Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Lurer på hvordan deres barnehager gjør det med soving ute i vogn nå når det er flere kuldegrader ute? Jeg reagerer litt på hvordan det blir gjort i sønnen min sin barnehage. På dager hvor personalet synes at det er for kaldt å være ute og leke (temperaturen er bortimot -10) legger de likevel de små ute i vogn for å sove i et par timer. Er det for kaldt for å være ute og leke, da synes jeg at det ihvertfall er for kaldt for å ligge ute og sove. Synes at terskelen for soving ute burde være lavere enn for leking ute. Hva synes dere? Og hva blir gjort i deres barnehager?

Fortsetter under...

Jeg er helt enig med deg!

Men de gjør det på samme måte i vår barnehage, barna sover alltid ute.

I den forrige barnehagen sov de alltid inne uansett vær...

Hmmm... aldri noen mellomting :-)

Men tenkte ikke så mye over det i den forrige barnehagen, for de var alltid veldig mye ute og lekte, og de minste sov mens de store barna var ute og lekte. De hadde jo alltid vinduene åpne, og så fikk de sove i fred.

I småbarnsavd. der sønnen min på to år går i, sover de som regel ute. Men nå som det er snø og minus grade, trille dem vognen inn og la barna sove i vognene sine inne.

I de siste dagen har det vært minus grader her i oslo med snø. Og når jeg har hentet sønnen min, ser jeg at vognen hans er inne. Og det syns jeg er veldig bra.

Og for par mnd siden da tempen lå litt over 0, har dem trilt vognene inn i et eget rom, der de åpner vinduet slik at barna får frisk luft, og den følelsen av å sove ute.

Jeg er storfornøyd med bhg sønnen min går i, og har vært kjempe heldig som har fått full plass der.

Datteren min har sovet ute hver dag i to år, under alle værtforhold. Til og med i -20 grader. Hva gjør de på Svalbar? Eller på finnamrksvidda? De holder iallefall ikke ungene inne i 6 mnd. Det er stor forskjell på leke ute og å ligge godt kledd i en pose! Da blir jo ikke ungene kalde, det blir de gjerne mens de leker ute. På hender, føtter o.l. Når de sover er det jo bare ansiktet som får luft på seg, og det er i tillegg nedi posen hvor det ikke blåser.

jeg har hatt en sovende baby og senere gutt ute i vogn i borti -12 grader... Og blåser det og /eller snør i tillegg har jag hengt et helseteppe foran åpningen slik at han har fått masse luft inn, men ikke sur trekk/snø.

Det er mye lunere inni vogna for den som sover enn det er for de barna som er ute å leker, mener jeg.

Hos oss legger vi ungene ut til å sove i 10-15 kuldegrader. Ikke noe problem, de har gode poser og riktig tøy. Så ligger de godt nedi posen. De sover så godt ute i frisk luft, så det burde være en selvfølge å la de sove ute. Noen har spesielle behov å ta, og de sover så klart inne. Hysteriske foreldre som ikke lar barna sove ute, sørg for å ha skikkelig utstyr så lider de ingen nød.

Annonse

Gjest Mamsidaisy

Så lenge ungene har godt med klær og gode voksiposer er det ikke noe problem å sove ute, ivhertfall ned til minus 10/12.

Husk at vogna er lun, også er vognposene gode og varme. Det blir noe helt annet enn å leke utendørs.

Hos oss henger de også et helseteppe foran, så luner det ekstra i vogna. Ungene sover utrolig mye bedre ute enn inne - og har ihvertfall erfart at min våkner dersom han blir kald (eller for varm).

I vår barnehage er -10 grensa både for utelek for småbarnsavdelingen og utesoving generelt. Men dersom noen foreldre ikke ønsker at barna skal sove ute selv om det er litt varmere, settes disse barnas vogner i gangen mens de sover.

Min datter sov ute i all slags vær, også -20, vi bodde i Alta de første årene i hennes liv. På grunn av plassproblemer i barnehagen (familiebarnehage) hadde de ikke noe valg.

Siden hun var vant til det, sov hun ute også hjemme i helgene når det passet. Hun var god og varm når hun kom inn etter å ha ligget godt nede i en voksipose, med ekstra ullpledd og god varm ulldress. Hun hadde helsepledd foran åpningen, og trekkene på vognen, så ble det lunt og godt. Hun sov godt og lenge, og har aldri tatt skade av det siden, hun har heller vært ekstremt lite syk og er nå en flott og frisk skolejente!

