Anonym bruker Skrevet 8. februar 2007 #1 Del Skrevet 8. februar 2007 Å SLUTTE Å RØYKE ER DET ALLER BESTE DU KAN GJØRE FOR BARNET DITT Mange kvinner planlegger å slutte å røyke når de blir gravide. Å slutte å røyke er noe av det viktigste du kan gjøre for at barnet ditt skal bli født friskt. Som ekstra gevinst kommer din egen helse. Har du en partner som støtter deg, er det lettere. Røyker dere begge, er vel tiden kommet til å ta et felles løft for fremtiden? De senere år har det vært nedgang i antall dødfødsler i Norge. Det kan ha sammenheng med at flere gravide kvinner har forstått alvoret av skadevirkningene ved røyking, og sluttet. Dessverre røyker fortsatt en av fem kvinner i svangerskapet. Ikke glem at passiv røyking også er til skade for barnet du venter. Undersøkelser som er gjort kan fortelle at dersom partneren til den gravide røyker 20 sigaretter daglig så vil dette påvirke fødselsvekten hos barnet. Lege Gro Nylander, som har forsket mye på svangerskap og røyking, sier:” Flere titalls dødfødsler kunne vært unngått hvert år dersom gravide stumpet røyken”. I løpet av de tre første månedene dannes og utvikles alle barnets indre organer. I denne perioden er det viktig at barnet har de beste utviklings- og vekstbetingelser. Det inkluderer blant annet nok oksygen. Blodet ditt frakter oksygen til både deg og barnet. Nikotin får blodårene i morkaken til å trekke seg sammen. På den måten kommer det mindre næring og oksygen frem til barnet ditt. Karbonmonoksid (kullos) fra sigaretter er en giftig gass. Når du røyker kommer denne gassen inn i blodet ditt, og stjeler noe av plassen fra oksygenet. Også dette gjør at barnet ditt får mindre oksygen. SLIK PÅVIRKER EN SIGARETT DEG OG BARNET DITT: Oksygen. Luften vi puster inn består blant annet av oksygen. Blodet tar opp en del av oksygenet og fører det rundt i kroppen. Fosteret får selvsagt oksygen fra moren. Ingen kan leve uten oksygen. Kullos. Når du røyker, inhalerer du gassen kullmonoksyd (kullos). Dette er den samme giftige gassen som kommer ut av bilens eksosrør. Kullosen tar opp en del av den plassen som oksygenet skal ha i blodet. Det er derfor man blir så kortpustet når man røyker. Fosterets blod tar opp dobbelt så mye kullos som morens blod. Kullosen blir dessuten værende lengre hos fosteret enn hos moren. Hvis moren tar dagens siste sigarett kl.23.00, er blodet hennes uten kullos kl.06.00 neste morgen. Hos barnet har kullosen imidlertid ikke forsvunnet - halvparten er fortsatt til stede neste morgen. Dersom moren røyker flere sigaretter om dagen, betyr det at fosteret har kullos i blodet hele tiden. Nikotin. Nikotinet i sigarettrøyk får blodkarene i kroppen til å trekke seg sammen. Dette skjer også i morkaken, siden denne er full av blodkar. Når blodkarene i morkaken trekker seg sammen, minsker blodtilførselen til barnet og det får mindre oksygen og næring. HVA GJØR FOSTERET NÅR MOR RØYKER? På ultralyd er det mulig å se hvordan fosteret reagerer når mor tar en sigarett. Bildene viser tydelig hvordan barnet krymper seg, som i en slags avmakt og fortvilelse. Barnets hjerte begynner å slå raskere. Bevegelsene blir mindre, og pustebevegelser endrer seg. De kan ble krampaktig raske en stund, for så å stoppe helt. Dette mønsteret kan vare i opp til halvannen time etter at mor har røykt. HVILKE FØLGER KAN DET FÅ FOR BARNET DERSOM DU RØYKER MENS DU ER GRAVID? * Mindre oksygen og næring gir dårligere vekst og utvikling, også for viktige indre organer som hjerne, hjerte og lunger. * Økt risiko for DNA- skader, som kan føre til misdannelser på fosteret. * Økt risiko for forstyrrelser i utviklingen av sentralnervesystemet, noe som kan føre til lærevansker og atferdsproblemer i oppveksten. * Dårligere immunforsvar og nedsatt lungefunksjon. * Mangedoblet risiko for krybbedød. HVILKE FØLGER KAN DET FÅR FOR BARNET DERSOM DET UTSETTES FOR PASSIV RØYKING ETTER FØDSELEN? * Mangedoblet risiko for krybbedød. * Økt risiko for kolikk i forbindelse med røyking