Gå til innhold

Kjenne livmor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 14 + 0 i dag. Klarer fortsatt ikke å kjenne noe til livmoren når jeg trykker nederst på magen. Når kjente dere den selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 17+6 og klarer fremdeles ikke å kjenne livmoren. Men så vet jeg ikke helt hvor den skal ligge fordi ingen har vist meg det. Jeg føler likevel at magen generelt har begynnt å vokse litt da.

Skrevet

Jeg har heller aldri klart å kjenne hvor langt opp livmoren er. Det eneste er at det er mye hardere nederst på magen. Blir spennende å se hvordan man ligger an i uke 24 når man skal til jordmor.

Skrevet

Hvis du starter å stryke deg over magen nede ved skambenet, og sakte oppover, så vil du ca halvvegs opp til navlen kjenne at noe skråer litt innover. Magen bytter på en måte litt konsistens (fra litt hard til litt mykere). Der det skråer innover er kanten på livmora. Du kan få lege/jm til å vise deg på neste kontroll. Ut mot sidene er det ikke like lett å kjenne kanten, så du får ev. nøye den med øverste biten.

Når du etterhvert (trolig) får kynnere, så vil du tydelig kjenne livmora, for da blir den steinhard (virker nesten som om den popper ut av magen (uten at det gjør vondt!))

Skrevet

Et behagelig tips: ha sex og få orgasme. Livmoren vil bli hard etter orgasmen og du kan kanskje kjenne den bedre da. så det er bare å sette igang..hihi

Skrevet

Jeg kjenner min livmor godt. Er 12+4 nå... Når jeg ligger flatt på ryggen kan jeg se den til og med....hmmm.

Skrevet

Jeg kjente den ikke før jeg var hos jordmor i uke 16. Hun viste meg hvordan og hvor jeg skulle kjenne. Hadde kjent for langt ned, og ikke presset hardt nok...

Skrevet

Du kan kjenne livmoren fra uke 10-12 da den kommer opp av det lille bekkenet. Det beste er å gjøre det når du er avslappet, ligger på rygg og blæren er tom, slik at du ikke er i tvil om hva du kjenner. Bruk fingertuppene systematisk og trykk relativt hardt ned så vil du kjenne en slags kant eller streng som er toppen (fundus) av livmoren din. Hvis du begynner ved trusekanten og jobber deg oppover i retning navlen vil du kjenne det ganske tydelig når du støter på kanten. Etter hvert som ukene går vil den flytte seg oppover i retning navlen. Utover i svangerskapet vil du også kjenne tydelig forskjell ved at du møter mer motstand i vevet der livmoren er i forhold til de andre organene i kroppen din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...