Gå til innhold

Vektestimering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes dette med vektestimering begynner å bli veldig frustrerende! Jeg har plutselig fått veldig høye sf-mål og var på UL i går. Hadde ganske normale sf-mål før jul, men var da på UL av andre grunner. På UL ble vekten da estimert til 39% over gj.sn. Pga. dette fikk jeg ny UL fire dager senere. Denne gangen ble barnet estimert til å være helt på gj.sn! Ganske stor forskjell med andre ord.. Det samme skjedde på UL i går. Jeg var hos en lege først og fikk vite at jeg ventet en kjempestor baby, men hun var litt usikker på målingene sine og dårlig apparat så jeg ble sendt til en mer erfaren jordmor med bedre apparat. Da ble babyen plutselig normal igjen - og hun virket veldig sikker. Hun sa at magen min slettes ikke hadde sett sånn ut om jeg hadde ventet en kjempe!

Poenget mitt er at jeg tror vi må ta disse målingene med en liten klype salt, bare noen få mm feilmåling kan utgjøre ganske stor forskjell på vekten. Dessuten får de aldri målt nøyaktig vekt pga at babyen ikke ligger utstrekt - og lengden har selvfølgelig noe å si på vekten (den måler de bare gj.sn utfra lengden på lårbenet til babyen etter hva jeg forsto). Så om dere får en "dårlig"beskjed ang. fødselsvekt så prøv å ikke la bekymring for dette ødelegge for et ellers vellykket svangerskap - det er slettes ikke sikkert at vektestimeringen er i nærheten riktig. Og som jordmoren min sa: de aller fleste får ikke større barn enn de kan føde fra naturen sin side. Men jeg vet utrolig godt at det er lettere sagt enn gjort å tenke sånn!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette kommer an på hvor dyktige de er til å måle. En lege på Ahus er knallgod på vektestimering.

Han sa gutten min ville veie ca 4,9kg og det var akkurat det han gjorde.

Og hadde det ikke vært for det ville kanskje ikke hstekeisersnittet blitt tatt i tide:)

Så er både enig og uenig med deg...Men lurt å dobbeltsjekke.

MEN viktig huske på at SF-mål ikke trenger ha nooe med vekt på baby å gjøre. Er bare veeldig nøyaktig UL-måling som kan bestemme det.

Skrevet

Helt enig med deg at det er et veldig nyttig hjelpemiddel dersom det blir brukt riktig! Hovedpoenget er vel egentlig at noe helsepersonell ikke er dyktige nok på dette området.. Kanskje det burde gis bedre opplæring og bedre utstyr!

Gravide har som regel nok å tenke på/bekymre seg over likevel om de ikke skal trenge å bekymre seg over noe som overhode ikke er riktig! Synes det er helt tragisk å måtte bekymre seg for å få en baby på over 5 kg dersom det er riktig at man venter en helt normal stor baby. For min del har det blitt veldig mange søvnløse netter og dårlig humør! Men det gjenstår jo å se hvem som har rett - kanskje får jeg en kjempe..

Problemet i mitt tilfelle er jo at jeg egentlig ikke er blitt så mye klokere etter 4 UL! (Selv om jeg håper og tror babyen er ganske normal siden de mest erfarne har sagt normal, men etter så forskjellige tilbakemeldinger føler jeg meg ikke sikker - og det ødelegger så mye av den ellers fine tiden!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...