Gå til innhold

Noen som har vært gjennom RS-virus hos baby?


Nicki_81

Anbefalte innlegg

Omså at det er mange år siden. Man kommer gjerne på noen spørsmål etter utskrivelse fra sykehuset.

 

Lurte på om det tok lang tid før barnet ble friskt? Hvor lenge var barnet småtett og litt hes? Noen ting i ettertid som kan skyldes en omgang med dette viruset?

 

Ble utskrevet på søndag etter 1 1/2 uke på sykehus, og den ene uka inne på intensiven med cpap og de første dagene vurdering om å legges i respirator. Hun gav nesten opp å puste selv. Har bare hatt en pitte liten reaksjon fåreløbig. Har vel ikke sunket helt inn enda hva som egentlig skjedde og hvor alvorlig det egentlig var...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lillegutt hadde RS-virus (som ledet til bronkiolitt) for et par uker siden. Men ser av det du forteller at han hadde en mye "lettere variant". Han ble antakeligvis smittet etter å ha vært innlagt på barnekirurgisk for en brokkoperasjon. Vi var kun innlagt en natt på observasjonsposten på barnemottaket på Ullevål hvor han fikk inhalasjoner med racemisk adrenalin hver 2. time. Dette hjalp godt for å åpne luftveiene, så heldigvis kunne vi dra hjem dagen etter. Vi lånte med oss hjem et forstøver apparat og gav han inhalasjoner med saltvann gjennom helgen (kom hjem fredagen). På mandagen leverte vi det tilbake. Almenntilstanden hans ble raskt bedre gjennom helgen og utover uken, og nå er han helt frisk igjen - med litt tett nese riktignok.

 

Syns det var veldig tøft å gjennomgå dette... Men tør ikke tenke på hvordan det ville vært om det hadde vært så alvorlig som hos dere. Håper gullet deres er frisk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mellomste sønn som nå er 3 år hadde RS-virus i januar 2004. Han var da 3 måneder gammel, og lå på sykehus 3 netter. Han ble ikke lagt i respirator, men fikk oksygen i nesen den ene natta og inhalasjoner hver tredje time for å løse opp slimet i brystet.

 

Det tok ca. 1 uke fra vi kom hjem fra sykehuset til han var helt kvitt hesheten og slimet i nese/ hals, og deretter var han jo frisk, men han har hatt tendens til atsmatisk pust etterpå når han er forkjøla, og var mye plaget med luftveisinfeksjoner fram til han vra ca. 2 1/2 år. Nå ser det ut som om han har vokst av seg de verste plagene.

 

Det høres ut som om lillejenta di fikk en svært kraftig infeksjon, så du kan nok regne med en reaksjon selv også. Jeg fikk en reaksjon noen dager etter at vi kom hjem fra sykehuset, jeg ble totalt overmannet av trøtthet og ville bare gråte og sove. Det varte heldigvis ikke så lenge, men var ille mens det sto på.

 

Lykke til, og god bedring til jenta di!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg har ganske mye erfaring med RS virus i alle varianter. Jeg har tre barn og har vært gjennom det med alle tre. jeg kom hjem fra sykehuset på fredag etter ett opphold på fire dager med vesla som nå er seks uker.

 

Den eldste sønnen vår fikk RS virus når han var 5mnd. Han ble hardt rammet ( ikke så ille som med deg der det ble vurdert respirator)

RS virus er også farligere jo mindre man er. For oss vokse og større barn utarter det seg som en vanlig forkjølelse og vi smitter lett de små. Det er en av grunnene til at "forkjøla" voksne og større barn skal holde seg unna spebarn.

 

Den mellomste gutten vår fikk RS virus når han var 5mnd og vi var innlagt på sykehuset kun en natt.

 

Gutta våre har utviklet astma, noe som hos de fleste barn ikke skyldes RS-infeksjon.

Gutta er også arvelig belastet, da jeg og hele farssiden min har astma.

 

Vesla var ikke så dårlig som brødrene sine, men var innlagt såpass lenge pga alderen. Det er vanskelig for de små å hoste opp slimet så hun ble fulgt opp nøye , da hun hadde litt lite oksygen i blodet samt at pulsen var rimelig høy til tider ( opptil 208 .) Det var også misstanke om kikhoste, men det hadde hun gudskjelov ikke.

 

RS- viruset er smittsom så lenge man hoster. Gutta mine gjorde det i ca 14 dager etterpå. Vesla er allerede mye bedre.

Hvis jeg var deg, ville jeg bestillt en time til legen for å få de til å lytte på jenta di. Det vil sikkert gjøre deg trygg og da er du sikker på at alt er iorden. Det er bedre å gå til legen for ofte. Det er ihvertfall min mening.

Jenta mi mistet stemmen nesten helt, men nå er den heldigvis tilbake:-)

 

Lykke til og håper babyen din snart er i storform igjen :-)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Er greit å vite hva man kan komme til å oppleve i tiden fremover. Hun er i mye bedre form og smiler mye, men fortsatt til tider litt tungpustet (litt tett som ved astma) og ikke helt fornøyd med alt. Har selv astma, så tanken har vært der, men legene mener hun er for lita til å kunne si om hun har tendens til noe astma enda. Håper vi kan slippe unna det. Blir så mye styr :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...