Gå til innhold

Dette sier NAV ang studier og utbetaling

Miss z

Anbefalte innlegg

Jeg skrev følgende til NAV:

jeg studerer 100% helt frem til jeg går ut i svangerskapspermisjon 10/6/07 og tar 100% permisjon fra studiet mitt i barnets første leveår.

Jeg mottar da fødselsstipend fra lånekassen og mitt spørsmål til dere er da:

* Kan jeg motta engansstønad fra Dere? (Jeg har ikke hatt inntekt ved siden av studiet)

* Har min mann rett på fødselspenger i de 6 ukene han skal ha sin permisjon?

* Kan man velge tidskonto/gradert når man ikke har hatt inntekt?

Jeg setter pris på utfyllende svar fra dere da jeg har lett mye på Deres nettsider uten å ha fått svar på mine spørsmål.

Tar gjerne i mot råd hva som lønner seg for oss.

NAV svarte følegende:

Ut fra de opplysningene du gir, og forutsatt at disse beskriver hele din økonomiske situasjon i forhold til at det ikke er nevnt noen bijobber, blir svaret

Du kan motta engangsstønad fra folketrygden. Kravet skal settes frem sammen med terminbekreftelse i original utstedt etter 26. uke av svangerskapet. Jeg minner om at det anses som fremleggelse av original om du møter opp personlig med søknaden og da har med helsekort for gravide med kontrolldato etter 26. uke.

Din mann får ikke rett til fedrekvote siden dette er en rett som er utledet av din rett til foreldrepenger. Derimot vil han få selvstendig rett til foreldrepenger dersom han overtar den daglige omsorgen for barne OG du returnerer til 100% studier eller 100% jobb. Vi er strenge på dokumentasjonen som må vises for å dokumentere at det foreligger en reell retur til studiene. Han vil kunne ta ut tidskonto, men ikke hvis det er du som har omsorgen for barnet i hans tidskontoperiode.

Hvis noen lurer på noe mer ang dette kan jeg godt forsøke å finne det ut:)

Fortsetter under...

Jeg har tenkt å ta et års permisjon fra studiene. Jeg skal jobbe lørdager framover våren for å spare litt penger. Vi det si at jeg kunne fått engangsstønad (i tillegg til fødselsstipend fra lånekassen) dersom jeg ikke jobber ekstra på lørdagene, men siden jeg gjør det vil jeg ikke få noe fra NAV? Skjønner jeg det riktig, at det ikke "lønner" seg å jobbe lørdager?

Annonse

Enangsstønaden blir ikke endret selv om du har jobbet. Om du tjener penger nok til å motta permisjonspenger, kan du selv velge om du vil søke om permisjonspenger eller om du vil motta engangsstønaden.

Selvfølgelig velger de fleste permisjospenger, for stort sett er det det som lønner seg. F.eks. om du har tjent 40.000 på 1/2 år, tilsvarer det ca kr. 6.600,- pr mnd. Da kan du få denne summen utbetalt i 42 (?) uker, (100 %) som vil bli ca.66.000,- ELLER få 80% utbetalt i 52 uker, som vil bli ca. 63.000,- (Ta summene med en klype salt,jeg regner at 42 uker er 10 måneder og 52 uker er 12 måneder)

Trenger du alle pengene NÅ, og vil ha engangsstønaden, får du den, som er på ca 33.500,-

NAV helper deg til å regne ut hva som lønner seg for deg økonomisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...