Gå til innhold

BIM skifter ikke uke på meg før 3 dager etter :-(

Anbefalte innlegg

Jeg har termin 22 september, og i følge min gyn, så er jeg 8+2 i dag. Men BIM skifter ikke uke før torsdag!!! Jeg har vært inne med sp.målet før, men da trodde jeg BIM skiftet på onsdag, men det har det ikke gjordt. Jeg synes det er en oppløftende ting å se den nye infoen som kommer hver uke, men kjedelig når det ikke skifter før 3 dager etter det skulle ha gjordt.

Hvorfor er det slik ? Skulle hatt det hjulet legene bruker når det ser hvor langt vi er kommet i forhold til første dag i siste mens. Min første dag i siste mens var en mandag.

Fortsetter under...

Jeg er også litt forvirra over det der. Selv mener jeg at jeg er i uke 6+1. BIM sier at jeg er i uke 7 og babyverden sier uke 6. Begge med samme termin, samme antall uker og dager igjen av svangerskapet. Hvordan kan dette ha seg?

I følge svangerskapskalenderen er jeg faktisk i uke 8 allerede, men det kommer av at jeg hadde eggløsning 1 ukes tid etter det som er vanlig.

For å svare deg først, planlegger-baby: Både bim og babyverdenen har rett. Det er ikke verre enn dette: Når du er 6 + 1 er du INNE i din syvende uke. Bim forenkler dette med å si at du er syv uker på vei. I realiteten er du altså seks fullgåtte uker og en dag på vei. Du kan da velge å si "Jeg er i min syvende uke".

Det med at du "faktisk er i uke åtte allerede" iflg svangerskapskalendeeren, skjønte jeg ikke. Hvis eggløsning kom en uke etter normalen, er du jo faktisk en uke kortere på vei, ikke lengre.

Det er alltid eggløsning som bestemmer når du ble gravid.

Annonse

Takk for svar anonym, da tror jeg at jeg forstår det!

Det med den svangerskapskalenderen er slik at man i første rute fyller inn dato for siste mens. Og så fyller man i datoer videre framover. Og hos meg er det da sånn at det i dag står 8. februar i kolonnen til uke 8.

Det mener jeg kommer av at min eggløsning kom sent (dag 19-20). Hvis jeg hadde hatt eggløsning på dag 12-14 som er det mest vanlige så ville jeg jo vært i uke 8 i dag. Derfor har jeg trukket fra den uken ekstra det tok før jeg fikk eggløsning og kommer fram til at jeg er 1 uke kortere på vei enn svangerskapskalenderen sier, fordi den tar utgangspunkt i en syklus på cirka 28/14.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...