coscos Skrevet 9. februar 2007 #1 Skrevet 9. februar 2007 Jeg pleier å ta med meg helsekortet kun når jeg går til kontroll hos lege og jordmor. Det er liksom så "stort", så pleier ikke å ha det i vesken til daglig... Men, nå skal jeg ut å reise, både denne helgen og neste helg, så lurte på om dere andre pleier å ta dette kortet med dere hele tiden, i tilfelle noe skulle skje?
En liiiten til. Skrevet 9. februar 2007 #2 Skrevet 9. februar 2007 Tja,hvorfor ikke? Det skader jo ingen om du gjør det da,smart kommet på syns jeg.Du husker jo ikke alt som står der...)
Gjest Skrevet 9. februar 2007 #3 Skrevet 9. februar 2007 Er nok lurt å ha det med seg, man vet jo aldri. =)
Mona + kid Skrevet 9. februar 2007 #4 Skrevet 9. februar 2007 Jeg har det med meg hele tiden. Ikke hvis jeg skal en liten tur bort på butikken, da. Jeg har det i sekken min og den er som regel med meg overalt. Syns sekk er enklere enn veske i disse bekkenløsningstider, jeg blir automatisk litt skakk i ryggen når jeg går med veske på skuldra...
Lilleprins og mamma Skrevet 9. februar 2007 #5 Skrevet 9. februar 2007 Ja jeg ville også tatt med meg helsekortet. Jeg skal også ut å reise snart - ikke så langt. Skal til Tr.heim. Har da planer om å ha med helsekortet mitt. Føler meg liksom litt tryggere da.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2007 #6 Skrevet 9. februar 2007 I 3. trimester bør du gjøre det, greit å ha "bevis" på hvor langt du er kommet om du skal fly også.
coscos Skrevet 9. februar 2007 Forfatter #7 Skrevet 9. februar 2007 Takk for svar. Ja, begge reisene er med fly, så tenkte kanskje det var greit å ta det med nå, i tilfelle det skulle oppstå noe. Leste tidligere om en annen dame som hadde fått med seg en erklæring fra legen, om at nå som hun var gravid skulle hun ikke gå gjennom røntgenmaskiner på flyplassen, og tenkte jeg skulle høre med legen min på mandag om han kan skrive ut en slik på engelsk til meg (reiser bare til Stockholm denne helgen), da helsekortet bare er på norsk, og ingen andre vil vel skjønne noe ut av det? Vet de er ganske så strikte på sikkerhetssjekk i England (dit jeg skal neste helg) og har bl.a. en sånn scannermaskin hvor de ser gjennom klærne dine. Da er det kanskje greit å ha alle papirer i orden :-)
marikatte *i ammetåke*;) Skrevet 9. februar 2007 #8 Skrevet 9. februar 2007 Du skal ha det med deg hele tiden, du vet aldri om du kommer opp i en uforutsett hendelse som vil føre deg til sykehus og du må ha behandling hvor de må ta hensyn til ditt svangerskap. På helsekortet står det masse viktig informasjon. Skaff deg en god veske isteden, ta med deg kortet:)
dr@gen Skrevet 9. februar 2007 #9 Skrevet 9. februar 2007 Jeg hadde med meg helsekortet da jeg var i Irland rett før jul. I uke 20 eller 21, husker ikke helt. Jeg gikk ikke gjennom røntgenapparatet, men det var vel bare fordi dem så jeg hadde bulk på magen... Litt stor for alderen... Uansett er det lurt å ha med papirene når man reiser. Og ihvertfall nå som du har kommet så langt i svangerskapet. Jeg har kun med meg papirene når jeg er til kontroll, men har lurt på om jeg ikke burde ha dem med overalt. Man vet jo aldri.. Du får ha en strålende tur til England. Håper du får shoppa mye moro til gullet ditt!
#Aurora har tre gutter# Skrevet 9. februar 2007 #10 Skrevet 9. februar 2007 Min jm sa at jeg bestadig skulle ha det med meg,i tifelle noe skjedde.Så det er nok veldig lurt og ta det med når du reiser bort.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2007 #11 Skrevet 9. februar 2007 Jeg har vært en del å reist i dette svangerskapet - også London - og gått gjennom rønken - det har jeg ikke tenkt på en gang jeg. Og legen min har heller ikke nevnt noe....
Gjest Skrevet 9. februar 2007 #12 Skrevet 9. februar 2007 Du går ikkje gjennom røntgen på ein flyplass. Handbagasjen blir sendt gjennom røntgen, mens du går gjennom ein metalldetektor.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2007 #13 Skrevet 9. februar 2007 Helsekortet SKAL ALLTID være med deg! Se for deg at du kommer opp i f.eks. en trafikkulykke. Da har helsepersonell alle opplysninger som trengs om deg og kan behandle deg deretter. Vi kan havne oppi det meste, men tenker bare ikke på det, siden "det ikke skjer oss"! Selv små ting kan behøve helsekortet ditt! Ja kortet er stort, men det kan redde både deg og barnet om uhellet skulle være ute. Vet det høres litt dramatisk ut, men man vet jo aldri hva morgendagen bringer! Skal du ut å reise skal du også ha kortet med deg! Det beste er faktisk å skaffe seg en litt større veske! Ikke la det ligge hjemme! Med vennlig hilsen Høygravid helsepersonell!
coscos Skrevet 9. februar 2007 Forfatter #14 Skrevet 9. februar 2007 Ja, nå er helsekortet vel plassert i vesken, har stor veske, så det går greit :-). Til deg som skrev at vi ikke går gjennom røntgen, det stemmer på de fleste flyplassene, men på Heathrow, så har de fått en ny maskin hvor noen må gå gjennom (de tar stikkprøver), og dette er en røntgenmaskin som "ser alt", dette for å slippe kroppsvisitering, og er nok spesielt ment for å se etter narkotika gjemt i diverse hulrom i kroppen. Og, selv om man har med et helsekort for gravide, så skjønner jo ikke de hva som står der (og magen min er ikke stor nok til at de kan se klart at jeg er gravid), så derfor tenkte jeg det var greit å få med en ekstra erklæring fra min lege på engelsk. Bedre føre var... :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå