Gå til innhold

hvorfor abortere så mange så sen?

Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er fra Tyskland og det slo meg at i Tyskland mange kvinnene abortere i uke 5, 6, 7, 8, men jeg lese så mange kvinnene i Norge abortere i uke 10, 14, 17, 20, 22, ....

(Selv abortere i 8. uke)

Hva er grunnene for det?

Er svangerskapskontroll i Tyskland bedre? Jeg hørte at man få kun 1 eller 2 UL i svangerskap i Norge? Er det riktig???

Jeg vet ikke hvorvidt det er riktig eller uriktig.

Unnskyld meg for det spørsmål!!!

Klem

Fortsetter under...

hmm.....De fleste aborter i Norge skjer vel før uke 8-10 i Norge også, men det stemmer at det er kun en UL (rundt uke 17-20) som er det normale i et svangerskap. Jeg hadde en MA som ble oppdaget i uke 13, men fosteret hadde dødd kanskje så tidlig som uke 6/7.

Har egentlig ikke noen god grunn til at det skal være en slik forskjell. Nå vet ikke jeg hva slags tallmateriale du har sammenlignet, men kanskje er det ikke så stor forskjell hvis en sammenligner alle abortene fraa Norge og alle abortene fra Tyskland?

Hva er kilden til dine tall?

Hvis det er fra offisielle statistikker er det rart, men hvis det bare er basert på hva du har lest på slike nettsider er det en helt annen sak.

Jeg tror ikke alle forteller om sine aborter på slike nettsider og det kan for noen være et enda større behov å skrive om det når det har skjedd på et senere stadium. Mange oppsøker ikke nettet i det hele tatt.

Dessuten vil variasjonen i underforum på ulike nettsider gi ulike type innlegg.

De aller fleste abortene skjer før uke 12 i norge også.

Men jeg tror og at tettheten av de som mister etter uke 12 er høyere på slike nettsteder her, enn tettheten er i virkeligheten.

Og ja, det stemmer med at det er kun en vanlig UL som er vanlig. Men hva skal man med unødig mange UL hvis moren er frisk og rask og det ikke er noe som tyder på at noe er galt? Det koster penger med UL.

Er det noe galt med fosteret eller morkake før uke 24 får en ikke gjort tiltak som gjør tilstanden bedre.

Jeg får mange UL, men jeg er da en av veldig veldig veldig få som har mistet to barn sent i svangerskapet. Uke 20 og 22. Og de UL jeg får er bare for å berolige meg, ikke fordi at de kan gjøre noe til elller fra hvis noe er galt.

Jeg tror at dine antagelser ikke stemmer.

Statistikken sier at 20% mister før uke 12.

0.7% mister i uke 22.

Og enda mindre prosent senere, tror den er på 0,3 %.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...