Gå til innhold

KUTRE, ang Ingers rugbrød


*marekatta*

Anbefalte innlegg

Jeg ser du har lagt inn oppskrift på dette brødet. Jeg synes det jeg kjøper i butikken er godt, men det blir DYRT i lengden da.

Vil gjærne prøve å bake det selv.

 

Men ser det er linfrø og heilkorn i oppskrifta. Skal dette legger i bløt først?

Jeg har nemmelig hørt at linfrø og helkorn bør ligge en stund i bløt før man bruker det i bakst.

 

Og man kan bruke 1 liter søt eller sur skummet melk.

Hva slags forskjell blir det om man bruker den ene eller den andre typen melk?

 

Og en ting til, vil ikke litt raspet gulerot/potet være med å gjøre brødet mye mye mye saftigere?

 

Jeg har aldrig fått til slike grove grove brød, det blir bare harde mursteiner som jeg kan bruke til å ta livet av folk med.....

 

Men har lyst å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe hei!

Har i grunnen ikke tenkt på om helkorn og linfrø skal ligge i bløt, det står ikke noe om det i oppskriften, men det kunne sikkert vært en god ide for å unngå at brødet blir tørt.

Har bare prøvd å bake med cultura melk og det er jo sur melk som hvilken forskjell det blir i forhold til søtmelk vet jeg ikke. Men de første gangene bakte jeg med bare vann, denne gangen bakte jeg med cultura bringebær og jeg syntes det ble saftigere og fikk en mer spennende smak ihvertfall. Men jeg brukte noe mer vann enn det står i oppskriften i tillegg til melken for at deigen ikke skulle bli så fast.

Har ikke prøvd raspet gulrot eller potet, men kan godt hende det ville bidratt til et saftigere brød. Jeg har bakt med tranebær i og det gir også en spennende effekt :o)

Tror at når man baker sånne brød så må man ikke gi opp på første forsøk hvis det blir hardt eller tørt, men heller prøve å variere litt med ingrediensene (søt/sur melk, raspet gulrot etc.) til man kommer frem til en kombinasjon som man lykkes med :o)

Lykke til og bare spør hvis det er noe mer du lurer på :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk.

Jeg skal prøve meg frem, så håper jeg det blir brød og ikke mordvåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bruke vann og ikke noe melk! Da blir det litt lettere både kalorimessig og fysisk! Det er jo ganske "vått" inni så jeg vet ikke om jeg ville hatt noe gulerøtter i men det er jo en idè å prøve:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...