Gå til innhold

Abort ved kromosomfeil?

Lille Nemi

Anbefalte innlegg

Dette er kanskje et ømfindlig tema, men prøver likevel. Det er mye snakk om tidlige UL, morkakeprøver etc. Dette for å finne kromosomfeil. Betyr dette da at de fleste tar abort hvis dette er tilfelle? Er det ikke sånn at man må søke om abort? Er det lov å velge bort barn med kromosomfeil eller andre sykdommer i Norge? Vet at det har vært debatt i media om dette. Noen som kan svare meg?

Fortsetter under...

Frem til uke 12 er det jo fri abort. Etter dette kan du få abort på medisinsk grunnlag frem til uke 22. Om man klarer med et barn som er funksjonshemmet på den ene eller andre måten må hver enkelt finne ut. Hvis barnet ditt har en kromosomfeil eller en annen alvorlig feil, får du innvilget abort til uke 22 sa de til meg på sykehuset nå nettopp.

Jeg fikk innvilget svangerskaps avbrudd i 27. uke pga kromosonfeil. Dette var en meeeeget sjelden feil ,tror knapt de har sett akkurat den før men den utgjorde så mye at lidelsen ble betegnet uforenelig med liv. Grunnen til at dette er ømtåleleig er at kromoson feil kan være så mangt små feil kan man leve fint med mens andre lidelser kan være svært alvorlige. det er også viktig for meg å nevne at veldig mange av de med DOWNS har svært alvorlige lidelser med hjerte OL. ¨På genetisk veildning ble jeg fortalt at de "søte friske" vi ser utgjør kun 20prosent av de som blir født mang e dør tidlig eller er veldig syke.

Man må søke og i mitt tilfelle måtte jeg til en nemd og det var slett ikke gitt at jeg ville få det innvilget så sent...

Jeg har hatt missed abortion (barnet døde av seg selv i min mage) som ble oppdaget i uke 18.

Flere måneder senere, da alle prøver var analysert, fikk vi vite at barnet hadde trisomi 18. Det er en kromosonfeil, det er ikke det samme som Downs, det er mye, mye mer sjeldent og barn som har denne kromosonfeilen dør oftest under svangerskapet og hvis de blir født lever de i snitt 1 uke etter fødselen.

Ved et neste svangerskap, får jeg tilbud om ekstra undersøkelser, da jeg har en ørliten sjanse for gjentagelse. Jeg har ikke tatt stilling til om jeg skal si ja til det, men det var en tøff belastning sist å ha kommet nesten halveis i svangerskapet uten å vite at det ikke gikk bra.

Annonse

Det skjedde for ca 3 måneder siden. Den første tiden var veldig tøff, men det går bedre med meg nå.

Jeg synes det var viktig å få inn i debatten at kromosonfeil kan være så mangt og at saken kanskje er mer komplisert og sammensatt en hva den som la inn det første innlegget så ut til å ha inntrykk av.

Man må heller ikke glemme at det også finnes tilfeller hvor en graviditet dessverre kan få alvorlige helsmessige konsekvenser for moren.

Men når alt dette er sagt, er det viktig å huske at det stort sett går veldig bra og at man må tenke positive tanker og ikke bekymre seg for mye.

Hei alle sammen!

Takknemlig for denne tråden. Jeg skrev nettopp inn et lignenede spm et annet sted på disse sidene.

Vi prøver å bli gravide nå. Sambo mener vi bør ta ul i uke 11 og jeg er enig, men med en besk smak i munn... Vi ønsker ikke denne UL for morro skyld, den har jo et formål som kanskje er litt trist?

Så har jeg tenkt at kanskje vi skal la UL vente og ta barnet som det er. Gjør vi det og mister et barn senere i svangerskapet som andre her inne forteller, må jo det være tyngre! Og ikke minst hvis det skulle dø etter noen måneder eller år, hva vil ikke det gjøre med oss?

Det er godt å se at flere tenker som oss. Vi vil jo barnets og vårt eget beste.

jeg har en venninne som akkurat har fått stadfestet at datteren hennes har en kromosomfeil, men den er superliten , som støv på kromosomet å regne, men har resultert i litt mindre "håndbagasje", det skal skal så lite til.. Men genforskeren deres kunne fortelle at nesten alle naturlige aborter skjer pga kromosomfeil, og grunnen til at man ikke aborterer barn m. downs er at dette er den eneste kromosomfeilen det går an å leve med. Så det er jo en trøst for de som må ta det vanskelige valget, - det ville skjedd før eller siden i svangerskapet og vært mye verre jo lengre en var kommet.

• 2 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...