Gå til innhold

November: Grøt?


vibeke84+lille frk. Eva-Lill:)

Anbefalte innlegg

Når tenker dere å begynne å gi de små grøt? Vet det er for tidlig enda, vesla vår er 2 1/2 mnd nå.. men gleder meg til å begynne med en skje om kvelden, så hun kanskje sover lengre. Er lei av å stå opp hver 2 time etter kl. 03 for å varme opp flaske. Hun sutrer og sutrer, spiser kanskje 30-40 ml før hun sovner igjen. Så er det på'n igjen om en time eller to.. på dagen, ja da kan hun sove 3-4 timer mellom hvert måltid. *sukk...*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tenkt og begynne smått fra 4 mnd - ikke før. Nå spiser han 2-3 ganger i løpet av natta, det er overkommelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenkt å begynne med grøt når han er 4 mnd. Nå spiser han 2- 3 ganger for natten, det går foreløpig greit, men håper at han snart har lengre soveperioder om natten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok ikke begynne før hun er 6 mnd. Hun klarer seg på bare mm frem til da :-) Her ammes det bare 0-1 gang pr natt. Da sover hun 5-6t, så jeg er kjempefornøyd med det. Hun sover og videre med en gang etter både 1. og 2. måltid om morgenen så kan ikke klage på det. her er problemet mer at hun sover så lite om gangen og spiser så ofte på dagen at jeg aldri får gjort noen ting :-S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillegutt er nå 3 mnd og jeg tenker å introdusere grøt så smått om 2-3 uker. Begynner vel med en skje tynn velling tenker jeg. Helsesøster var positiv til å starte ved ca 4 mnd... Men ikke om kvelden sa hun, det var visst viktig... Men så rakk jeg aldri å spørre henne hvorfor da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en ganske stor gutt da.

Men har spist grøt ca 1uke nå og var 3måneder i går.

Det går ned på høykant. Sover egentlig ikke så veldig mye lengere. Men går leengere mellom hver gang han trenger mat.

Før var det anbefalt fra 3måneder med grøt.

Og ingen av de som har fått det har tatt skade av det etter som jeg vet.

Prøv med grøt snart du!

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nettopp fordi noen barn har tatt skade av det at de ikke anbefaler grøt så tidlig som 3 mnd. Tarmene er ikke klare til å bearbeide maten ennå. Og det kan oppstå blødninger i tarmene. Det er grunner til at alt ikke er anbefalt slik det var før. Utviklingen går heldigvis videre.

Men,- de fleste ungene går det bra med da. Men må jo si at jeg ikke skjønner hvorfor så mange har så hastverk med å skulle gi mat. Mme er vel et bedre alternativ hvis det bare er snakk om litt mer metthetsfølelse for natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lyst til å prøve å tilvenne litt ved 4 mnd ca.. kommer an på om jeg merker at hun trenger noe mer... foreløpig spiser hun stort sett hver tredje time på dagen.. noen ganger oftere og noen ganger kan det gå litt lenger tid mellom. Om natten varierer det om hun spiser 1, 2 eller 3 ganger.. som regel spiesr hun 1 eller 2 ganger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok jeg vil prøve å vente til han er nærmere 6 mnd om han da ikke krever det før. :)

 

tøtsi: Vil tro HS mente du burde prøve grøt på formiddagen/dagen først i tilfelle gutten reagerer på grøten med vond mage. For det er kjedelig om det kommer på natta :) Greit å introduserer nye ting på formiddagen først og går det greit så kan man gi på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir mme og siden jeg gjør det ble jeg rådet til å begynne med grøt

når hun er ca 4 mnd. istedet for å øke mme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en veldig stor gutt, han er tre måneder idag og han får litt kjempetynn grøt (ca. en teskje) om kvelden. Er strålende fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sier de ikke på hs at de ikke anbefaler å begynne med grøt før de er 4 mnd da. Så det kan vel ikke være farlig å begynne så smått ved 4 mndrs alder vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg vil nok prøve om noen uker. snuppa er 3 mnd nå, og er sååå spent på hvordan hun vil reagere på grøt. sånt er jo så spennende.

 

Før fikk man jo fast føde fra 3 mnd alder, og nå anbefales det å vente til ca 4 mnd pga tarmene.

 

Men uansett skal man ikke gi så mye om gangen enda da.

 

Nå er jeg blitt ganske heldig, ammer 0-2 ganger i løpet av natta og morgentimene.

 

Hun sover stort sett 5 timer og så 3 timer om natta, etter babysvømming på søndag sov hun i 9,5 timer!!! det var digg det!

 

prøvde faktisk å gi henne en liten smaksprøve på banan i stad, bare bittelitt ytterst på en skje, og det syns hun var rare greier hihi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...