Gå til innhold

noen som vet hva dette kan være???

Anbefalte innlegg

Skrevet

eg er no i 29 uke..fra i går kveld har jeg har veldig smerter akkurat med ribbeina..kjennes nesten ut som mens smerter bare at de er blitt forflyttet på en måte..eg lurer fælt på hva det er, lurte på om eg skulle kontakte lege i morgen hvis det ikke gir seg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du vondt i hodet eller er kvalm? Det kan være tegn på begynnende svangerskapsforgiftning men det er sannsynligvis bare livmoren som presser de andre organene oppover. Ta kontakt med legen din i morgen å få tatt en urinprøve og ett blodtrykk.

Skrevet

Ikke for å skremme deg, men tror det kan være et tegn på sv.forgiftning.. vile kontaktet lege om det ikke gir seg.

Det kan også bare være at bebisen vokser og presser mer på :)

Skrevet

ja er kvalm og har hatt vondt i hode i hele dag..og vært skikkelig uvell..følt ofte at eg skulle besvime ol..

Skrevet

Dette sier jeg ikke for å skremme deg, men du bør virkelig gå til legen din i morgen å få sjekket blodtrykk og urin. Hvordan vondt i hodet har du? Tungt trykk (tordenhode)

Skrevet

da syntes jeg du sku ringe føden NÅ!

Skrevet

er akkurat som migrene vondt i hode..ja tungt trykk og ikke så lett lengre for og se..men det kan og være fordi at eg ikke fikk sove natten som var pga smertene..

Skrevet

Hvis det er vondt i tinningen/pannen er det sånn hodepine.. ring til føden du å hør med dem hva du skal gjøre. Tipper de vil ha deg inn der nå... Lykke til..

Skrevet

stemmer i tinningen ja..men hva er det som skjer ved svangerskaps forgiftning da??har ikke helt fått med meg dette..

Skrevet

Hvis det er ille, med høyt blodtrykk osv så legges du inn til observasjon, og blir det for ille blir du satt igang.. farlig for både deg og bebisen din.. ville ikke sjansa på dette.. finn ut av det!

Skrevet

Svangerskapsforgiftning er ganske vanlig. Omtrent 5 % av alle gravide utvikler tilstanden, og den er vanligst hos førstegangsfødende. Svangerskapsforgiftning er en av de viktigste grunnene til at gravide går til regelmessige svangerskapskontroller.

Av: Cecilie Arentz-Hansen og Kåre Moen, leger

Medisinsk betegnelse: preeklampsi

Allerede tidlig i graviditeten skjer det unormale forandringer i morkaken hos gravide som senere får svangerskapsforgiftning, men symptomene opptrer som regel etter 20. uke. Hos 70 % oppstår symptomene etter uke 37.

Svangerskapsforgiftning opptrer oftere hos personer som har hatt høyt blodtrykk før, som har en kronisk nyresykdom, som har diabetes, som er gravid med tvillinger eller som har hatt svangerskapsforgiftning i et tidligere svangerskap. Overvektige (KMI over 35) og eldre gravide (over 40 år) er også mer utsatt. Hvis moren din har hatt svangerskapsforgiftning, har du litt større sjanse for å utvikle tilstanden selv. Høy hb-verdi (hemoglobin, "blodprosent") i svangerskapet og høy kolesterolverdi i begynnelsen av svangerskapet gir sannsynligvis økt risiko for å få svangerskapsforgiftning.

Sykdomstegn

Symptomene opptrer etter 20. svangerskapsuke. Du kan få hevelser og gå opp i vekt mer enn forventet. Mange merker få plager.

Ved legeundersøkelse kan legen påvise at blodtrykket har steget i forhold til tidligere målinger, og det er kommet proteiner i urinen. Du har svangerskapsforgiftning hvis det er proteiner (eggehvitestoffer) i urinen (mer enn bare proteinspor) og blodtrykket er over 140/90 mmHg.

Svangerskapsforgiftning kan forverre seg raskt. Hodepine, synsforstyrrelser, smerter øverst i magen, kvalme og uro er alarmerende symptomer og tyder på truende svangerskapskramper.

Behandling

Kontakt lege ved rask vektøkning i svangerskapet. Hvis du får påvist svangerskapsforgiftning, skal du hvile mye. Du blir sykmeldt og skal gjøre minst mulig hjemme. Sørg for avlastning når det gjelder barnepass og husarbeid. Du må gå til hyppig kontroll hos legen, for eksempel hver annen dag.

Hvis blodtrykket er under 140/90 mmHg og det ikke er for stor utskillelse av proteiner i urinen, kan du være hjemme hvis du ellers er i fin form. Ved blodtrykk over 140/90 mmHg eller ved mye proteiner i urinen, er sykehusinnleggelse ofte nødvendig.

Skrevet

oki..eg har alltid hatt for lavt blodtrykk, men kan jo godt være at det har endret seg no..men tror du at det går ann at jeg kontakter de i morgen tidlig heller??

Skrevet

Ja seff går det sikkert, men hvis du er bekymret er det jo bedre å ringe å snakke med føden idag.. så får du mer svar og kan kanskje få slappa av.. blodtrykket blir jo ikke lavere når du er redd og stresset..

Lykke til.. håper det ikke er noe galt :)

Nattaklem fra

Skrevet

takk for det...jeg tenkte bare på at no er eg så trøtt at eg tror ikke de hadde skjønt hva jeg hadde sagt til de uansett hehe...Ringer i morgen tidlig jeg..

natta

Skrevet

ja har ringt..skal til jordmor kl halv 3..så da får vi se hva hun sier..

Skrevet

kom nettop hem fra jordmoren..var heldigvis ingen svangerskaps forgiftning, urinen var fin og bt fint..og magen min er som vanlig større enn vanlig..og lille gutten min stakk som vanlig av når hun skulle høre hjerte..hehe han liker ikke oppmerksomhet virker det som..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...