Anonym bruker Skrevet 8. februar 2007 #1 Skrevet 8. februar 2007 hei! er i uke 20 her og har fått bekkenløsning. ble det bare verre og verre for dere eller har tilstanden holdt seg ca likedan utover i svangerskapet?
Frida kom 9.mai :) Skrevet 8. februar 2007 #2 Skrevet 8. februar 2007 Jeg er i uke 28 og merket det allerede i uke 17. Det har faktisk blitt litt bedre Det er nok fordi jeg har sykemeldt meg 25 % (er sykepleier), er veldig bevisst på hvordan jeg sitter, står, ligger og går og så går jeg til fysioterapeut 1 g. i uken. I tillegg er jeg flink til å gjøre de øvelsen fysiot. anbefaler meg hjemme. Alt dette har hjulpet meg til å holde det i sjakk, heldigvis. Vil absolutt anbefale fysio. Det hjelper ikke på alle, men verd et forsøk! Lykke til
corian Skrevet 8. februar 2007 #3 Skrevet 8. februar 2007 Hei! Jeg fikk bekkenløsning rundt uke 25, det var forferdelig vondt i noen uker, hadde store problemer med å gå bare fra kjøkkenet til stua. Men det ble mye bedre etter en måneds tid når babyen snudde seg og la seg med hodet ned. Antagelig fordi det stabiliserte bekkenet mer. Håper det er sånn for deg også
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2007 #4 Skrevet 8. februar 2007 jeg har også fårr veiledning fra fysio om hvordan jeg skal sitte, ligge, gå osv. hva slags øvelser fikk du anbefalt fra fysio?
silla1.Høygravid (fødeklar) Skrevet 8. februar 2007 #5 Skrevet 8. februar 2007 Hei jeg er i uke 38 (39 BIM telling) og har vært plaget med bekkenløsning det begynte i uke 15 for min del og var verst fra uke 20 - ca 27 har ikke vært så fælt etter det. Er litt vondere nå på slutten men det kom først når hodet festet seg og fødselen begynte å nærme seg med storm skritt. Det eneste rådet jeg kan gi deg er å gå og holde deg i form så mye som mulig, det blir ikke bedre av å sitte i ro, sov med en pute mellom knærne og unngå sideveis bevegelser, når du står så pass på å sette beina ett litestykke fra hverandre det gir en bedre vekt fordeling på hoftene og dermed mindre vondt. Lykke til med svangerskapet, du har mye glede i vente.
Gullet83_har_fått_nr2 Skrevet 8. februar 2007 #6 Skrevet 8. februar 2007 Hei... Jeg er i uke 29 og har masse vondt og mye smerter,de har bare blitt verre,men går til fysio nå og trener to ganger i uka i basseng,det hjelper det. Håper det blir bedre etterhvert.
Rosenrød Skrevet 8. februar 2007 #7 Skrevet 8. februar 2007 Jeg fikk bekkenløsning tidlig i svangerskapet, rundt uke 20 var det så ille at jeg måtte sykmelde meg fra ekstrajobben min på kafe. Etter det har jeg vært forsiktig med store bevegelser i bekkenet, prøver feks å holde beina samlet når jeg reiser meg fra senga og sånne ting. Har faktisk ikke blitt noe verre, og nå er jeg i uke 39. Men tror mye av det skyldtes at legen min sykmeldte meg veldig tidlig, slik at jeg aldri presset meg selv. Jeg greide fint å fortsette studiene mine en god stund til, og greide også å gå turer.
Heli 79-har jente+ gutt Skrevet 8. februar 2007 #8 Skrevet 8. februar 2007 Ble sykem 20*% i uke 20 pga bekkenløsningen. Synes det var ille da men ble bedre etter jeg reduserte jobbingen. I uke 28-29 så ble det litt verre igjen og økte sykem til 50%. Da ble det bedre for min del. Nå i uke 33 ble jeg fullt sykem i dag men også pga mange kynnere. Går opp og ned med bekkenløsningen. Noen perioder kjenner jeg lite til den, andre mere. Tror det hjalp meg mye med gradvis sykem slik at jeg ikke ble verre.
Jente1980 Skrevet 8. februar 2007 #9 Skrevet 8. februar 2007 Heisann;) Jeg fikk konstantert bekkenløsning i uke 20, men hadde smerter i ganske lang tid før jeg fikk "fingeren ut" og dro til lege for så å få henvisning til manuell terapaut. I og med at jeg jobber som hovmester så var valget enkelt da jeg fikk diagnosen.. Dro til legen og ble gradert sykemeldt 60%, noe som gjorde det mye lettere for meg, hadde mye mindre smerter, men var helt ferdig om kvelden de dagene jeg hadde vært på jobb. Så etter en måned i 40% jobb så fikk jeg 100% sykemelding. Har det mye bedre nå som jeg kan regulere tempo/aktivitet selv. Får svi når jeg gjør for mye i hjemmet, eller går for mye... Er nå i uke 33, og vil si at det tilstanden min er ganske stabil, er ikke blitt spesielt mye verre. Men merker at jeg "stivner" viss jeg sitter for lenge på cafe feks. (det skjedde ikke tidligere i svangerskapet.) Men dette er nok veldig individuelt. Men mitt råd til deg er å ta det litt med ro, ikke press deg selv for mye, det er ikke verdt det!! Da blir et KUN verre... Men det er heller ikke bra å bare ligge på sofa;) Vanntrim for gravide anbefales!! Lykke til!
