Gå til innhold

Når kan gynekologen se noe på innvendig ul?


tinemor82

Anbefalte innlegg

Var hos gynekolog for vanlig rutinesjekk. Slutta på pilla rett før nyttår, første dag av siste mens var 1.januar. Sa til gyn at vi var prøvere. Han skulle ta innvendig ultralyd, og sa alt så bra ut. Ingen egg lå klare, så han regnet med jeg hadde hatt el. "Kanskje du alt er gravid" sa han, "men uansett er det fortidlig å se"... Så når kan man egentlig se dette? Når dere sier dere tar innvendig ultralyd når dere vet dere er gravide, gjøres det på en annen måte enn ved rutinesjekkene? Hmmm....

(har testet tre ganger, først en negativ, så en med svak strek ETTER 10min - derfor en til, men den negativ. De to første var CB, den siste QR)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Innvendig UL gjøres på samme måte uansett. Hvis det er noe i magen har jeg inntrykk av at man tidligst ser det i uke 5-6. Da skal hjertet begynne å slå, så da ser du en bitteliten prikk som blinker.

 

På 3D UL i uke 6 fikk jeg også med et kjempeforstørret bilde av en liten bønne som var den lille spira vår.

 

Lykke til med prøvinga, håper spiren sitter raskt for deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ifølge min gynekolog, så ser man noe på inv. ul så fort egget har festet seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på innvendig UL før testen hejmme viste jeg var gravid sist. Da viste livmoren at den tydelig var befruktet, men de kunne ikke se om det var noen som var begynt å vokse. Da var jeg altså 4 uker på vei, nøyaktig. Måtte tilbake ve ca 8 uker for å sjekke, og da banket hjertet som en liten trommestikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... dette var mystefistisk. Tok jo innvendig ul på torsdag, legen sa han ikke kunne se noe. I går tok jeg positiv test! Han sa til meg på undersøklelsen "Kanskje du allerede er gravid!" Jeg regner da virkelig med at han hadde sagt noe hvis han så noe! Jeg sa jo til han "Så du kan ikke se noe der nå altså?" og da svarte han nei. Hmm... Kanskje han bare ikke ville si noe for å få meg tilbake og betale for en time til..hehe.. Da jeg gikk ut sa han iallefall: "da ses vi kanskje om ikke så altfor lenge da!" Kan jo være at jeg har hatt senere el enn jeg trodde, så jeg er kortere ¨på vei enn jeg tror. Jaja, skal teste en gang til imorgen, og så ringer jeg.

 

Sitter nå og lurer på om jeg skal ringe fastlegen min eller den private gyn.klinikken der jeg går (der er jordmor også). Hva ville dere gjort? Hva er vanlig? Mener å ha hørt at man får tettere og bedre oppfølging privat, men så var det dette med betaling da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en sa i høst. Da var jeg nesten 6 uker på vei og måtte på innvendig ultralyd. Legen sa at han ikke kunne se noe, at det var så tidlig. For å være sikker på om det var en sa så måtte jeg komme tilbake 2 uker senere og da så de klart at jeg hadde mistet.

 

Konklusjonen var altså at legen ikke kunne se om jeg var gravid etter nesten seks uker. Man kan kanskje se det, men tror ikke de er helt sikre før hjertet begynner å slå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...