Gå til innhold

Puppenekt igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sett på Dodges tråd at stemningen ble ganske amper her da noen hintet til at man kanskje i større grad burde la babyen styre når/om den vil ha pupp. Jeg vil IKKE tråkke noen på tærne med denne tråden, men jeg lurer rett og slett på om noen ammehjelpere (eller andre for den saks skyld) kan svare meg på følgende: Vil ikke en frisk og "normal" baby kunne styre og si ifra selv når den er sulten/tørst? Som en annen påpekte; en baby vil vel ikke sultestreiek seg til døde?

Igjen; dette er ikke ment å være en spydig kommentar til alle som sliter, jeg bare lurer?

Og før noen går igang og henger meg: Jeg har også vært igjennom mine perioder med puppenekt, og i ettertid lurer jeg på om det ikke hadde gått greiere hvis jeg hadde klart å roe ned og stolt på babyen? Ikke at det var så lett, for jeg ble ganske så stressa av hele situasjonen, men sånn i teorien, altså?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk en gutt for noen år siden. Han la på seg ganske mye de første 6 ukene. Fikk kun mm. Hs insisterte på at han skulle få regulere selv når han ville spise. Jeg stolte på det. Jeg syntes han spiste lite og sjelden, men stolte på at han fikk nok. Det sa jo alle at han fikk. På 3 mnd kontroll hadde han gått opp 200g. Altså 50g i uka.

Takk til selvregulering sier nå jeg.

I løpet av de 6 ukene hadde han blitt vant til at han slapp å spise så mye. Ammingen ble umulig og vi gikk over til mme når han var 3 1/2 mnd.

Jeg har alltis syntes at det var kjempetrist. Denne gangen er det JEG som bestemmer når jenta skal spise. Jeg stoler nemlig ikke på at babyer vet sitt eget beste. Det er min jobb som mamma.

Jeg har forresten også hatt en periiode med puppenekt når jenta var 5 mnd. Hun hadde vært syk, og jeg hadde gitt henne pupp hele tiden fordi hun var syk og trengte væske. Ser i etterkant at jeg heller burde kjempet i henne vann selv om det er vanskelig. Puppenekten gav seg heldigvis etter noen dager

Skrevet

Man sier vel at i den grad det er greit med selvregulering, er det at babyen spiser oftere enn hver 3.time, det burde hs ha sagt noe om, det synes jeg var direkte uprofft om du ikke ble opplyst om det. Før SKULLE babyene kun ha mm hver 3. time, ikke oftere, men med selvregulering forsvarer man at babyen kan spise oftere. Flott at det går bra med gutten din nå da! Det viktigste er at han trives!

Skrevet

Dytter litt på denne. Jeg lurer afktisk seriøst på dette om babyen vil nekte hvis den er skikkelig sulten. Noen flere som har erfaringer å dele?

Skrevet

Jeg lurte på det samme, og da jeg trappet litt ned på den faste føden, tok han puppen igjen. Hs mente dette var greit som et siste forsøk på å fortsette ammingen her hos oss. Jeg laget en egen tråd om dette, ligger litt nedpå siden.

Men, det er jo forskjell på en baby på 3 mnd og en diger baby på 8,5 mnd!

Skrevet

Den vanligste brystvegringen hender rundt 4mnd, siden de får langdistansesyn da og har det alt for travelt på dagtid (det er jo så mye som skal ses)... Og ja, barnet tar igjen, på natt. Så da ammes det seks til åtte ganger på natt. Hurra.

Mor sliter da selvfølgelig! Og kan da gjøre masse triks for å få ting på dag igjen.

Det samme hender ofte når fast føde kommer inn. Har da med matleihet å gjøre, veldig opptatt baby!

Og så er det varianten som skjer fordi det er noe galt (tett nese, vondt i munn, hals, KISS, annet...) Og da gjelder jo ikke Sunn Baby regelen.

Tredje grunn er at barnet er blitt skremt ved brystet. Altså at noe for eksempel har sagt ka-boom når barnet diet, eller at det fikk smerter under amming (derfor skal man ikke gi vaksiner mens man ammer). Og da gjelder heller ikke Sunn Baby regelen.

Håper det svarer på spørsmålet ditt!

Skrevet

Hva er Sunn Baby regelen?

:-)

Skrevet

Fra HI: "Vil ikke en frisk og "normal" baby kunne styre og si ifra selv når den er sulten/tørst? Som en annen påpekte; en (SUNN!) baby vil vel ikke sultestreiek seg til døde?"

Skrevet

Ok. Begynner å bli sen kveld her.. Takk. :-)

Skrevet

Min baby kan være kjempesulten og fremdeles nekte puppen, blir distrahert av ALT. Det er nok at jeg puster litt høyt, så er alt ødelagt.

Skrevet

Takk for svar, alle sammen! Litt klokere nå :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...