Frk. Vable Skrevet 8. februar 2007 #1 Skrevet 8. februar 2007 Jeg var på kontroll igår og da hadde jeg 10,8 i blodprosent. Sykepleier mente det var litt lavt. Hva er egentlig innenfor "normalen"? Og bør jeg ta jerntabletter eller noe nå? De sa ingenting om det, men er det noe jeg bør gjøre? Noen svarte også på Skravle at det ikke nødvendigvis var jernmangel som gjorde lav blodprosent. Hva annet kan det være da?
Koja Skrevet 8. februar 2007 #2 Skrevet 8. februar 2007 Dette lurer jeg også på. Blodprosenten min var på ti, jeg er 37+0 i dag. Tar ikke jern, men prøver å spise mat med jern, da. m.v.h
Hjemmemamma_for_tiden Skrevet 8. februar 2007 #3 Skrevet 8. februar 2007 Min blodprosent var 13 i begynnelsen av svangerskapet, og det var veldig flott visstnok. Er vanlig at den synker mot slutten, min lå på 10 i uke 35. Da mente jordmor at jeg kunne begynne å ta jern, jeg valgte å drikke Floradix fremfor tabletter og se om det hjelper ( er noe sånn helsekost-greier med jern + vitaminer). Skal måle i dag igjen og er spent på å se hvordan blodprosenten ligger an nå. Håper på at den ikke blir for lav, trenger litt overskudd etter fødselen også!
Baila Skrevet 8. februar 2007 #4 Skrevet 8. februar 2007 Eg og fekk beskjed om det. Hadde 10,5 i blod % Normalt for gravide skal være min 11,5 eller 11. Sa helsesøstera, og max 15. Eg tar nå multivitamin, tran kapsler, og tar dette med juice.- For å få best mulig opptak av jernet. D - vitamin er også en bra opptakskilde for jern. Eg trur dei hadde sagt det til deg, viss du skulle tatt jern tabl. ? Så prøv deg heller med jernrik kost og multivitamin først. Men det gjer du kansje allerede. ? Mangen får jo forstoppelse eller diare, kvalme av jern tabl. Så det kan ver verdt å forøke gjennom kosten først. Hilsen meg
Frk. Vable Skrevet 8. februar 2007 Forfatter #5 Skrevet 8. februar 2007 Ja, mener å huske fra første svangerskap at man ikke skulle overspise jerntabletter pga. forstoppelse. Tar Omega-3 hver dag, men det inneholder kanskje ikke jern?? Er så dårlig på sånt... Får spise mer brunost og leverpostei, da...
ejiec++ Skrevet 8. februar 2007 #6 Skrevet 8. februar 2007 ps... det er ikke jern i vanlig brunost - det var det før, men ikke nå . Kun i Litago brunosten for barn, tror jeg. Jeg har hatt 10,9 i blodprosent og trengte ikke jerntilskudd. Det økte av seg selv innen neste kontroll.
Frk. Vable Skrevet 8. februar 2007 Forfatter #7 Skrevet 8. februar 2007 Ja, det har jeg faktisk hørt, at det ikke er jern i nrunost lenger. Gjelder dette leverpostei og?` Og hvorfor i all verden har de tatt det vekk??? Hva med Prim? Tar det ikke så tungt med 10,8, skal tilbake på kontroll om 2 uker, så får se hvordan det står til da...
Gjest Skrevet 8. februar 2007 #8 Skrevet 8. februar 2007 min blodprosent ligger på 7.. det er litt i laveste laget.. jordmoren anbefalte meg å drikke floradix..får ikke forstoppelse av det.. men hvis du snakker med de på apoteket, så har de peiling på hva som er best for oss som er gravid.. grunnen til at vi blir anbefalt til å ta jerntilskudd er pga. man ikke skal bli slapp og fort sliten etter fødselen..tar lengre tid før man kommer seg til ''hektene'' igjen.. i min situasjon så må jeg spise ekstra jern + mat som inneholder jern..for hvis jeg mister mer blod enn normalt under fødselen, kan jeg risikere å måtte ha blodoverføring.. å det er ikke noe jeg vil..
janeth... Skrevet 8. februar 2007 #9 Skrevet 8. februar 2007 hei. Jeg hadde blod prosent på 8,5.Begynte med jern tabletter og nå er den oppe i 11... Vener også nr 2 i april...
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2007 #10 Skrevet 8. februar 2007 Blodprosenten går ned under et svangerskap - DETTE er HELT normalt, fordi blodvolumet øker. Har du Hb over 9 på slutten er det HELT OK!! Helsesøster som sier at under 11 er for lite, har ikke satt seg inn i dette!!! Er du i tvil HVA som gjelder for deg - sjekk hos din lege som tok full jernstatus ved uke 12. HAR du før høy jern i utgangspunktet KAN det være direkte skadelig for deg å ta JERNtilskudd. Hb - blodprosent og JERN er IKKE det samme. Hilsen JERNkvinnen....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå