Gå til innhold

??? Se her!! Jeg skjønner ingenting!!!??? (samme som 1.trimester)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg vært på første kontroll. min første dag av siste menstruasjon var 8/11. Da jeg var i ul på fredag regnet de ut at fostret var 10 uker og 3 dager, da jeg var til legen min idag regnet han ut at termin min er 3/9 da alle terminkalkulatorene har vist 16,17,18 august. Er det slik at de regner termin etter fostrets "alder"? Er det ikke slik at vi (mødrene) ligger to uker framfor fostret? Han regnet også slik at fostret var 10 uker og 3 dager gammelt på fredag og idag (onsdag) var jeg liksom 10 uker 4 dager... Skjønner ingenting nå, spurte legen om han var sikker på at det var rett og forklarte han at jeg trodde det var slik som her inne... Kan noen være så snill å svare meg på dette? er ikke så morsomt å bli satt tilbake til 1. trimester...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

altså, om jeg forstår deg rett;

så mener han enten at du er 10+4 ELLER at fosteret er det, og du er 12+4?

Hm. merkelig at han ikke svarte i klartekst på det da.. sjekk hva han fylte ut på dette skjemaet..

Men om du er 10 eller 12 uker på vei, så tror jeg fortsatt ULtermin kan være litt usikker da, kan den ikke det?

iallefall satte de feil termin på meg med tidlig UL, fordi i starten vokser fostrene veldig ulikt. er rundt uke 18-20 at resultatet blir mest sikkert?

Skrevet

jeg har faktisk lest det motsatte, at menstermin oftere stemmer enn ul termin. Sånn statistisk sett.

Skrevet

som min far sa, da de byttet termin på meg, til det jeg selv hadde regnet ut "ja, det lønner seg som regel å høre på mora"

Og det er klart. det er jeg som vet når jeg har hatt sex, når jeg hadde eggløsning osv. Og når legen insisterte på at befruktningen hadde skjedd mens jeg og mannen min var i forskjellige stater.. åå nei du;-)

Uansett kommer jo babyen din når den vil selv.:)

Skrevet

det er litt kjedelig å bli satt tilbake.. men hvis du mener du er lenger på vei ser de nok dette på ultralyden du skal på.. og det er jo den terminen som teller. jeg hadde mens termin 20 juni og det var det terminkalkulatorene sa også. men på ultralyden fikk jeg 19.. ganske likt som mens termin.

så du får smøre deg med tålmodighet og vente til ultralyden:) eller du kan gå til jordmor.. kanskje hun regner annerledes på det enn legen din

Skrevet

Legen regnet kun etter strl på spiren (strl ble målt på fredag) Han brydde seg ikke om første dag av siste menstruasjon, har ikke fått noe termin fra ul, bare hvor gammelt spiren er... Han prøvde også å overbevise meg om at jeg hadde første dag av siste menstruasjon 24. november og det kan jeg iallefall med hånden på hjertet si at det stemmer overhodet ikke...

Skrevet

Det kan hende, for han regnet ikke at det var en barns uke og en mors uke... han regnet lun at det var barns uke og at vi ikke ligger noen uker før spiren... Ble så irritert, har regnet selv og terminkalkulatorene på BIM, lommelegen og babyverden viser 16,17 og 18 august, men idag ble jeg flyttet helt til 3 september....

Skrevet

Fikk du et slikt blått skjema når du var til UL?

Nederst på til venstre er det en rubrikk som heter noe slikt som

uker/dager (el. lign). Der står det hvor langt DU er på veg!

Hvis ikke så kan du finne frem en kalender og skrive 40+2 den dagen du har termin, også regner du deg bakover uke for uke til du kommer til dagen i dag.

En annen mulighet er rett og slett å vente til UL i uke 18.

(også (for din egen del) bruke mens-terminen din frem til da.)

Skrevet

1. Terminen skal alltid bli den samme uavhengig om du regner ut fra mors eller fosterets uke. Da regner man utfra mens, slik at fosteret ligger to uker etter mor. MEN: Hva slags opplysninger ga du legen? Hvis du sa "I følge ul er jeg 10+3 uker på vei", trodde han kanskje det var svangerskapsuker du mente (mors uker, ikke fosterets). Eller undersøkte han deg selv?

2. At legen mente du var 10 + 4 i dag, når du var 10 + 3 på fredag, skjønte jeg ikke i det hele tatt.

3. Den eneste grunnen til å få forskjøvet termin i forhold til menstermin, er hvis man har uregelmessig syklus, og eggeløsning har falt på en annen dag enn den man tror.

4. Min første dag i siste mens var 4.nov, fire dager før deg. Jeg er nå 13 + 5 dager på vei. Fosterets alder er 11 + 5. Terminen er i følge ul og alle andre kilder mellom 11-13 august.

Håper dette hjalp deg litt.

Skrevet

andrerunde: jeg har mens term 7juni og fikk 5juli på ul. ser ut som en ballong. stort barn men de på ul hevder sitt.