karanja Skrevet 9. februar 2007 #10 Skrevet 9. februar 2007 Må bare skyte inn her at min erfaring er at jeg definitivt blir værre av å gå turer og forsøk på å holde meg i form. Prøvde det i forrige svangerskap og hadde utrolig mye vondt, ble bare værre og værre og hadde plager en god stund etter fødselen. Denne gangen har jeg hørt på fysioterapeuten og legen min og holdt meg mest mulig i ro, og har klart å holde det mye mer i sjakk. Men så skal det også sies at jeg har to små på 3 og 1,5 år, så det er ikke sånn at jeg ligger på sofaen hele dagen heller.... Dette kan sikkert variere fra person til person, prøv deg fram og unngå det du merker at du får vondt av. Lykke til!
;)Renate&Gabriel+lillesøster;) Skrevet 9. februar 2007 #11 Skrevet 9. februar 2007 Hei hei! Er i uke 31 nå, har hatt bekkenløsning siden uke 20 ca. Ble 100% sykemeldt av legen grunnet at den var såpass kraftig, å har også andre plager. For meg har det blitt mye bedre når jeg tar d helt med ro. Merker på dager der jeg gjør mye at jeg blir sengeliggende. Trener også 3 ganger i uken i basseng, å tror også dette hjelper litt! Om det forverrer seg så kan du jo også prøve å gå til fysioterapaut? Lykke til og god bedring:o)
2 barnsmor 81 Skrevet 9. februar 2007 #12 Skrevet 9. februar 2007 Anbefaler virkelig å komme seg til fys. Jeg fikk henvisningen i uke 20, men gikk ikke før i uke 26, da var det så ille at jeg ikke kunne gå uten å begynne å grine. Viste seg at det ene baienet hadde på en måte hengt seg opp i bekkenet, så det var flere cm kortere enn det andre. Etter tre ganger hos fys med manupulasjon er jeg mye bedre. Men må ikke presse meg selv, og slappe av mye. Har fått beskjed om at det værste bevegelsen for bekkenet er å gå masse. Så prøv å finne på andre ting for å holde deg i aktivitet. sykle trene i vann?
¤ Solsikken ¤ Skrevet 9. februar 2007 #13 Skrevet 9. februar 2007 Ble 20% sykemeldt i uke 18 for å få kortere dager og mindre stress. Gikk til fysioterapi og gjorde øvelsene jeg fikk presentert ca halvparten så mye som anbefalt. Gikk bra helt til uke 30, da begynte jeg å få seriøse problemer med å gå og gikk opp i 50 % sykemelding. Det er deilig at det var legen som ville jeg skulle øke! Føler ikke at jeg "skulker" jobben så ille da ;-) Nå skal jeg snart inn til siste vurdering hos lege før permisjonen og tror nok jeg kommer til å ha 50 % de siste tre ukene også. Tilstanden stabiliserte seg begge gangene etter jeg gikk opp i sykemeldingsprosent, men det ble jo litt værre etter en stund med 20 % da... Men har hørt andre som har fått tidlig bekkenløsning som ble mye bedre/ helt bra rundt uke 30, så du kan jo ha flaks! Problemet er å finne måter å holde seg i form på. Blir masse stillesitting.. vurerer å prøve meg på ski, men vet ikke om det er så lurt? Noen som vet?
Frida kom 9.mai :) Skrevet 11. februar 2007 #14 Skrevet 11. februar 2007 Ang. bekkenløsning og ski sa min fysiot. at det var helt fint! Men kun vanlig fremover på flat mark, ikke ploge og ikke fiskeben!! De øvelsene jeg gjør hos fysiot. og hjemme er vanlige bekkenbunnskniping. Hardt og effektivt! Holde til man har telt sakte til 10, slappe av og så på`n igjen. En annen øvelse er å stramme kun de nederste magemusklene, kun litt. Vanskelig å forlkare. Utover det sitter jeg og ruller på en medisinball mens jeg slapper av i bekkenet. En annen øvelse er å stå på en liten plastpute med luft i, øve på ballensen, det styrker musklene rundt bekkenet. Ellers har jeg bena i slynge hos fysio. Jeg får også mer vondt jo mer jeg går. Er derfor sykemeldt fra de travleste vaktene på jobb.Sov med pute mellom bena til å begynne med, men har funnet ut at jeg ikke får mindre vondt av den grunn. Fysiot. sa jeg kunne kutte den ut, da det gikk ut over søvnkvaliteten... Hun sier det er veldig individuelt hvordan man opplever bekkenkøsning og smertene. Man må prøve seg frem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå