Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre?? *frustrert*


Mrs.D.♂♂♀♂

Anbefalte innlegg

Jenta mi vil ikke spise. Hver gang jeg prøver å ta flasken mot munnen hennes skriker hun. Men hun virker allikevel sulten. Jeg sliter i opptil en halvtime, men når hun først suger på flasken spiser hun godt. Men problemet er å få henne til å begynne. Hun har jo fått flaske siden hun var nesten 2 uker, og nå er hun snart 9 uker. Kan det hende hun ikke liker melka? Bruker collett og har prøvd nan. Ingenting hjelper. Hun skriker bare og spytter ut det som kommer i munnen. Har virkelig tenkt tanken på å gi hu noe annet, men er redd for at det kanskje ikke er så lurt?? Hun har fått smake på litt banan, og hun smatter i vei(så vidt det er en synlig bløt bit). Når kan man egentlig introdusere noe annet mat? Hun spiser kun 3 måltider med melk i døgnet, 150-200 pr. gang, men vi bruker laaaang tid på å få henne til å begynne å suge på flaska. Og dessuten tror jeg hun klør veldig i tannkjøttet, kan det ha noe å si ang. matlysten? Og er ikke 2 mnd veldig ungt for å få tenner??? Kan se antydninger nede at to tenner skal ut, men kjenner det ikke.

 

Noen som kan hjelpe frustrerte meg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2mnd er litt tidlig for å få tenner, men mulig. Har hendt at baby er født med tenner. Kløe i gommene har nok en del å si på matlysten, så hvis det er tenner som er på tur kan du kjøpe en flaske Dentinox som bedøver litt på gommene slik at det ikke klør like mye eller gjør så vondt.

Temp. på melk har mye å si for om dattera mi tar flaska i alle fall. Må være riktig temp. Takler ikke Collett og kommer helt an på hvilken flaskesmokk jeg bruker.

Har hørt at 3 mnd er et lite minimum for å introdusere velling, men sikkert fullt mulig å begynne før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt det samme problemet i en ukes tid nå, hun bli kjempesint når det er mattid. Til å begynne med spiser hun bra, men så plutselig begynner hun å hyle.. da har hun ikke spist mye, så vet jo at hun er sulten. Da må vi opp og gå litt rundt, og hun roer seg.. men når vi legger henne ned og prøver flaska igjen, blir hun sint. Men så plutselig oppdager hun at det faktisk er mat der, og sutter som besatt. Men det varer ikke lenge før det blir hyling igjen.. utrolig frustrerende!! Bruker laaang tid på mating nå, skjønner ikke, det har ikke vært sånn før! Har bytta til hipp mme, vet ikke om det kan være årsaken.. Det virker som hun blir forvirra og sint før hun skjønner at flaska faktisk er hennes venn!

Ikke vet jeg, håper noen har et fornuftig tips eller flere......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar jenter. Men jeg passer på at melka har riktig temp. Men siden hun bruker lang tid med å ta flaska hender det jeg må varme melka to ganger siden den er blitt for kald. Det er bare den siste uka hun har vært slik, og jeg forstår ikke grunnen. Og er ikke 3 måltider altfor lite i døgnet? Redd hun ikke skal legge på seg nok. Hun er ikke sur og grinete ellers, hun smiler og ler masse, men det er bare når hun skal ha mat.

 

Noen fler med gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm.. Så rart.. Vår er også sånn. Jeg ammer egentlig, men gir flaske på kveldene, noen ganger får han mme og noen ganger mm. Har prøvd nan, collet og nå nanH1(?). Kun den siste uken han har vært slik også, som om det var noe i luften dette..:) Jeg tror det har en sammenheng med vondt i magen, ofte kommer det en bæsjebleie etter en liten stund.. Men ikke alltid det heller. Noen ganger gulper han etter en stund, kanskje han sliter med å få det opp? Har også lurt på om det er flaskenekt. I går når han var sånn gav jeg ham puppen, da ble han rolig med én gang.. ikke lett å si, kan være så mange grunner. Har hatt en sånn periode tidligere, kanskje det går over av seg selv?

 

Synes 3 måltider hørtes litt lite ut da.. Hun er ikke slapp og trøtt eller noe? Kanskje du kan spørre hs...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de går sammen for å plage oss disse små? hehe..

