NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 8. februar 2007 #1 Skrevet 8. februar 2007 Min mann er amerikaner, og selv om vi kommer til aa vaere til Norge f.o.m. sommeren har han ikke hatt jobb i Norge tidligere. Han har faatt invitasjonsbrev fra Universitetet i Oslo, og kommer til aa drive med forskning og skrive en bok mens han er i Norge. Han blir loennet av universitetet han jobber ved i USA. Jeg er student, og kommer til aa ta ut foedselsstipend fra Laanekassen--pluss at jeg vil motta engangstoenaden. Burde vel ta en telefon til NAV, men jeg lurer paa om de ukene som far pleier aa faa kan gaa over til mor dersom faren ikke kan ta dem ut. Noen som vet hvordan det fungerer hvis den ene av foreldrene ikke har jobbet i Norge tidligere?
*RutIetutt* Skrevet 8. februar 2007 #2 Skrevet 8. februar 2007 Vet at stort sett faller fars uker vekk om ikke han tar de ut, men en kan søke om overføring til mor - vet ikke hvor vanskelig det er å få overført disse eller om det gjelder egne regler for de som ikke har jobbet i Norge tidligere - ta en tlf til nav du;o) Lykke til.
Gjest Skrevet 8. februar 2007 #3 Skrevet 8. februar 2007 Far får ikke perm hvis mor er student. Han hadde vel uansett ikke fått det siden han ikke har opparbeidet seg rettigheter.
Cloudberry Skrevet 8. februar 2007 #4 Skrevet 8. februar 2007 hmmm.... så hvis jeg er oppmeldt som student men jobber 100% får ikke fra permisjon da? Hva har han med det å gjøre egentlig? veldig urettferdig... Stemmer dette? Da må jeg jo melde meg ut som student. Skikkelig tåpelig ordning.
SusieQ-Anna210707+Kasper090409 Skrevet 8. februar 2007 #5 Skrevet 8. februar 2007 Far må ha hatt inntekt i 6 ut av de siste 10 månedene før sin permisjon. Da han ikke oppfyller dette kravet, mister han sine uker. Ville likevel søkt til NAV om å få de overført til deg, men vet de er ganske strenge på dette. Uansett er det muligens andre regler for studenter. NAV er de som vet best ja.
tik *01.04.12 Skrevet 8. februar 2007 #6 Skrevet 8. februar 2007 Far må også ha opptjent rettigheter til permisjon med lønn... Men så lenge DU har dine rettigheter og HAN ikke har det, kan dere søke om å få overført hans uker til deg... Det gjorde vi ved forrige fødsel og fikk det innvilget. Far var da student og hadde ikke rett til permisjon...
Cloudberry Skrevet 8. februar 2007 #7 Skrevet 8. februar 2007 Åja da missforstod jeg veldig. Da er alt i skjønneste orden her=) Lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2007 #8 Skrevet 8. februar 2007 hei:) jeg ringte og sjekka dette ang far og permisjon,siden min mann blir borte en periode etter fødsel...i forbindelse med jobb.... det svaret jeg fikk fra NAV var at mor får IKKE overta fars permisjon!!!!!!!!!det er kun hvis far er alvorlig syk,at mor kan søke om å få overta fars permisjon!!!!!!!!!det ble visst nye regler om dette 1.1.07:( så hvis far ikke kan ta de 6 ukene så faller de bort....idioti,spør du meg!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ma-i Skrevet 8. februar 2007 #9 Skrevet 8. februar 2007 Det er feil, for om man er alene med omsorgen får man de ekstra ukene selv nemlig, derfor kan man søke om å få overført dem også, dersom far ikke kan ta dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå