NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 8. februar 2007 #1 Skrevet 8. februar 2007 Min mann er amerikaner, og selv om vi kommer til aa vaere til Norge f.o.m. sommeren har han ikke hatt jobb i Norge tidligere. Han har faatt invitasjonsbrev fra Universitetet i Oslo, og kommer til aa drive med forskning og skrive en bok mens han er i Norge. Han blir loennet av universitetet han jobber ved i USA. Jeg er student, og kommer til aa ta ut foedselsstipend fra Laanekassen--pluss at jeg vil motta engangstoenaden. Burde vel ta en telefon til NAV, men jeg lurer paa om de ukene som far pleier aa faa kan gaa over til mor dersom faren ikke kan ta dem ut. Noen som vet hvordan det fungerer hvis den ene av foreldrene ikke har jobbet i Norge tidligere?
*RutIetutt* Skrevet 8. februar 2007 #2 Skrevet 8. februar 2007 Vet at stort sett faller fars uker vekk om ikke han tar de ut, men en kan søke om overføring til mor - vet ikke hvor vanskelig det er å få overført disse eller om det gjelder egne regler for de som ikke har jobbet i Norge tidligere - ta en tlf til nav du;o) Lykke til.
Gjest Skrevet 8. februar 2007 #3 Skrevet 8. februar 2007 Far får ikke perm hvis mor er student. Han hadde vel uansett ikke fått det siden han ikke har opparbeidet seg rettigheter.
Cloudberry Skrevet 8. februar 2007 #4 Skrevet 8. februar 2007 hmmm.... så hvis jeg er oppmeldt som student men jobber 100% får ikke fra permisjon da? Hva har han med det å gjøre egentlig? veldig urettferdig... Stemmer dette? Da må jeg jo melde meg ut som student. Skikkelig tåpelig ordning.
SusieQ-Anna210707+Kasper090409 Skrevet 8. februar 2007 #5 Skrevet 8. februar 2007 Far må ha hatt inntekt i 6 ut av de siste 10 månedene før sin permisjon. Da han ikke oppfyller dette kravet, mister han sine uker. Ville likevel søkt til NAV om å få de overført til deg, men vet de er ganske strenge på dette. Uansett er det muligens andre regler for studenter. NAV er de som vet best ja.