Gå til innhold

røde hunder..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har man fått vaksine mot røde hunder dersom man er født i 1976?

Ble litt usikker på om jeg er vaksinert mot denne sykdommen. Har ikke hatt denne barnesykdommen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hm.. jeg har ikke fått vaksine mot den, og jeg ble født i 1984.. da regner jeg vel ikke med at du har det heller?

Jeg har imidlertid hatt det meste av barnesykdommer da, og tenker lite på det. Kanskje du kan ringe helsestasjonen og høre mer om det?

Skrevet

Jeg er født i 79 og har fått vaksina. Det er en trippelvaksine, mot både meslinger, kusma og røde hunder på en gang. Trodde hvertfall alle som var født etter meg har fått tilbudet. Men det er jo valgfritt å vaksinere, og noen foreldre lar være.

Skrevet

men jeg har hatt kusma, så da har jeg kanskje ikke fått den trippelvaksina?

Hilsen født i '76

Skrevet

Det kan hende. De har sikkert tatt prøve for å se om du har antistoffer mot Røde hunder i blodet. De tok det på min første svangerskapskontroll hos legen. Mener det er rutine. Hvis den prøven var positiv - altså viste antistoffer i blodet, så har du enten hatt røde hunder eller du er vaksinert.

Skrevet

Jeg har også hatt kusma, men det var før jeg ble vaksinert, jeg er født i 79 og tror kanskje det var den vaksina vi fikk i 5-klasse.

Tror alle(iallefall født etter det) er vaksinert, eller har iallefall fått tilbud om det. Tror faktisk mye av grunnen er at det er en del komplikasjoner hvis en får disse sykdommene i voksen alder, bl.a ved graviditet.

Men det er også vanlig å teste om en har antistoffer i blodet når en er på første svangerskapskontroll. Det skal føres på papirene dine.

Skrevet

jeg er vaksinert,født 82. alle søskene mine har fått dem. 72-74 og 76modell. fikk den siste i6klassen. den kalles trippel sprøyta og det står mmr, kusma,rødehunder og meslinger. vi satt å sjekket dette igår.for min mellomste hadde utslett. først tenkte vi vannkopper,så alt det værste,men det var skarlangensfeber.

Skrevet

En av standard blodprøvene man tar på svangerskapskontroll er bl.a. å sjekke immunitet mot røde hunder.

Jeg er visst ikke immun mot røde hunder, og jordmor opplyste om det når prøvesvarene kom.

Det er veldig lite røde hunder for tiden, men hvis man ikke er immun skal man ikke oppsøke noen som har røde hunder. Vaksinen må tas etter at barnet er født, så jeg må vente til høsten.

Skrevet

Min søster ble født i 1980, og fikk ikke vaksinen..(men har hatt alle tre sykdommene).

Jeg er født i 1982 og fikk den vaksinen.

Skrevet

Jeg er født i 74 og fikk den vaksina på slutten av barneskolen...

Skrevet

Jeg er foedt i 75 og fikk den paa barneskolen - 5 klasse kanskje? Trippelvaksine. Jag har ogsaa hatt kusma, men hadde det foer vaksinen, naar jeg var mindre. Men vet ikk eom de varer for alltid (noen vaksiner varer jo bare 10 aar) men som de sier over - jeg tror de sjekker for antistoffer - du kan jo spoerre jordmor.

Hvorfor lurer du paa det - kjenner du noen som har det?

Skrevet

hvis dine foreldre fulgte vaksinasjonsprogrammet, har du gått trippel vaksinen og er vaksinert mot røde hunder. Hvis ikke kan du i teorien bli smittet , MEN; Røde hunder er så godt som utryddet i Norge og hvis du ikke beveger deg til mer eksotiske strøk er faren VELDIG liten for at det skal skje

Skrevet

Hei.

Jeg er født i 1980. og jeg fikk den vaksina mot rødehunder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...