Gå til innhold

DERFOR vurderer jeg planlagt keisersnitt

Anbefalte innlegg

Jeg har en oppfatning om at dersom fødselen går som normalt, dvs uten komplikasjoner, ikke noen store skader på underliv osv, tror jeg vanlig fødsel er det beste.

MEN - jeg har jo ingen garanti på at det vil gå greit. Jeg kan jo bli en av de få som ender opp med hasterkeisersnitt - og da hadde jo planlagt keisersnitt vært bedre.

Jeg kan også bli en av de få som får en veldig vanskelig og tøff fødsel som gir meg psykiske problemer i etterkant.

I tillegg kan jeg være en av de få som får alvorlige skader i underlivet i LANG tid etterpå.

Hvis en av disse tingene skjer, mener jeg det hadde vært bedre å ta keisersnitt. Hadde jeg vært garantert en normal fødsel med de smerter det innebærer, skulle jeg ha valgt det uten å nøle.

Men de risikoene som faktisk er forbundet med vaginal fødsel, skremmer meg. I tillegg har jeg inntrykk av at KS nesten er bedre for barnet, siden hodet ikke blir så klemt, den risikerer ikke å få navlestrengen rundt halsen, bli sittende fast i fødselskanalen, svelge sin egen avføring osv.

Noen som tenker det samme?

PS. Flere enn meg som blir litt irritert over det belærende innlegget til jordmor Siri over keisersnitt-debatten. "Vanlig fødsel er alltid best, bla bla bla"...

Fortsetter under...

det er nokk ikke direkte bedre for barnet med ks.

forskning viser at barn som er født med ks har større sjanse for og dø i dagene etter fødselen. denne undersøkelsen ble kun gjort på kvinner som hadde et normalt svangerskap og som ønsket seg et keisersnitt.

for sånn og utelukke de som kansje var syk eller hadde andre skader som kunne ha påvirket resultatene.

jeg hadde et haste snitt på min første fødsel, det var ganske skremmende. men jeg er likevel glad for at jeg gjorde et forsøk.

og jordmødrene og legene var veldig flinke.

det skal også være sagt at det er flere jormødre og leger som tar planlakte keisersnitt enn vanlige kvinner i norge.

så du er ikke den eneste som bekymrer deg:)

men tenk deg godt om. det er stor sjanse for betennelse i såret, blodpropp osv. og det er ikke så hyggelig og ligge på barsel og nesten ikke kan røre seg og få smertestillende i rompa hele tiden, mens de andre er oppe og går og har det så fint.

jeg hadde hastekeisersnitt og det skremte vettet av meg. hadde bare tullrier,svangerskaps prekapsia, epeduralen fungerte ikke, måtte ligge under hele fødselen med måling på magen og på barnets hode,så stoppet pressriene opp,så prøvde de med sugekopp, men ingenting skjedde.fosterlyden datt drastisk og det ble akuttkeiersnitt.full narkose og datteren våres måtte gjennoplives(munn til munn og hjertekompresjoner) og det tok over 4 min før de fikk liv i hun. hun måtte tilbringe 2 dager på barneavdelingen. i ettertid fikk jeg hull i arret og betennelse.og en sting fra underhuden kom gjennom hullet og etter 8mnd trakk legen min den vekk og den var ca 10cm.

nå er jeg gravid igjen og det blir planlagt keisersnitt. alle sier at dette er mye bedre enn h.keisersnitt. legene sier at grunnen til at de ikke vil gjøre så mange keisersnitt er farene ved operasjon for moren.de er gått bort fra at det er ulemper for barnet.DET ER IKKE STØRRE FARE FOR AT BARNET SKAL DØ DE FØRSTE DAGENE!!DETTE ER DEN STØRSTE LØGNEN JEG HAR HØRT PÅ LENGE

Vil bare si at på mine 2 planlagte snitt så fikk jeg aldeles ikke noen "smertestillende opp rompa"!

Fikk smertestillende intravenøst 1 gang (inn i IV-nåla som allerede sto i hånda) første dagen, og deretter en kombinasjon av Ibux og Paracet (PILLER) de neste 2 dagene! (hver av disse skulle ta seg av hver sine smerter; den ene sårsmerter, den andre evt. etter-rier).

Moren min har hatt 2 KS og tok paralgin/paracet piller i tre dager etterpå, så var hun finfin. Har lest dagboka hennes fra fødselen, så vet hun ikke rosamaler i etterkant.

Hun pleier også å fortelle hvordan hun humret for seg selv på svangerskapsgymnastikken etterpå, der damene som hadde født vaginalt kom vaggende inn og hadde for vondt til å sitte uten puter mellom bena, mens mamma spratt rundt med det lille arret sitt på magen. Hehe.

• 2 uker senere...

måtte bare svare til deg anonym.ble litt provosert nå...det er mange som er oppe å går og har det helt topp like etter ks..synes ikke det er riktig av deg å komme med skremsselshistorie..ja det kan være fare for blodpropp,betennelse i såret osv ved ks,men hva med vaginal fødsel da??det er ikke mindre farer ved det,kanskje mere oxo..

Annonse

jeg ble først satt på kur som ikke funket for så å ta KS den tredje dagen.. tok KS kl 8 om morgenen og var oppe å sto på ettermiddagen. neste morgen var det rett i dusjen å ut å gå.. føltemeg i toppform.. (bortsett fra stingene på magen som det var litt ondt i) men det er fra person til person for hvordan du har det ettepå..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...