfølgelig viktig at du forteller hva du tenker og føler. Nesten alle begynner nemlig med å si at de har tannlegeskrekk...

Hold meg oppdatert da! -Og lykke til. Ring tannlegen med en gang!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...