Gå til innhold

??? Se her!! Jeg skjønner ingenting!!!???


Ørna m/2 ørnebarn pp1

Anbefalte innlegg

Nå har jeg vært på første kontroll. min første dag av siste menstruasjon var 8/11. Da jeg var i ul på fredag regnet de ut at fostret var 10 uker og 3 dager, da jeg var til legen min idag regnet han ut at termin min er 3/9 da alle terminkalkulatorene har vist 16,17,18 august. Er det slik at de regner termin etter fostrets "alder"? Er det ikke slik at vi (mødrene) ligger to uker framfor fostret? Han regnet også slik at fostret var 10 uker og 3 dager gammelt på fredag og idag (onsdag) var jeg liksom 10 uker 4 dager... Skjønner ingenting nå, spurte legen om han var sikker på at det var rett og forklarte han at jeg trodde det var slik som her inne... Kan noen være så snill å svare meg på dette? er ikke så morsomt å bli satt tilbake til 1. trimester...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det er nok ul som stemmer....legen regner jo bare etter siste mens..på ul tar de mål av ungen..så det stemmer nok ....så da er du 11 uker i dag ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men husk at dette kan endre seg når du kommer inn til den ordinere ul i uke 18...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de regner bestandig mors uker til legen og på ul..slik jeg har fått det forklart av de i allefall..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, legen regnet etter strl på fostret etter ul, han brydde seg ikke om første dag av siste menstruasjon... Det var visst ikke noe som het mors uke og barns uke, det skulle regnes bare etter barns uke. det vil jo si at jeg skal gå med et 40 ukers gammelt foster før jeg føder h*n, da vil jo barnet være enormt med tanke på at det egentlig bare skal være 38 uker når det blir født...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke god på sånn.. men jeg avfinner meg stadig med at barn kommer når de kommer.. noen på termin og noe før og andre etter...

Jeg tror den lille i magen kommer når h*n kommer om h*n da er 36 el. 40 uker...

:)

 

vi som er utenfor kan jo uansett ikke gjøre annet enn å spille pålag med babyen..

 

antagelig regner legen babyen sine uker...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var på tidlig ul da jeg var 9+0 uker (fosteret 7+0). Ultralydmaskinen beregnet da termin til 8/9 (har selv termin 9/9, også ifølge gyn da vi vet når eggløsning var) ut fra embryoets størrelse, og på ul bildet står det 9+1 uker (noe som samsvarer med at det er mors uker). Jeg tror nok det alltid er snakk om mors uker hos lege og gynekolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ul og din egen menstermin stemmer overens i dette tilfellet. Hvis fosterets alder var 10 + 3 på fredag. 16, 17, 18 august er med andre ord riktig, legen din har surret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med mors og barns uke har jeg ikke peiling på, men vi skal gå 40 uker. Forrige gang fikk jeg beskjed om at jeg hadde gått 40 fullgåtte uker og at bebisen dermed ble født på termin (stemmer bra, for hun ble født 2 dg før beregnet termin).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja dessverre så kan de nok det, svigerinna mi var 3 uker på første ul og fikk vite at hun kom til å miste, de var ikke i tvil engang, hun mistet 1 uke etterpå!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg anoym, men hva var det der og komme med? Det hadde jo ingenting med det jeg lurte på, og jeg er tross alt 3 mnd på vei så det er liten sjangs for sa, og det var overhodet ikke det han mente!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er jammen ikke sikker på dette, for da jeg var på tidlig UL så skrev de opp 8+6 på bildet mitt. Det stemte med min menstermin, dvs at JEG var 8+6 på vei, fosteret var 6+6. Jeg hadde siste mens 19. november og har termin 26. august.

 

Da jeg var hos legen litt senere skrev han også hvor mange uker jeg var på vei ifølge min egen utregning, altså da var jeg 10+5 på vei. I dag, ca en uke etter er jeg 11+6. Både legen og UL oppgav altså mors uke, ikke fosterets, og det tror jeg er det vanligste også.

 

Det høres ut som om de som tok UL har tatt fosterets uke, og at legen din har hengt seg opp i det de skrev, mens han egentlig skal bruke dine uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller rettere sagt: Ul har angitt fosterets alder, legen har brukt dette, men trodd at det var graviditetsuker (mors uker). Det er den eneste måten han kan komme fram til september på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror anonym over her la svaret inn på feil innlegg, hun har nemlig svart det samme på et annet innlegg, og der stemmer svaret med spørsmålet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det her hørtes rart ut...Jeg hadde første dag av siste mens 4/11 og legen min regnet ut termin 11/9...og da er det veldig rart at du som hadde siste mens nesten en måned før meg får termin ei uke før meg... :S Størrelsen på forsteret kan jo variere ettersom hvor store foreldrene er da, så man kan ikke gå helt slavisk etter "standardmålene" der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...