Gå til innhold

morkake langt nede

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei, da jeg var på UL sa legen at morkaka var langt nede(uke 16)

og ville følge med om denne flyttet seg mot fødsel, noen som har erfaring med dette? har hørt at det er vanlig at de flytter seg senere slik at fødselen kan foreløpe normalt og at en slipper keisersnitt?

er det noen risiko forbundet med dette??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du!

Jeg har også en lavtliggende morkake, er i uke 16.Det stemmer det du sier,- dette er rimelig normalt og den vil som regel krype opp etterhvert som livmoren vokser og strekker seg. Risikoen med dette er jo at dersom den ligger så lavt at den dekker livmoråpningen kan det være bakgrunn for blødninger, samt dersom den ligger der ved termin(placenta praevia), så vil man måtte ta keisersnitt. Så det er greit å holde et øye med utviklingen. Men som sagt, det er ikke uvanlig at den ligger langt ned tidlig i sv.skapet. Så ingenting å bekymre seg for i utgangspunktet!

Hilsen nyutdannet lege

Skrevet

jeg hadde morkake foran vd første UL uke 18. Ble kallt inn på ny UL noen uker senere (lurer på om det var uke 25..) for å se om den hadde flyttet seg opp. Det hadde den. Den pleide som regel gjøre det, sa gynekologen..

Lykke til!

Skrevet

Hei! Var 19+4 sist jeg var på UL, er nå 21+1. Legen fant da ut at morkaka lå litt langt nede, og derfor kunne forårsake små blødninger av og til. Men den lå 0,8 millimeter for langt oppe til at de skulle ha fulgt med den regelmessig. Han legen sa også at den kom til å flytte seg oppover, sånn at jeg kan føde på vanlig vis.

Skrevet

Hei! Var på UL i uke 18 og fikk samme beskjed. Jordmora tegnet og forklarte, hun sa jeg måtte være obs hvis jeg fikk blødninger, men hvis jeg ikke merket noe så måtte jeg ikke bekymre meg. Som regel så flyttet den seg etter hvert. Fikk ny UL-time i uke 32 for å sjekke om den har flyttet seg el ikke.

Skrevet

akkurat det samme skjedde meg "spent" til å med at jeg skal tilbake i uke 32 for en UL til :o)

JM regnet med at den ville ha flyttet seg oppover innen det.

Håper på det, har ikke så lyst på keisersnitt!

Skrevet

hei

har også morkake foran åpning, Skal tilbake på ny ul i uke 30

Skrevet

Min lå foran på kontrollen i uke 19. Var til ny kontroll i uke 29, da var den trukket seg opp med en cm. margin, og jeg kan føde vaginalt. Den trekker seg nok mere opp også.

Det er ganske vanlig (rundt 5%) som har dette på kontroll i uke 17-19, men visstnok bare rundt 0,5% ved fødsel.

Skrevet

Fant også dette på rutine-ul, men legen mente den lå langt nok opp. Ville bare sjekke en gang til i uke 30 ca..

Men forrige uke fikk jeg blødninger (er 5 mnd på vei). Har nå blødd siden tirsdag, veldig lite og brunt for det meste. To ul på torsdag, de målte morkaka til at den lå ca 6 mm fra åpningen. Derfor blør jeg, og er sykemeldt. Utrolig slitsomt å gå rundt og blø hele tiden gitt. Men legen sa jeg kanskje måtte forberde meg på å blø resten av svangerskapet.. Joho!! =)

Skrevet

Hei!

I forrige svangerskap fikk jeg samme beskjed som deg på UL i uke 20. Fikk oppfølgings UL i uke 30 og da hadde den blitt trukket godt nok til siden. 6 dager over termin hadde jeg en fin vaginal fødsel.

Lykke til, dette går bra!

Skrevet

Hei!

Jeg hadde også lavtliggende morkake rundt uke 14. Lå over indre mormunn. Fikk en blødning antakeligvis pga dette. Og ble sykemeldt. Men det var nok også for å være på den sikre siden ettersom jeg er gravid med tvillinger. På UL i uke 18 hadde den krøpet oppover, så den lå ikke over mormunn lenger. Så er nok stor sjanse for at den vil flytte seg senere i svangerskapet.

Jeg fikk beskjed om at jeg kunne oppleve flere blødninger pga dette. Og at vi burde holde oss unna sex. Heldigvis har jeg ikke blødd noe mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...