 

Hun er som oftest blid og godt våken når hun skal ha mat. Men med en gang flaska berører munnen hyler hun ut. Jeg må liksom tvinge i henne, for da kan det ha gått mellom 5 og 8 timer siden siste måltid! Har prøvd å gi henne sukkervann også, noe hun gjerne tar, men er redd for at hun får for mye av det, så den drøyer jeg lengst mulig.

 

Ikke moro når en skal bekymre seg så mye. Håper det virkelig går over snart.

 

Skal høre på helsestasjonen den 12. for da skal jeg på barselgruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Jeg har til tider samme problemet. Når jeg skal mate henne så HYLER hun når hun kjenner smokken.

Jeg lurer i henne mat etter at jeg har roet henne ned.

- Jeg prøver å gi henne flaske mens jeg går ogg snakker lavt og kosete til henne, Det hender at hun tar smokken (maten).

- Jeg legger henne fra meg på sofan, sengen, vippe stolen e.l. og etter en liten stund så gir jeg henne smokken mens hun ligger der. Dette funker noen ganger. Det er jo viktig at hun ikke skriker når hun legges ned.

- Jeg legger henne i sengen under uroen eller et annet sted hvor hun liker å se på ting. Hun snakker og titter, og noen ganger så spiser hun uten at hun merker det (veldig opptatt av å se på lekene).

 

Jeg passser på at hun har sovet godt før måltidet slike at hun ikke er trøtt.

 

Tanker på hva du kan prøve:

Har du prøvd å gi henne mat i sittende posisjon?

Tar hun mat fra skje når hun nekter smokken?

Kanskje vil hun ikke ha smokk?

Kanskje renner maten for sakte i smokken?

Kanskje hun vil spise av noe annet... en sugekopp f.eks...

 

Jeg synes 3 måltider pr dag høres lite ut, selv om hun spiser rikelig pr. måltid.

Du kan jo forsøke å tilegne nye rutiner. F.eks bar gi henne 120ml av gangen, da regner jeg med at hun kommer til å spise oftere.

Jeg mater mitt gull 100-150ml pr gang. Kl 08, 12, 16, 30 og 03 tiden på natten. Altså 4 t mellom måltid på dagen og ett måltid på natten. Krisin er 8,5 uker.

Det er verd et forsøk, og du må jo tilpasse det etter deres vaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for mange gode tips. Skal se om jeg får prøvd de ut når hun våkner nå. Det med skje hadde kanskje ikke vært så dumt:-)

Men det å gi henne mindre mat pr. måltid går ikke. For når hun først begynner å spise og jeg stopper for å rape er det på`n igjen med hyling og skriking. Og jeg kan nesten ikke gå etter klokka på henne, for har hun først sovnet, så sover hun utrolig godt, og er umulig å vekke. Ihvertfall med mat.

 

Skal også se om hun vil ha mat på stellebordet, for der trives hun så innmari godt.

 

Tror det renner bra nok fra smokken, for hun rekker så vidt å svelge unna. Hun griser MASSE når hun spiser. Bruker to gulpekluter til hvert måltid(glad det er mannen i huset som vasker tøy:-))

 

Tusen takk igjen for gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, stellebordet blir til tider brukt til å luremate her også :)

 

Jeg tror ikke du klarer å gi henne all mat med skje... det ville tatt hele dagen... ;) men, du kan sjekke om det er smokken (flasken) hun ragerer på...

Jeg bare ramset opp tanker og ting som jeg har prøvd, jeg håper du finner noe nytting i det :)

 

Hva sa de på hs, da?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være flasketypen? Hun her HATER aventflaskene når hun er sinna. Som regel går det greit med dem, men hvis hun er virkelig sinna er det bare chiccoflaskene som duger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil forresten også si at 3 måltider til dagen kan være nok hvis hun spiser mye til hvert måltid. De skal ha 150 ml mme per kilo vekt per døgn. Altså hvis hun spiser 3 ganger 200 ml, 600 ml, og veier rundt 4 kilo er det nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, hun spiser jo veldig mye til hvert måltid. og til sammen spiser hun faktisk mer enn hva min lille gjør :)

Er litt overrasket og missunnelig på at hun bare spiser 3 ganger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...