"Frisk luft i lungene er godt for meg og ungene"...!!!!

Så, ikke vær redd for frisk luft, vær heller flink til å tilpasse etter forholdene!

Tusen takk for alle svar! Jeg ble litt beroliget. Problemet er jo at jeg aldri legger barnet mitt selv ut i -10, så jeg får ikke selv sjekket om han er varm eller ikke når han har sovet. Vet ikke om voksiposene er beregnet for så kaldt vær heller, så derfor er jeg usikker. Synd at enkelte barnehageansatte begynner å snakke om hysteriske foreldre når foreldrene er bekymret for barna sine. Det er ikke snakk om å være hysterisk, barna er jo det kjæreste man har og derfor kan det være vanskelig å overlate kontrollen til barnehagen, spesielt hvis man ikke er helt fornøyd med barnehagen. Men, men. Det er vel typisk at enkelte barnehageansatte tror at de vet best om alt som har med barn å gjøre og derfor overser foreldrene.

Jeg jobbet i en bhg i Alta i flere år på småbarnsavd.Der sov også de fleste ute uansett vær. men var det ekstra kaldt la vi ullteppe rundt kallesjen på vogna og foran åpningen. Bare et hull midt på slik at det kom frisk luft inn. Ungene var gode og varme etterpå og sov godt og lenge.

Denne uka har det vært ca 15-20 minusgrader her i trøndelagen. minstejenta på 21 mnd har i to dager nå sovet inne på bhg fordi de annsatte mente det var for kaldt. været har vært strålende og helt vindstille. hun har en pose som skal tåle ned til 30 minus, lammeskinn og et røros pledd i vogna. de har ikke vært ute på 1 uke pga kulda og når de også da sover inne blir det litt mye innendørs synes jeg.

til uka er det meldt mildere vær og da håper jeg de lar dem sove ute og også tar dem med ut. eldstejenta vår var ute hver dag både hos dagmamma og i bhg uannsett temp, men på de ekstremt kalde dagene var de ikke mer ute enn 1 times tid.

mener absolutt ikke å krangle, ,men må bare svare litt på dette.. jeg syns heller ikke det er farlig at ungene sover/ er ute selv om det er kaldt, men reagerer litt når man syns det er dumt at barnehagen holder ungene inne i 15 minus. det er nå en gang sånn at barn under 3 år ikke skal være ute i kaldere enn 10 minus, fordi lungene dems ikke er godt nok utviklet for det ennå. jeg trur ikke de tar skade av å være ute noen min (f.eks på vei til barnehage/ hjem/ på butikk osv), men syns det er helt rett at barnehagen holder dem inne i slike temperaturer. bor også i trøndelag, og er veldig fornøyd med friluftsbarnehagen datteren min går i. i disse kalde tider har de største barna fått vært ute opptil en time, mens de minste har holdt seg inne. dette er ansvarlig gjort av barnehagen.

Annonse

når det er -10 grader elelr kaldere,så pleier de største barna å være ute,men de minste holder vi inne,evt hvis det er vindstille,så er de ute en liten halvtime/time.men rundt ti minus så sover barna også ute i vognene sine.setter de så de ikke blåser/trekker inn i vogna,og kler de godt inn.barna er ikke kalde når de hentes inn igjen,og de sover mye bedre ute i vognene.men vi går selvfølgelig runder og ser etter hvordan ståa er i vognene,om de er kalde,om det trekker ol.

Hvis det derimor blåser,så tar vi vognene inn,så sover noen evt i vognene og andre i senger inne.Hos de aller minste henger vi et pledd eller lignende forann vognåpninga,slik at det er rundt 20cm åpning + regntrekk selvfølelig.

Og når de sover ute i kaldt vær,tas vognene inn før vi skal spise,så de er varme til legge tid.Er ikke så ille som mange kanskje syns det virker,og det høres kanskje "feil" ut,men barna sover best og så lenge de er varme,så hvorfor ikke?ansatte i barnehagene skal jo vite dette med temperatur,lungeutviklinga,alder og soving ute.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...