Gå til innhold

Mors fødsler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt at man ofte har like fødsler som sin mor? Min mor har hatt skikkelig laaange, harde og kompliserte fødsler..... Er jeg dømt til å få slike fødsler jeg også eller er det noen som har andre erfaringer....Trenger litt trøstende ord her......har bare noen uker igjenn og begynner å grue meg....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

her stemmer det iallfall....

kjempe enkle svangerskap, verken kvalm eller bekkensmerter

kjmepe kjappe styrtfødsler ca 1 t fra tegn til smerte og til de var ute

og små barn...

mamma - 3 slike lette svangerskap, 3 kjappe fødsler og 3 små barn - to premature og meg som var 2900 v termin

jeg - kjempe lette svangerskap (nr 2 i magen nå)

kjapp fødsel - 1 t og 40 min fra første tegn på smerte og til hun var ute

ikke sååå stor 3100gram (2 uker på overtid)

så for oss stemmer det. skjønte det i svangerskapet med nr 1 at det ville bli slik. temmelig sikker på det blir slik denne gangen også...

Skrevet

hihi ja håper nesten det er arvelig:) men min søster hadde lenger fødsel en min mor og ganske stort barn, men så fikk hun gutt og min mor 2 jenter. jeg venter jente.. det var lette korte fødsler --så håper det:-) Men for din del anonym så håper jeg ikke det stemmer:-).. kanskje det bare er tilfeldig er 1.gangs så kan ikke sammenligne ennå ,men med min søster var det ikke likt som min mor.. Det går sikkert bra.. Lykke til..

Skrevet

Min mor:

Gikk på overtid med meg, fikk ikke åpning i løpet av lang tid med rier, ble akutt keisersnitt.

Jeg: Gikk på overtid, måtte settes igang, fikk ikke nok åpning, hastekesiersnitt.

Skrevet

Hvis det er noen trøst så stemmer det ikke her i familien, jeg, min mor og min søster har hatt veldig ulike fødsler.......

Skrevet

Av fire jenter, er vi forelpig to som har fått barn.. Jeg venter nå min tredje, mens søstern min har èn sønn.. Vi ble fortalt at mamma hadde en kjempetøff fødsel hvor ALT holdt på å gå galt med søstern min, og hun har holdt sånn skremselspropaganda foredrag for oss mange ganger. Jeg hadde født TO før søsteren min fikk sin ene; Søstern min spurte på føden, hun- for det gikk visst litt fort der, så hun fikk spørmsål om hvordan de andre fødslene i familien hadde gått, og siden det var så kompliser tnår HUN ble født, så sjekket de journalene...

-og jenter: De fant INGENTING unormalt. Søstern min hadde gruet seg i ni mnd uten grunn. Nok et spill av stakkars mamma for å få litt sympati. Fødselen hadde visstnok tatt lang tid, men det var ingen fare for liv og død og haste KS og FOR stort hode, FOR stor baby og alt som vi hadde blitt fortalt..

Smerte kan ikke sammenlignes- det kan jo ikke måles med apparater engang?? Jeg var inne på kontroll på sykeshuet jeg skal føde med kraftige kynnere. Og SPARKENE til min baby slo ut som rier og varte selvsagt enstund...

Vi har konfrontert mamma med dette, og det er INGEN som spør henne om NOE SOM HELST som har med svangerskap, fødsler, sykdommer å gjøre. Vi har funnet ut at så lenge vi ikke får servert virkeligheten, klarer vi oss uten.. Jeg har holdt henne på en armlengdes avstand i hele svangerskapet, og det går så bra så...

Går jo ikke på tredje gangen om jeg ikke hadde villet det selv!

Lykke til- jeg er sikker på at du fikser dette bedre enn de fleste!!

Skrevet

jeg hadde også omtrent lik fødsel som min mor. Begge gikk fire dager over termin, begynte på på morgenen og babyen var ute på kvelden, hadde en grei fødsel begge to. Eneste foskjellen var at ho revent og måtte sy flere sting og jeg slapp unna med bare to sting...

Skrevet

mamma's første fødsel tok 25 timer,min første tok under 4 timer..

nå er jeg spent på nestemann:)

Skrevet

Min mormor, min mor og jeg har hatt samme type fødsler.

Gått 2-3 uker over tiden, riier som ikke gjorde noe riktig, og 3 døgn lange.

Ingen av de 2 andre fikk flere barn, venter nå min andre.. og regner med det går greiere denne gangen.

Alderen har ikke vært den samme på oss

Min mormor var 35, mamma 22 og jeg 29 da vi fødte.

Har også spurt om det arvelig. og de svarte at de kunne tydelig se at det ofte gikk en rød tråd i familier når det gjaldt fødsler..

Skrevet

Stemmer ikke her. Mamma fikk oss alle rett før eller akkurat på term. og vi veide alle rundt 3.6, og fødslene gikk raskt.

Mine kommer rundt term, rett over, er over 4 kg og de tar en evighet!!!

Skrevet

mammas foerste foedsel var visst veldig hard, en sjikkelig feit plugg (broren min) kom i seteleie. Det var vist saa det holdt paa aa gaa ille, men det er jo 45 aar siden, saa det er jo heeeeelt andre tider naa! :)Soestra mi laa ogsaa i seteleie, men var noe mindre, saa det gikk vist fint aa presse henne ut. Jeg dermiot (som er en sjikkelig attpaaklatt) kom ut saa lett som bare det, lita og fin! :) Er spent paa aa se hvordan det blir for meg. Men har bestemt meg for aa ikke grue meg, det hjelper jo ikke aa ta sorgene paa forskudd uansett. :) Hun gikk paa overtid med oss alle tre da, men det hadde jeg regnet med aa gjoere uansett. Jeg tror dette skal gaa kjempebra jeg!

Skrevet

Er du lik din mor i kroppen?

Min mamma lå i 30 timer med meg, som var førstefødt.

Jeg så for meg en laaang fødsel.

Men det har seg slik at jeg er lik min farmor i kroppen. Hun fikk 3 gutter og alle kom i rekordfart. Jeg rakk nesten ikke sykehuset før datteren min var ute. Brukte totalt 2 timer på fødselen, fra jeg begynte med murringer til hun var ute..

I ettertid har jeg fått høre fra min far side at farmor hadde lette fødseler. Nå gjennstår det å se da, om nestemann kommer like fort..eller fortere.

Desverre døde min farmor før jeg ble gravid med første barnet. Så jeg fikk aldri spurt henne hvordan hennes graviditeter var.

Men min mamma og jeg har hatt mye likhetstrekk i selve graviditeten.

Bekkenløsning og picalyster..

Jeg gruegleder meg også til fødselen, men det er overkommelige smerter. Ikke bruk den siste tiden til å grue deg, slapp av og la det mest naturlige i verden gå sin gang. Du vil sannsynligvis være så lei på slutten alikevel at du er klar ;-)

Skrevet

Min mor gikk 18 dager på overtid før vannet gikk. Jeg måtte taes med keisersnitt da både hun og jeg ble utslitt etter mange timer med rier. Da stoppet fødselen opp.

Jeg gikk 14 dager på overtid med nr.1, måtte settes igang. Men fødte normalt. Men var godt sliten, ja, heldigvis for epidural!!

Men jeg er også lik min farmor i kroppen, får kanskje høre med henne hvordan hennes fødsler gikk? Hun har hatt 5... Håper ikke jeg må settes igang denne gangen og, da vil jeg heller ta KS... Det var forferdelig vondt og intenst!!

Skrevet

Eg og mor mi har hatt forskjellige fødslar:

-Men, ganske like svangerskap.

-Mamma gjekk overtid med begge barna. Eg fødte ein dag før termin sist.

-Mamma har født 2 store barn, og var veldig slank. Eg har eit barn som hadde gjennomsnittleg fødselsvekt, og eg "har nokon kilo for mykje".

- Mamma hadde to "lette" fødslar, medan eg har hatt ein lang og hard. Håpar neste blir bedre.

Ganske ulikt her.

Skrevet

Det stemmer ikke hos oss.

