Gå til innhold

trenger litt hjelp. Fikk beskjed om at babyen min ikke er frisk :(

Gøril og Jesper :)

Anbefalte innlegg

gyn og jordmor kunne i dag ikke se cerebellum (lillehjernen), og nakkefolden var på ca 4 mm :(

Skal til rikshospitalet i morgen for å få en avklarende diagnostikk..

Er helt knust. Regner ikke med å få bli mamma allikevel...

Er det noen som vet hva som skjer i morgen?

Hva kan jeg forvente?

Må jeg føde??

Går straks inn i min 15 svangerskapsuke ...

Er utrøstelig .. hadde aldri trodd dette skulle skje da jeg endelig ble gravid :(

Fortsetter under...

så leit å høre. Føler virkelig med deg. Hva som skjer videre er ikke lett å svare på men jeg trur neppe du trenger å føde. Jeg mistet et barn selv i uke 18 og det ble tatt som en utskrapning. Det er en stor belastning å gå igjen om. Ønsker deg lykke til og fortelle oss hva som skjer videre.

Klem

Heisann Gøril.

Måtte bare svare på dette innlegget. Først og fremst;så utrolig trist!!Å få slike nyheter på ultralyd er ikke morsomt!!Det vet jeg alt om!!

Min historie er ikke helt lik din ( mitt foster har hjerne oppbygd som den skal),men håper likevel den kan være til LITT trøst.

Da jeg var til ultralyd i uke 12 fikk vi beskjed om at fosteret hadde en nakkefold på 4 mm.Som kjent:kan være indikasjon på kromosomfeil. Vi ble sendt til nøyere utredning på haukeland, hvor de fant akkurat den samme nakkefolden.Men ellers såg alt normalt ut. 3 uker senere var vi på nok en ultralyd der.de sjekker hjerte,hjerne, blodomløp,lymfesystemet osv osv.ALt såg heldigvis normalt ut. Morkakeprøven kom tilbake, og de svarene var helt fine!

Så da føler vi oss friskmeldt.:)

Når det gjelder nakkefolden de fant på fosteret ditt,så trenger IKKE det bety noe. Dr. Kiserud på Haukeland sa at av alle tilfeller med slik nakkefold de får henvist, så vil 2 av 3 fostre være friske!!

Forstår veldig godt hvordan du føler det. Jeg var helt utrøstelig selv i den perioden vi gikk igjennom. Og min historie er jo som sagt ikke helt lik din.

Håper av hele itt hjerte at alt går bra med dere!

Hold oss oppdatert!!

Stor klem!!

SVarte deg på gravide sllitere også. Men jeg måtte altså føde da jeg mistet i 15 uke , men nå satte jo kroppen min i gang selv av uviss grunn. Men det hele foreløp som en vanlig fødsel med 10 timer med veer og fødsel... ;-(

Men som hun skrev under er det nok litt forskjell på hva de velger å gjøre OM det er så galt...

Krysser fingrene for deg, De er i allefall flinke og hyggelige på riksen Lykke til, hadde ringt dem i dag jeg så du er sikker på å komme inn så raskt som mulig.

Ble til at vi kom til Ullevål i dag, hvor vi fikk en grundig sjekk av en lege som var foster og ultralyd (ett eller annet i den dur) spesialist.

Han virket veldig flink, og var så utrolig hyggelig og omtenksom.

Han tok både innvendig og utvendig ultralyd, og kikket utrolig nøye.

Han fant lillehjernen :) :) Og han sa at den skulle ikke være ferdig utviklet før uke 21, så den var ikke ferdig nå. Skjønte ikke hvorfor jordmor skulle skremme oss med å si at barnet ikke har lillehjerne.. Men nakkefolden var litt i overkant da.. Men etter utallige målinger ble den målt til 2,6mm.

Han sendte meg så til genetisk hvor jeg skulle ta blodprøve.

Dette for å se om det kan være noe feil med fosteret.. Legen mente at fosteret så fint ut, og utenom nakkefolden hadde den ikke noe andre avvik.Kikket veldig nøye på om den hadde nesebein, og den hadde tydelig det. Noe som er veldig bra.

Får svar på blodprøven om to uker, og får vite mer da. Hvis den viser at fosteret kan ha noen feil, så anbefaler han å ta fostervannsprøve.

Så det blir lange to uker... Håper sånn at lillegutt i magen har det bra.

Åja, det blir en gutt. Legen så tissefanten i dag, og han var visst veldig fornøyd med at det var en gutt.

Etter blodprøven og samtale med genetisk var det tilbake på ny ul.

Han tittet veldig nøye igjen, og fant ikke noe å utsette på. Målte nakkefolden mange ganger, og den ble 2,6..

I går målte de den til ca 4mm.. Og det er kjempestor forskjell...

Vi kommer aldri til å dra til volvat igjen. Det er det verste jeg har vært med på. Jeg har i hele dag vært forberedt på å måtte føde barnet mitt pga den manglende lillehjernen.. Skjønner ikke hvordan de kan si noe sånn når de ikke vet svaret.. Jeg er så sint at jeg kunne ha.. ja, vil ikke en gang tenke på det... AHHH

Legen mener at dette kan gå bra, og at barnet ikke trenger å feile noen ting. Jeg har alderen på min side også.. men det får bare tiden vise.

Jeg er mye mer positiv, og er sjeleglad for at jeg møtte en slik fin lege, han brukte nesten hele dagen sin på meg og mannen. Og vi følte oss virkelig ivaretatt.

Tusen takk igjen for støtte, og håper dere vil krysse fingre for at duotesten viser et bra resultat..

Klemmer fra en meget sliten Gøril

Annonse

Jeg har en nydelig og frisk datter på snart 1 år :-)

Men, da jeg gikk gravid med henne fikk jeg beskjed om at det var noe galt, "stort" hode og cyster på lever, noe som kunne tyde på kromosomfeil.

Hele verden falt i grus den dagen for min del, alt ble svart liksom.

Jeg ble sendt til ullevål og Dr.Wergeland var mannen som undersøkte snuppa i magen min, han var fantastisk!

Kjempeflott at du kom til han, han er dyktig og superhyggelig og forståelsesfull!

Han så cyster hos jenta mi da, men mente dette var vanncyster som ville forsvinne ila svangerskapet. Og han fikk rett.

Han lot meg ringe og komme på kontroll så mye jeg ville igjennom svangerskapet for at jeg skulle være mest mulig trygg.

Jeg fødte en helt frisk nydelig jente :-) Det hadde jeg aldri trodd den gangen....

Masse lykke til med deg og den lille, dette går nok bra :-)

Jeg er forresten gravid igjen, har blitt litt engstelig pga forrige gang så jeg får komme til Wergeland igjen pga dette, det lovet han meg den gangen også!

Klem :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...