Gå til innhold

Sykemelding i slutten av vikariat - hva tjener man da?

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke helt dette jeg... har et vikariat som går ut april, og er da nesten 5 mnd på vei... ser jo mørkt ut med tanke på å få noe nytt etter dette.

Ser en del skriver om å sykemelde seg i slutten av vikariatet og da fortsatt få samme sykepenger?? Stemmer dette?? Hvis et vikariat går ut blir du jo egentlig arbeidsledig etterpå - hvordan kan du da få utbetalt like mye i sykepenger for en jobb du ikke lenger har?

Håper noen kan hjelpe meg - er redd jeg havner rett under 6 mnd grensa og ikke skal få fulle sykepenger!

Fortsetter under...

Hei. Her har jeg klippet litt..Fant dette på "din side" el noe tidligere (på nett)

Sykmelding etter endt vikariat!!!!

Hvis du da blir 100% sykemeldt skal arbeidsgiver sende bekreftelse til trygdekontoret som sier hva du har tjent, skattekort og hvor lenge du har jobbet der. Så regner trygdekontoret gjennomsnittet basert på hvor mange uker de har fått opplyst du har jobbet, sånn finner de ut en årslønn, og dermed en månedlig utbetaling. Du får permisjonspenger dersom du er sykemeldt helt til du går ut i permisjon. Dersom du finner en ny jobb må du ha jobbet der i 6 måneder før du går ut i permisjon. Og man må gå ut i permisjon senest 3 uker før termin. Det er kanskje greit å ringe trygdekontoret og høre hvilke regler det er dersom du er usikker på noe av dette, men jeg regner med at de praktiserer dette likt overalt...

Likestillingsloven sier at det ikke er lov å forskjellsbehandle individer på grunn av graviditet og fødsel. Det betyr at dersom du normalt ville fått ditt vikariat forlenget om du ikke hadde vært gravid, skal du også ha det forlenget i tiden du går gravid og har rett til fødselspermisjon.

Jeg ble sykemeldt p slutten av mitt vikariat. Vikariatet gikk ut i slutten av desember og termin er nå i slutten av februar. Fikk utbetalt sykepenger lik lønna jeg hadde i vikariatet. Permisjonspengene blir også beregnet ut fra sykepengegrunnlaget. Noe jeg ikke var klar over. Har nemlig hatt variabel inntekt det siste året og trodde de skulle regne ett snitt. Men når siste inntekt var fra trygden regnet de den som grunnlag for permpenger. I tilfelle det var intr for deg å vite... :)

Men altså, om du blir sykemeldt frem til permisjon vil du få samme lønn som det du har nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...