Anonym bruker Skrevet 7. februar 2007 #1 Skrevet 7. februar 2007 Det heter jo så fint at man ikke skal la barn gråte seg i søvn. de ordene må være sagt av folk som ikke har det som oss og mange andre:nesten hver gang vi skal legge gutten (2,5 måneder) så blir det gråt, starter med sutring, går over til gråt, noen ganger skrik. Bruker opptil to timer på å få han til å sove en lur på dagtid. Er såååå sliten av dette! Kveldene går heldigvis bedre, da er det akkurat som om han har en innebygd klokke som sier at nå er det kveld og nå skal han sove. Vi har prøvd det meste, vugger til den store gullmedaljen, putter han i vogna og triller tur. Tur- gåening fungerer der og da, men så fort vi stopper vogna (enten det er i matbutikken eller oppgangen) så er det på`n igjen. Skjønner ikke hva det kan komme av, han er jo stup trøtt. Sørger for at han har ren bleie, mett, fått rapet osv osv men sove på dagen nekter han! Hva pokker skal vi gjøre? Sånn det er nå så må han rett og slett gråte seg inn i søvnen for vi kan ikke bruke hele dagen på å få han til å ta seg en lur.
den satt! er beyond Fødeklar Skrevet 7. februar 2007 #2 Skrevet 7. februar 2007 kan dere prøve å la ham sovne når han vil? Han blir vel overtrøtt de første par dagene,men så kan hende får han sin egen rutine.Dere sover jo heldigvis om natten,så dere har kanskje litt å gå på på dagtid mener jeg??.Kanskje han trenger mindre søvn? Alle babyer sovner etter timer med gråting.Uff høres vondt ut...både for mor,far og barn
Gjest Skrevet 7. februar 2007 #3 Skrevet 7. februar 2007 Vår var også sånn, men så skjønte jeg at vår fikk for lite mat, begynte med tillegg og da sovna han bedre. Ble mere mett, tror jeg, og fikk da festa søvnen bedre... Trenger ikke være sånn for dere selvsagt, men en tanke...
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2007 #4 Skrevet 8. februar 2007 Hei, Vår sønn sover heller ikke noe særlig på dagtid. For å få han til å sove må jeg vugge, trille eller danse med han på armen. Jeg får nok trim i allefall ;-) Han har vært sånn siden han var 3 uker og nå er han 6 måneder. Prøver å gå en tur med han hver dag, for han sover som regel mens jeg går. Da får han ihvertfall en litt lenger dupp. Går som regel i halvannen time. Ellers sover han som regel ikke lenger en 30 min, ofte kortere. Han sover ikke lenger om jeg legger han ute. Om kvelden derimot, pleier han ikke være noe vanskelig. Vi sier godnatt og setter på en spilledåse, som spiller i 10 min og som regel har han sovnet når denne er slutt. Sover helt til mellom 06-07. Det kan hende vi må opp å putte inn smokken i løpet av natten en gang, men det er som regel alt som skal til. Jeg har snakket med legen om dette fordi han er supertrøtt hele dagen og det bekymrer meg, men legen sier at det noen barn som er sånn og at dette kan rette seg selv. Håper det skjer snart. Begynner å bli veldig sliten av all denne trimmen ;-) Bere for å si det, vår gutt får ikke for lite mat. Han spiser grøt 2 ganger om dagen+ flere måltider med mme og frukt. Legger fint på seg. Dessverre var det ikke noen råd jeg kunne gi, men jeg vet hvordan du har det. Det hadde jo også vært godt for mor med litt hvile, ikke sant?
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2007 #5 Skrevet 15. februar 2007 Mitt barn er nå 7 måneder. Men husker at det ikke var noe system på dagtidsovingen før han var ca 3 måneder. Tur-gåing høres kjent ut, for å si det sånn. Så som trøst er min erfaring så langt at alt går i perioder, så det blir nok bedre etter hvert. Kan imidlertid på det varmeste anbefale en bok som heter Healty Sleep Habits, Happy Child, av Marc Weissbluth. Dette er en murstein av en bok, og jeg har kun brukt den som oppslagsverk. Men det står mye bra der etter min mening. Et av hovedpoengene hans er at man må legge barna FØR de viser tegn på at de er trøtte. Når de virker trøtte, er de allerede overtrøtte. Samtidig anbefaler han flere lurer på dagtid, den første gjerne en times tid etter at dagen har startet. Dette blir som en slags forlengelse av nattesøvnen. Deretter kan barna være våkne i 1-2 timer av gangen på dagtid til ca 6 måneder (da er de våkne lenger av gangen) mellom lurene. 3-4 lurer på dagtid er anbefalt. Og leggetid et sted mellom 18 og 19 senest. Jeg har prøvd anbefalingene på min lille, og synes det går veldig bra. Klart at noen justeringer må til, det er på ingen måte slavisk på klokkeslettet hver dag, men jeg prøver å legge ham mellom 18 og 19, og han har iallefall 3 lurer hver dag, av og til 4. Lengde litt varierende, alt fra 45 min til 2 timer. Håper dere finner ut av det!
Laban og Labolina Skrevet 17. februar 2007 #6 Skrevet 17. februar 2007 Er det en bok som har tips om hvordan de kan finne søvnen selv uten å skrike seg utslitte? Hvor fikk du kjøpt den boka?
expatriot Skrevet 21. februar 2007 #7 Skrevet 21. februar 2007 Hei. Kankse han er overtrøtt en to måneders baby trenger 16 timer søvn pr døgn, så regn litt på det og hjelp han å sove mere. Når de først begynner å sove godt, så sover de mere. En annen god bok for å hjelpe barn å sove er sove hele natta av Anna Wahlgren. Jeg vet at hun er omdiskutert, men om man ikke vil legg barn på magen (med alarm) så kan man likevel gjøre som hun skriver. Min baby våknet hver time for å få smukken og vi holdt på å bli gale, så vi kjørte en sove hele natta kur. Det var tungt i tre netter, men etterpå sov alle sammen! Hun har også egen hjemmeside, med foreldreforum, så du kan gå in der å lese og spørre, de skjønner norsk... Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå