Gå til innhold

HJELP!!! Noen som kan noe om astmatisk bronkitt eller astma hos babyer?

Anbefalte innlegg

Datteren min på snart 5 mnd har fått astmatisk bronkitt. Har hostet en uke, og vært skikkelig tett siden fredag, med mye slim, anstrengt pust og pipelyder i brystet når hun puster. Var på legevakta på fredag og fikk efidrin. Legen sa at hun hadde kraftige lyder på lungene når han lyttet på henne og at hun var obstruktiv. Efidrinen hjelper noe, men kun i to timer. På mandag var jeg hos fastlegen, og han hørte også lyder i brystet, men virket ikke så bekymret som legevaktlegen (som mente at hun kanskje burde vært undersøkt av barnelege.) Synes fastlegen nærmest virket sur for at jeg kom med henne. Han ga henne likevel åtte tabletter (aner ikke hva de heter), som skulle løses i vann og gis på kvelden (4 tabl. to kvelder). Disse hjelper ganske bra. De to siste dagene har hun survet og grått hele sin våkne tid, hostet, brekt seg, kastet opp. Hun har inndragninger under ribbena når hun puster. Jeg påpekte det for fastlegen, men han syntes tydeligvis ikke det gjorde noe. Respirasjonsfrekvensen er ca 65 per minutt, i følge min barnesykdomsbok skal den være ca 35 hos nyfødte og ca 20 hos etåringer, og bør vel dermed ligge omtrent på 25-30 for min baby. I boka stod det også at mellom 60 og 80 nesten alltid tyder på lungebetennelse. Babyen har imidlertid ikke feber, men allmenntilstanden er påvirket i den forstand at hun ikke orker noe. Helt uinteressert i leker, spiser lite (pupp) og gråter hele tiden.

Jeg vil ikke ringe fastlegen igjen siden han ikke tok oss seriøst. Har mer lyst til å snakke med en forhåpentligvis seriøs legevaktslege i ettermiddag/kveld. Får legge til at hun er mye verre om kvelden/natta, slik at fastlegebesøk på formiddagen gir et galt inntrykk av hva vi sliter med også. Har vært skikkelig redd nå i flere dager, og vært redd hun skulle dø et par ganger om natta, når hun ikke har fått luft.

Har akkurat fått vite at storesøster har astma, så det er jo dermed i familien.

Er det farlig å vente til i kveld og kontakte legevakta? Kan jeg gi henne storesøsters ventolin hvis hun overhodet ikke får puste? Dere som har erfaring med astma/astmatisk bronkitt - høres dette ille ut eller er det helt normalt???

Er redd, jeg!

Fortsetter under...

har dessverre ikke så mange erfaringer, men har en nevø som i den alderen fikk konstatert "astma forkjølelse". Altså blir han så tett når han blir forkjølet, at det er kun astmamedisin som klarer å løse slimet hans.

Håper du har fått snakket med en lege i ettermiddag/ kveld. Jeg sender gjerne pappaen til legen hvis det skulle være noe, virker som de tar de mer seriøst og blir ikke oppfattet som "hysterisk mamma"...

god bedring

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...