i ammeperioden. * Økt risiko for ørebetennelse, luftveisinfeksjoner, bronkitt, lungebetennelse, astma og allergi. Passiv røyking øker også risikoen for hjernehinnebetennelse. * Større risiko for å bli innlagt på sykehus enn barn som ikke blir utsatt for røyk. * Økt risiko for hjerte- og karsykdommer og lungekreft senere i livet. BARE DET BESTE ER GODT NOK Det beste for dere begge er selvfølgelig at du blir helt røykfri. Å slutte å røyke krever forberedelser. Det viktigste er at du tar valget og bestemmer deg! Trøst deg med at den verste abstinensen gir seg etter ca. to uker. Mange kan fortelle at det gikk lettere enn de hadde trodd på forhånd. Klarer du ikke å slutte helt, så vit at all moderasjon hjelper. Ikke røyk hele sigaretten hver gang og legg bort alle som ”ikke smaker.” Det er fint om du velger sigaretter med mindre nikotin, men ikke tro at light- sigaretter er bedre. Undersøkelser viser at de er like skadelige som vanlige sigaretter. DU KAN FÅ HJELP TIL Å SLUTTE Røyketelefonen 800 400 85 kan hjelpe deg med å legge opp en konkret plan for hvordan du kan klare å bli røykfri. De har blant annet oversikt over ulike røykeslutt-tilbud i hele landet. SÅ MYE SPARER DERE VED Å STUMPE RØYKEN! Antall sigaretter Besparelse pr. Besparelse Besparelse pr. år Pr. dag måned (kr) pr. år for en (kr) for et par (kr) 10 820 9840 19680 15 1230 14760 29520 20 1640 19680 39360 Tallene er basert på en 20-pakning til kr 54,50 (laveste pris våren 2001) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8144883-r%C3%B8yk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2007 #2 Del Skrevet 8. februar 2007 Synes ikke noe om dette innlegget. Klart at det er flott å slutte å røyke og de fleste slutter å røyke under svangerskapet. Synes vi skal oppfordre til begrensning og røykeslutt gjennom varme og omtanke, ikke fordømming og skrekk. Du sier at røyking er noe av det farligste man kan utsette et foster for. Det er vel ikke sant? Tror det er verre med alkohol, sniffing og narkotika. Jeg vil ikke bagatellisere tobakksrøyking, men formen på innlegget ditt tror jeg ikke får en eneste røyker til å trappe ned. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8144883-r%C3%B8yk/#findComment-8145001 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2007 #3 Del Skrevet 8. februar 2007 jeg sluttet da jeg leste det:) dømmer ingen i det hele tatt.. men det er faktisk så mange som 1 av 5 gravide som røyker.. jeg sluttet i uke 8 så jeg er ingen engel men er stolt av at jeg klarte det! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8144883-r%C3%B8yk/#findComment-8145095 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2007 #4 Del Skrevet 8. februar 2007 Jeg er i 7 uke nå og sliter veeeldig med å slutte å røyke. jeg har såå indelig lyst men klarer ikke motstå suget!!jeg har kuttet ned fra 20 til 4-5 pr dag, det er betraktelig mindre men ikke bra nok. Jeg er klar over farene med røyking men synes alikevel det er greit med en påminnelse som dette igjen!! I mitt første svangerskap hadde jeg ingen problemer med å slutte for da var jeg sååå kvalm hele tiden,nå er jeg ikke kvalm i det hele tatt men håper at jeg snart blir det så jeg også nå kan stumpe røyken! Tusen takk for innlegget ditt,det gir meg dårlig samvittighet og ettertanke! Jeg skal lese dette hver gang jeg får lyst på en røyk:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8144883-r%C3%B8yk/#findComment-8145277 Del på andre sider Flere delingsvalg…
vimssa Skrevet 8. februar 2007 #5 Del Skrevet 8. februar 2007 Det er så mange som lukker øynene for virkningene det faktisk kan ha på fosteret at mor røyker, så jeg synes faktisk det er viktig og bra med et sånt innlegg! Om man ikke slutter for sin egen del, kan det være greit å få en påminnelse om at man har ansvaret for et til liv. Og at røyking faktisk tar liv! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8144883-r%C3%B8yk/#findComment-8145781 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå