Gå til innhold

Noen spørsmål ang mm og pumping

Anbefalte innlegg

Har termin om ikke så veldig lenge, så har ikke peilig på morsmelk som jeg har pumpet ut. Har derfor noen spørsmål:

1) Hva slags beholder skal jeg bruke når jeg skal fryse mm?

2) Hvor lenge holder mm seg i kjøleskapet?

3) Hvordan tiner jeg mm som har vært fryst?

4) Og hvordan får jeg riktig temperatur på den mm som jeg har stått i kjøleskapet når jeg skal bruke den?

Blir veldig takknemlig for svar:)

Fortsetter under...

Har du pumpet allerde, før du har termin????

Men svar:

1) Du kan bruke alt fra isbitposer, til vanlige frysebeger, eller avent kopper med lokk som kan kobles på flaskene etterpå

2) MM holder seg i inntil 3-5 døgn når den er helt fersk. Ubehandlet mm holder 6-8 timer i romtemp, og i fryser 3-6 mnd, kommer an på hvilken fryser. Minst i fryser i kjøleskap, og lengst i dypfryser. Opptinet melk, 24 timer.

3) Enten på benken, kjøleskapet eller varmebad. (Varmt vann)

4) Ta mengden du skal ha i en flaske, sett den i varmebad og sjekk den ofte. Drypp litt på undervarmen, den skal være kroppstemperert.

Hei... jeg pumpet hele første mnd etter at jeg fødte gutten vår og frøys noe av det...

1- Du får kjøpt fryseposer til mm, pass på å merke med dato. det er begrenset holdbarhet på mm. Melk som skal fryses bør ikke stå i kjøleskap noe særlig før du fryser...

2- MM holder seg max et døgn (mener jeg å huske) i kjøleskap.

3- Jeg tinte bare opp mm ved at jeg tok posen opp av frysen og lot den stå i kjøleskap... Så må den varmes og brukes ganske fort.

4- mm varmes lett om du setter den (flasken) i et varmt vannbad. Vi brukte et litermål som vi tok varm vann fra springen i og lot bare flasken stå der. Så kjenner du etter når den blir varm... om den er passe varm..

mm bør ikke varmes i micro da den blir ujevnt varm og en del av de viktige vitaminene i melka blir ødelagt.

Er ganske sikker på disse tingene, men det er snart tre år siden sist og husken er ikke nødvendigvis helt rett...

lykke til =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...