Gå til innhold

se her li-li !!

Mazza**

Anbefalte innlegg

Får håpe noe av dette hjelper!!!!

Den ubehagelige morgenkvalmen som to tredeler av Vestens gravide opplever, er ifølge forskere naturens måte å beskytte fosteret fra stoffer som kan deformere det.

Forskere har funnet at kvalme og oppkast i svangerskapet er forbundet med høyt inntak av sukker, alkohol, kaffe, olje og kjøtt. Derimot synes kornprodukter å minske risikoen for kvalme

Ifølge Cornell-biologene beskytter morgenkvalmen fosteret fra farlige stoffer ved at moren kaster opp og samtidig unngår mat som kan skade fosteret i den første kritiske perioden av svangerskapet.

Kvinner som er morgenkvalme har ifølge Telegraph mindre risiko for å få misdannede barn enn kvinner som ikke er det.

Noen tips:

Ha alltid et glass med Farris / bonaqua e.l. og tørr salt kjeks ved siden av sengen. Så når du våkner drikk litt og spis kjeksen og slapp av litt før du står opp.

- Prøv å unngå sterk mat.

- Drikk mye vann i løpet av dagen.

Når du skal stå opp, ta deg god tid og gjør det rolig. Ingen bråe bevegelser.

Spis sunt og lite, men ofte. Unngå at magen ” blir ” tom og sulten.

Ta vitaminer, hør med de som du går til svangerskapskontroll hos hva du skal tilføre kroppen gjennom graviditeten

10 TIPS MOT MORGENKVALME

1) Spis før du står opp

Mange gravide sverger til å spise et par salte kjeks før de løfter hodet fra puten om morgenen.

2) Lite og ofte

Å spise lite men ofte er sunt for alle, men kan i tillegg bidra til at man unngår de verste kvalmetoppene.

3) Finn ut hva du tåler

I perioder kan gravide oppleve å bli kvalme av nærmest enhver sterk lukt, men forsøk så langt det går å unngå mat og lukter som ser ut til å forsterke kvalmen.

4) Spis proteinrikt

Spis noe proteinrikt før du legger deg. Dette bidrar til at blodsukkeret holder seg jevnere.

5) Ingefær kan hjelpe

Mange gravide syns det hjelper å spise ingefær, helst i frisk form. Bruk roten i mat, spis den som den er, eller trekk den i vann som en te.

6) Is og isvann

Drikk isvann og tygg isbiter.

7) Akupunktur

Akupunktur blir mer og mer populært blant gravide, både under graviditet og fødsel. Forskning viser at en eneste behandling kan føre til mindre kvalme.

8) Mint

Peppermynte, enten via te, pastiller eller oljer, kan virke kvalmedempende. Peppermynte er også kjent for å motvirke slapphet og trøtthet.

9) Slapp av

Pust dypt, og ta det med ro. Selv om det hele virker uoverkommelig når det står på som verst så går det over. I løpet av 12-16 uker merker de fleste at kvalmen slipper taket

10) Unn deg noe godt

På de verste dagene; Spis det du klarer, det viktigste er at du ikke kaster det opp igjen. Så tar du heller frem grovbrødet dagen etter..

Fortsetter under...

Hjertelig takk for at du var detektiv for meg og snuste opp alle de gode tipsene. :o) Det ser ut til at jeg har prøvd de aller fleste uten at det har hjulpet merkbart. Men det er vel individuelt hvordan kroppen reagerer.

Nå ser det ut til at problemet har løst seg natulig. Jeg var styggdårlig på torsdag fra morgen til kveld, men de to siste dagene har vært mine beste sånn rent form-messig fordi jeg ikke har spydd og har spist nesten som normalt. Jeg er 13+0 i dag så jeg håper at det verste nå er unnagjort.

Men tusen takk skal du ha! Håper du slipper unna den verste kvalmen fremover, men hvis du ikke gjør det vet du jo hva du skal gjøre. ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...