Gå til innhold

SE HER! Anngående melk og oppbevaring.

Anbefalte innlegg

Ser det er mange som lurer på dette med melkeoppbevaring og holdbarhet, og tenkte å dele min erfaring om dette. Det er jo ikke så lett når det står forskjellige ting uansett hvor man leser. Det står utrolig mye forskjellig over alt. Ammehjelpen, DIB, sykehuset osv.

Jeg er melkegiver til sykehusets melkebank, og stoler mest på den infoen jeg får fra dem. De bakterie/kvalitetstester jo melka hver eneste gang de skal gi av den, så de vet hva de snakker om. De sa til meg at melk i dypfryser holder ca 3 mnd dersom man fryser i poser, og 6 mnd dersom man fryser i beger. Dersom man koker beger og pumpeutstyr før bruk, og vasker bryst og hender rett før pumping, samt fryser melken umiddelbart etter pumping, holder den seg i 9 mnd. Derfor de store tidsforskjellene forklarer de. Høres fornuftig ut i mine ører i hvertfall, så jeg stoler på det. Dere andre for veie info eg velge hva dere velger å gjøre.

Altså 3 mnd holdbarhet i poser, 6 mnd i beger, og 9 mnd i beger dersom man tar de rette forhondsreglene.

Fortsetter under...

Annonse

Jeg betalte 167 kr tror jeg det var for ti beger. Det blir jo i lengden billigere enn poser siden man kan bruke de mange ganger.

Anngående melk i romtemperatur sier både ammehjelperne jeg har snakket med og sykehuset opp til 8 timer. Men dersom den står i noen timer i romtemperatur synker jo holdbarheten i kjøleskap eller fryser betraktelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...