Skrevet

Bare legge til: I forhold til mine tall, som stemmer, stemmer opplysningene fra din UL på en prikk: Fosteret ditt er 11 + 1 dager i dag, du er 13 + 1 i dag.

Skrevet

Eggløsning og befruktning skjer ikke alltid når man tror. Og kan komme 1 uke eller 2 etter sex også. Derfor vet man ikke når man blir gravid.

UL terminen er derfor alltid den mest riktige. Mensterminen er bare en midlertidig termin fram til man får tatt UL.

Skrevet

Dette var lite forståelig. Som regel skal jo legen beregne termin ut fra første dag i siste mens. Den endres jo ikke før på ordinær UL. Var jeg deg ville jeg fulgt mensterminen frem til ordinær UL.

Legen din hørtes noe forvirret ut. Bestill deg time til jordmor for kontroll, så kan du gå til henne også. Da får du helt sikkert klarere svar.

Skrevet

Men ul stemmer jo? Hvis fosterets alder var 10 + 3 på fredag, vil terminen hennes bli som hun selv sa rundt 16, 17, 18 august?

Skrevet

ul termin stemmer ikke alltid. jeg fikk terminer i både august september oktober og november ut i fra ul...men sønnen min kom 3 uker etter min mens termin og da sa de at han hadde ligget lenge over termin for han var så tørr og hadde harde negler osv..

Skrevet

jeg har termin 14 august og min baby er i dag 11+1 og jeg er 13+1...viss det hjalp noe.. =)

Skrevet

Sorry, 14.08.07, men det syntes jeg hørtes litt sprøtt ut. At ul skal kunne bomme med fire måneder.

Skrevet

Her var det mye fram og tilbake. Etter hva jeg har forstått er UL-terminen den mest riktige fordi de måler hvor langt fosteret er i sin utvikling.

Terminen regnes i utganspunktet fra siste mens første dag, men kan bli forskjøvet på UL hvis eggløsningen ikke har kommet akkurat mellom to mensperioder (Det hender spes hvis man har gått på p-pille eller lignende). Dette skjedde med meg, termin ble flyttet 10 dager etter UL. Nå er vel UL i uke 18 den mest sikre fordi da har babyen vokst litt mer og de kan måle mer nøyaktig (lengde på ben, omkrets rundt hodet bl.a.). Fram til da ville jeg nok holdt meg til mens-terminen som er det mest riktige foreløpig!

Håper dette hjalp litt

Skrevet

Da hun var på ul, sa de ikke noe om terminen hennes. De sa bare hvor gammelt fosteret var - og det stemmer jo med den terminen hun selv har kommet fram til (menstermin). Altså: UL stemmer, legen har feil. Vanskeligere er det vel ikke?

Skrevet

jeg kjenner flere enn meg som har fått feil ul termin. var til ul 11 ganger i sist svangerskap, fikk derfor nye terminer..jeg gidde meg aldri men det ville ikke de høre på. når min mor har gått gravid med guttebabyer har hun også fått feil termin. vi har blodsykdom,hvet ikke om dette har noe å si på hvordan babyen vokser.

9 dager før jeg født (20 sep) var jeg på ul og de målte sønnen min og sa st viss jeg fødte 10 oktober eller senere så ville ikke gutten min være mer enn 50cm lang og veie maks 3600,for de kunne se på ul at han var liten.....9 dager etter ul fødte jeg en gutt på 52 cm og han veide 4310g...så jo de kan ta så feil på ul.

Skrevet

Ja, legen må ha knotet nå utrolig her. da jeg var på ul, fikk jeg ikke noe termin,men han bare målte str på spiren. da var spiren 10 uker og 3 dager. legen brydde seg overhodet ikke om når jeg hadde hatt siste mens, det var alderen på babyen han målte med. ergo han har feil og vi har rett!!;) Drittlege... Ringte jordmor i går, og fikk time der allerede i morgen, kjempe bra!!! fikk jo ingenting ut av kontroll timen igår så... Men takk alle sammen for nyttige svar, dere fikk meg til å innse at jkeg må skifte lege... hehe;) Han er veldig usikker og man må nesten stille sin egen diagnose og behandling når man er til han... og sånn skal det jo ikke være...

Klem;p

Skrevet

Jeg tror heller ikke de på UL bryr seg om mens' første dag. De måler bein og hodeskalle og bare setter en dato ut i fra det. Fordi: de mener at foster vokser nokså likt fram til 20.uke ca.

Min Ul-termin er en uke senere enn min egen mens-termin. Jeg har rotet med tellinga pga dette, men nå funnet ut at jeg må holde meg til UL-termin fordi, jeg kanskje kommer til å føde før tiden pga fostervannslekkasje som ikke stopper. Jeg vet tom når jeg hadde eggløsning, men tror ikke de vil høre på meg likevel. =0/ jaja...

Skrevet

Og...man kan jo ikke bli gravid lenger enn 24 t etter eggløsning??

Så hvis fosteret er 2 uker yngre enn deg, og blir født 38+2 (gjennomsnittstid), da kan man kanskje regne etter eggløsning da??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...