Gå til innhold

Hvor lenge venter man før man går til legen første gang?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg testet positiv forrige fredag og i følge disse sidene er jeg i 6 uke mens forsteret er i 4. Ble litt overrasket over å bli gravid så fort siden dette var første forsøk. Jippi!!

Jeg har en gutt på snart fire år og har derfor glemt

helt bort, hvor lenge jeg ventet før jeg gikk til legen første gang.

Noen som kan svare meg?

Fortsetter under...

Det ble visst endringer på dette for et år siden eller noe sånt. Første gang jeg var gravid ('04) sa de at man skulle komme inn mellom 6 og 8 uker, og nå er det visst slik at man skal vente til 8-12 uker. Min lege vil uansett ha oss inn før uke 8, slik at neste kontroll blir ca i uke 12. Da kan man kanskje høre hjertelyd, og man er liksom over første trimester. Men det er nok forskjellig fra lege til lege. Du kan jo ringe til legen din og høre? Uansett setter de nok pris på at du bestiller time tidlig, selv om det kanskje er en måned til du skal inn.

Lykke til!

11+6

jeg fikk time i uke 6 uten noen spesiell grunn for det... måtte riktignok gå noen dager tidligere enn jeg skulle pga kvalme.

Neste ktr er imidlertid ikke før jeg er i uke 24, og jeg synes jo det var veldig lenge i mellom.... også ul i uke 18 eller så da - men er jo lenge det også!

I følge de nye retningslinjene så skal første kontroll være mellom uke 8 og uke 12. Det neste er så ultralyd i uke 17-19, og neste kontroll blir i uke 24.

Med andre ord mindre oppfølging i starten av svangerskapet.

Jeg gikk i uke 8 fordi jeg er opptatt av å få fødeplass der jeg ønsker! Hadde ikke det vært for det, ville jeg ventet lengre slik at jeg kanskje fikk høre hjertelyd. Jeg synes det er helt greit at de har trappet litt ned på antall kontroller i normale svangerskap, men jeg synes det er leeenge å vente til ul på å få det førstehåndfaste livstegn. Er det rart privat ul benyttes hyppig?

Forrige gang (04) synes jeg at det å høre hjertelyden første gang nesten var like stort som ul.

Annonse

Gratulerer med graviditet!!

Jeg bestilte time når jegvar ca 5 uker på vei og fikk time på dagen, siden jeg har miste før. Jeg gikk tidlig til lege første gang også. Er ikke så mye man gjer så tidlig, men jeg fikk bkreftet graviditeten og tok en del prøver, blod prøve og blodprosent og slikt. Legen min snakket også litt om hva som kom til å skje ved neste kontroll, og det blir når jeg er 9 uker på vei. :) Tror det er rundt uke 9 som er mest vanlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...