Anonym bruker Skrevet 8. februar 2007 #1 Skrevet 8. februar 2007 Jeg kom bare til å tenke på noe sykt. Hvis man mottar egngangsstønad si for eksempel i uke 35. Bruker så opp alle pengene på babyutstyr. Men så går det gærent og babyen dør før fødsel. Er da mor ansvarlig for å betale tilbake pengene? Det er jo snakk om mye penger for mange, særlig for de som i utgangspunktet ikke har noen inntekt. Bare kom til å tenke på at det ikke er noe en mamma som akkurat har mistet barnet sitt skal behøve å bekymre seg for.. Mye rart man kan tenke og lure på da men...det hadde liksom ikke forundret meg om staten krevde tilbake pengene.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2007 #2 Skrevet 8. februar 2007 Har faktisk tengt på d samme,får helt frysninger.. lurer på d jeg også?
Snappie Skrevet 8. februar 2007 #3 Skrevet 8. februar 2007 Det er jo slik at hvis du mottar stipend i løpet av studietiden blir du opplyst om at du ikke kan ha en inntekt på en viss sum. Hvis inntekten din overstiger, må du tilbakebetale stipendet. Tror nok det er slik at du gjerne må tilbakebetale engagsstønaden hvis noe skulle skje.
zzzzz-frøken Skrevet 8. februar 2007 #4 Skrevet 8. februar 2007 Det kan jeg adri tro!!! Det skulle tatt seg ut; midt i sorgen kommer NAV og skal ha pengene tilbake.....
Gjest Skrevet 8. februar 2007 #6 Skrevet 8. februar 2007 De som ikke har vært i inntektsgivende arbeid i seks av de siste ti månedene før fødsel kan få engangsstønad. Og de får bare det.
Gjest Skrevet 8. februar 2007 #7 Skrevet 8. februar 2007 Nei, du må ikke betale pengene tilbake. Dette er grunnen til at engangsstønaden utbetales så sent, enhver fødsel etter denne uken regnes som fødsel, før det ikke.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2007 #8 Skrevet 8. februar 2007 en fødsel før uke 27 regnes som en abort og ikke en fødsel, mens en fødsel etter dette regnes som en dødfødsel. Da har du krav på disse pengene. Dette er slik jeg tolker reglene, men det er vanskelig fordi NAV sine sider er veldig uoversiktlige.
Keiko&Sivert Nikolai<3 Skrevet 8. februar 2007 #9 Skrevet 8. februar 2007 Ei venninna av meg opplevde d som de aller fleste frykte.. Babyen hennes døde i magen henns 4daga før termin:( Morkaka løsna.. Ho måtte ikkje betale tbake nåkka. Så pengene slipper man å betale tbake visst d skjer noe, men vi krysse jo fingran førr at alt går bra.
Som Natt & Dag Skrevet 9. februar 2007 #10 Skrevet 9. februar 2007 En veninne av meg opplevde alles mareritt, gutten hennes døde 8 timer etter fødsel. Hun slapp å betale tilbake det hun hadde fått. Hun lagret riktignok alle babytingene hos sin bestemor, fordi hun ikke orket å ha det hjemme, men alt ble funnet frem igjen da hun fikk en datter et år senere. Vet ikke om hun fikk full stønad til fødsel nr 2, men husker at hun nevnte at hun var glad hun hadde tatt vare på tingene den gang da alt var vondt.... Om det kom av praktiske, økonomiske eller det følesesmessige vet jeg ikke.....
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2007 #11 Skrevet 9. februar 2007 Om noe skjer galt etter uke 26/27 altså at barnet dør, så har du rett på all stønad og permisjon, også engangsstønaden. Du må ikke betale noe tilbake. Vet at det noen steder når det oppdages at det ikke er et levedyktig foster der , at de anbefaler å vente med å sette igang fødsel til uke 26/27 d aman har krav på vanlig permisjonstid og utbetaling, så man slipper å måtte t asykmeldig og slikt.. altså om de finner noe svært gale med barnet etter uke 24 da. Om du føder et levende barn etter uke 24 har du også krav på alle rettigheter, fordi det er levende født, altså permisjon og utbetalinger. mens alle fødsler regnes som fødsler etter uke 27 om barnet lever eller ei.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2007 #12 Skrevet 9. februar 2007 det spurte jeg nav om, nei pengene skulle ikke betales tilbake hvis barnet dør. grøss får ikke tro slik da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå