Gå til innhold

Høres dette ut som kolikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste dagene, siden lørdag, har jenta våres (hun er litt over 3 uker)hatt mye vondt i magen. Tidigere hadde hun kun vondt når hun bæsjet. Hun trekker seg sammen, har mye gass og andre magelyder, og gråter når det er vondt. Det er kanskje noe verre på kvelden, men hon har vondt også på dagen og natten. Hun gulper ganske mye og føles litt hoven over magen.

Det eneste som holder henne ganske rolig er å være helt tett intill meg eller min samboer, når vi vugger henne. Og gjerne amme litt ofte. Hvis vi legger henne alene våkner hun på en gang, spesielt på kvelden og natten. Så vi har henne i stort sett på brystet døgnet rundt. Hun blir også rolig når vi kjører bil, eller vogn på litt humpete plasser. Kjøkkenvifta virker også beroligende en liten stund.

Akkurat nå prøver vi med minifom-dråper og at jeg kutter ut alt med komelk (råd fra helsestasjonen). I tillegg prøver vi å massere henne på magen når vi skifter bleie. Hun har pute mot hoftedysplasi (heter det så?), så det er ikke lett å få til så mye massage. Og den puten kanskje klemmer litt over magen, så det blir mer vondt...?

Synes dere at dette høres ut som koikk? Eller kan det være noe annet? Hun skriker jo ikke hele tiden, uten roer seg ganske bra når vi bærer henne... det er bare så vondt å se at den lilla snuppa våres har det vondt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det høres ut som kolikk. Det er ganske vanlig at de små får litt mageproblemer, de tror kolikk mye dreier seg om det.

Jeg mener det er litt gråsoner for kolikk, men definisjonen er noe sånt som at de gråter tre timer om dagen i mer enn tre dager (husker ikke helt). Uansett, det er ikke så mye man kan gjøre med det, annet enn å passe på hva du spiser, gi minifom og se om det hjelper, eventuelt litt sukkervann hvis det blir ille. Og så får man amme, kose, bære og bysse. Blir det ille, husk at babyen ikke skriker for å irritere dere, men hun er plaget (lett å bli litt desperat).

Det er slitsomt, men en ting er garantert, det går over!

Skrevet

Linda&Amanda!

Det høres ut som du beskriver gutten min! Han har vært akkurat lik. Han er 4 mnd nå da. Har blitt mye bedre.

Vi dro til manuell terapeut som trykket på noe i nakke/rygg på han. Han merket at gutten vår var stiv i nakken, og etter å ha vært der ble han også mye bedre til å holde hodet sitt selv. Er ikke noe "dinglepetter" lenger =)

Hvor i landet holder du til? Jeg bor i Oslo og dro til en veldig flink, (synes vi), manuell terapeut som holder til på Fjellhamar. Trenger ikke henvisning. Koster 100 kr. (He he, han var egentlig en merkelig skrue, bør tåle en fleip når man er der, veit andre har hatt trøbbel med å "takle" han...)

Ellers er det vanlig fysioterapi, ev. også kiropraktor som kan gjøre noe for dere. Vi brukte Minifom en periode vi også, men syntes ikke det hjalp noe særlig.

Ønsker dere lykke til, det er slitsomt for både dere og babyen deres.

Skrevet

Takk for alle gode råd! Samboern min vet om en kiropraktor hvor vi bor som skal være flink til slik manipulering av babyer, men vil liksom være sikker på at andre ting ikke fungerer først...

Skrevet

Hei på deg!

Legen på helsestasjonen vår anbefalte fennikel te til babyen og kapsler til mor. Det blei slutt på skrikinga her i huset, kan ikke skade å prøve:)))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...