Mamma har hatt fire enkle svangerskap, med lette fødsler.

Mitt svangerskap var fryktelig slitsomt, og jeg hadde mye bekkenplager. Min fødsel tok lenger tid enn mammas fire tilsammen!!!

Dette svangerskapet har vært mye mer slitsomt enn det forrige, og bekkenet er også mye verre. Gruer meg til fødselen, men jordmor mener at det kommer til å gå mye lettere nå som den første har banet vei...

Det kommer nok til å gå bra for deg!

Lykke til!

Skrevet

Jeg er jente nr tre og både min mor og mine søstre hadde raske og enkle fødsler. Dette stemte også med meg da jeg fødte. Førstemann tok 7 timer andre 2 timer og tredje går jeg med nå. Det har vel med arvelighet av anatomi å gjøre vil jeg tro.

Skrevet

Hehe. Må huske på at hukomelsen er selektiv og noen er alltid veldig dramatiske, mens andre som er døden nær sier at det var litt ubehagelig.

Når det gjelder min mor så sier hun i det ene øyeblikket at å føde er helt ok, hun bare "knurret" litt så var ungene ute. (Hun har fødet 4 ganger) Etter at hun fant ut at min baby sitter i seteleie kom det plutselig mer dramatiske historier om når hun fødte min eldste søster. Men dagen etterpå så er hun tilbake til at å føde er helt ok.

Tror ikke hun lyger heller egentlig, det er bare det at hukomelsen vår lager en historie og så holder vi oss til den. Så ikke tenk for mye på hvordan andre i familien føder. Husk at din baby er en kombo av deg og din mann og derfor vil forutsetningene bli annerledes. Dessuten så kan en og samme person ha to helt forskjellige fødselsopplevelser så det er vanskelig å ta utgangspunkt i dette i det hele tatt.

Skrevet

Hei,

jeg venter barn nummer to nå, og det gikk veldig greit med første mann, fødte 6 dager før termindato. Vannet gikk kl 02, også satte veene i gang og halv åtte var hun ute. Min mor brukte 2,5 døgn på meg og gikk 11 dager over tiden.

Nå har jeg fått beskjed om at det kommer til å gå enda raskere denne gangen, og at jeg mest sannsynlig bare får veer også er fødselen i gang. Kan dere som har født raskt (under to timer) fortelle litt om deres opplevelse. Er så redd for å ikke rekke sykehuset. Sist gang ventet jeg hjemme til fødselen var i gang (kom inn med 10cm).

Nå har vi jo en datter vi må ta med på sykehuset, også får besteforeldrene hente henne der.

Glad for svar.

Hilsen fra rask føderske

Skrevet

her har det ikke stemt...

mamma har tre fødsler hvorav den ene var lenger enn den andre. selv har jeg en fra før som tok meg 6 timer og 13 minutter så.... det eneste som har stemt er størrelsen på barn... hehe

jeg er mer lik storesøsteren min...

tre fødsler som varte i 5 timer, 3 timer og 8 timer...

den som venter får se

Skrevet

I min familie har både farmor, mormor, mamma og jeg hatt lette fødsler. Mine fødsler har vart i 5,5 t, 3,5t. og 2 timer fra første ri til ungen var ute. Det er visst ganske likt med hva matronene i familien sier også:) Håper det fortsetter slik med fjerdemann også. Vil helst rekke sykehuset da. Det holdt såvidt sist, da kom han 15 min etter at vi parkerte!

Skrevet

hadde en kjapp og grei fødsel, min mamma lå i flere døgn og jeg hørte disse skrekkhistoriene utallige ganger før jeg skulle i ilden...

trenger ikke bli likt nei!

Skrevet

Ser du har fått mange svar, men ett til gjør vel ingenting. Min mamma hadde en veldig tøff fødsel med meg, så jeg grudde meg noe helt forferdelig da jeg skulle føde mitt første barn. Men, det var en fantastisk fødsel jeg fikk!!!!

Lykke til, skal føde igjen i april og denne gangen skal jeg være enda mer klar for å nyte de sterke kreftene som vi alle har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...