Gå til innhold

Når slutte å vugge baby i søvn?Vil hun sovne av seg selv etterhvert?Noen med erfaring??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren vår er 5.5 mnd og "må" vugges i søvn hver gang hun skal sove,eller trille tur på humpete veier....

Det går mye bedre lettere nå,tar som regel 5 -10 min.Men før kunne vi stå opptil 2 timer å vugge,hun klarte bare ikke finne søvnen sel.Var helt forferdelig mens det stod på!Hvis vi la henne ned,begynnte hun å hyle,og roet seg ikke,var bare skikkelig sint.Vi prøvde å roe henne mens hun lå i sengen,men klin umulig..

Er det noen som har noen gode råd?Vil hun sovne av seg selv etterhvert,eller må jeg prøve andre metoder som å la henne gråte seg i søvn?Er så usikker på hva vi skal gjøre..Det går jo greit med vuggingen enda,selv om hun er veeeldig tung,men jeg vil jo ikke stå å vugge henne til hun er året liksom..

Er jammen ikke lett!Håper på noen gode svar!

Skrevet

har det egentlig litt på samme måte, vil ikke vugge fordi det blir så tungt. med førstemann måtte vi vugge kjempelenge så måtte det en gråtekur på et par dager for at hun skulle greie å sovne selv.

nå med andre mann vil jeg ikke vugge for jeg har ikke krefter til det, men jeg kjører fram og tilbake i stua med vogna. det er greit for ham og for oss. det har jo ikke noe å si hvor tunge de er for trilling orker jeg. jeg vil ikke gjennom skriking for å få ungen til å sovne, jeg har ikke hjerte til det. blir så trist jeg.

håper at du får noen gode råd....så kan jeg også kikke på fem:-)

Skrevet

Vår erfaring er at babyer utvikler seg så fort så det som fungerer en uke fungerer ikke neste. Vi har derfor gjort litt forskjellige ting for å få ham til å sove.

- først var det amming

- deretter en periode med bæring

- trilling i vogn har vært velbrukt hele tiden

- smokking og ligge i armkroken

- nå er vi på på lese bok og deretter litt smokkekos til han sovner.

Veldig koselig å lese på senga, håper han vil fortsette med det lenge.

Vi har ikke brukt noen metoder for å få til endring. Endringen har skjedd ved modning.

Skrevet

vi vugget babyen vår til hun var ca 6 mnd. vugget henne i armene og la henne i senga. etterhvert begynte hun å våkne når vi la henne ned i senga. det ble bare tull.. var også veldig lei av at hun var avhengig av stimuli fra oss for å sovne. (men i sin tid ble det jo bare sånn pga kolikk)

for oss gikk det veldig bra å legge henne våken og la henne finne søvnen selv. det ble selvfølgelig litt grining, men ikke så ille som fryktet. tror hun var "klar" på en måte...

brukte ikke noen bestemt kur/metode. i begynnelsen var vi i rommet til hun sovnet( uten at hun kunne se oss) det eneste vi gjorde var å putte inn smokken med jevne mellomrom. ikke tok vi henne opp, ga henne noe fysisk kontakt eller snakket til henne.

etter en tid klarte hun å sovne selv på ca 10 min -ikke grining,bare grynting...

nå er det annerledes. hun er langt mer aktiv, og vi måtte gå til innkjøp av babysafe. funker bra.

mitt råd til deg er at du ikke bør vente for lenge med å la barnet ditt sovne selv. blir nok vanskeligere etterhvert som barnet blir mer aktivt(krabber, setter seg opp, reiser seg osv) dessuten blir de jo mer skeptiske etterhvert også..

Skrevet

Min bestemor sa til meg at jeg aldri måtte gå rundt å vugge babyen for mye når den var liten. Mulig det er noe i det.. Vugger jo for å trøste da, men har hele tiden vært konsekvent på å ikke overdrive det. Det hender det er noe i det de gamle "kjærringene" sier..

Skrevet

Hehe,ja tro meg,jeg har lært til neste gang!:D

Men det var jo noe med det at det var så godt å holde på dem når de var så små,men plutselig ble hun avhengig!Fikk ikke gode råd før det var for sent egentlig,og tenkte liksom ikke på at det kunne bli en uvane..Uansett hadde jeg sikkert ikke hørt på dem likevel,vi er jo litt stae oss mødre innimellom!:)

Takk for gode råd folkens!

Kanskje om et par uker,at vi prøver å la henne sutre seg i søvn!Håper vi får det til!

Skrevet

Min mormor og morfar (og mor og far) bysset, bar og samsov med sine barn.

.....det kan være noe i det de sier også.......

Tror rett og slett det er litt forskjellig menneskesyn som er ute å går. Noen mener barn trenger kroppskontakt og bør få det på lik linje med mat og klær, andre mener kroppskontakt bør begrenses til faste rutiner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...