Gå til innhold

Følger dere opplegget om 8 svangerskapskontroller, eller?

Gjest

Anbefalte innlegg

Ser at man trenger færre svangerskapskontroller, enn for noen år tilbake. Da jeg fikk min første, var det vanlig å gå hver måned til kontroll, dette synes jeg var trygt og godt. Nå ser jeg at det kreves færre kontroller. Jeg har alikevel lyst til å gå litt oftere, bla. for å få pratet med jordmor og sjekket at baby har det bra.

Er det noen flere som velger å ha flere kontroller, selvom de er friske, og alt går bra?

Det hører med til historien at vi fikk oss noen overraskelser etter fødselen (5 kilos barn, VSD som lukket seg etter et år).

Fortsetter under...

Jeg er 5 mnd på vei nå, har vært på 4 kontroller så langt. 2 hos lege, 2 hos jordmor. I tillegg 2 ultralyder. Får ekstra oppfølging på sykehus/ul pga forliggende morkake. Og har vært på jordmorpoliklinikk og gått gjennom min forrige fødsel..

Går til jordmor en gang pr mnd, og lege innimellom ved behov. Blir vel ganske mange flere enn 8 til slutt ja tenker jeg, iallefall hvis ikke blødningene pga morkaka gir seg..

=)

• 2 måneder senere...

Må si at jeg føler det er for lite kontroller. Skal i min 5. kontroll når jeg er i uke 38. Synes det er lenge mellom hver gang. Med min første og andre var det mye oftere, spes. på slutten. Nå blir det visst med den i uke 38, og så igjen ved termin om barnet ikke er født til da. Det blir kun 6-7ktr. Liker det ikke akkurat, mye kan skje på slutten. Spes. når man har to små fra før som krever mye oppmerksomhet er det ikke alltid så lett å "følge" med på endret sparkemønster fra den lille i magen.. Føder også store barn, første med komplikasjoner og nr to uten. Men jeg prioriteres vel ikke pga "problemfrie" sv.skap tidligere. Men kan ikke dy meg for å tenke at dette ikke er noen garanti for at ikke noe oppstår denne gang.

Jeg har valgt å gå mer til kontroll enn det som er lagt opp selvom jeg har vært frisk hele veien. Har snakket med jordmor om at jeg føler meg utrygg når det går for lang tid i mellom, så jeg har tatt noen fler hos henne pluss at jeg har vært et par ganger til lege.

• 3 måneder senere...

jeg er i uke 18 nå, har alerede vært på fire kontroller ( inkludert ultralyd) skal til jordmor igjen i neste uke. Det er mitt første svangerskap og jeg syntes det er betryggende og ha noen å prate med om alle tingene jeg lurer på selv om jeg har et helt vanlig svangerskap ;)

• 2 uker senere...

Er i uke 21 og har vært på en kontroll pluss UL. "Etter boka" er det ny kontroll i uke 24, men mulig jeg utsetter litt.

Ser ikke poenget i å gå ofte på kontroll, særlig ikke som flergangsfødende, hvis man ikke har en historie med komplikasjoner eller slikt. Det er jo så innmari mye praaaat... Liker ikke å gå til kontroll bare for å veie meg og fortelle hvordan jeg har det- det føles helt unødvendig.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...