Gå til innhold

Måle bekkenet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er redd jeg er for smal. Er veldig liten av meg, vet det ikke alltid har noe å si.. men begynner å bli litt nervøs for det alikevel. Kan man be om å få målt bekkenet på det grunnlaget, eller må det andre ting til for at man får sjekket det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan nok be om det, men det er litt risiko med det. Siden man må ta røntgen av bekkenet for å se hvor stort det er.. Men en jm/lege hjelper deg nok med å finne ut hva som er størst risiko.. Og om du er i faresonen for å ha for lite bekken..

Skrevet

OK, tusen takk. Ikke så lenge til jeg skal på neste kontroll så da skal jeg spørre da:)

Skrevet

Jeg spurte jordmoren min om det...fordi min mor ha smalt bekken å det kan være arvelig.Men hun sa jeg ikke får røntgen fordi det er skadelig for barnet.Når fødselen er i gang følger de bare med om det går fremover som det skal...er obs på at bekkenet kan være for smalt å kommer ikke babyen som den skal(om fødselen stopper opp) så blir det haste keisersnitt.

Skrevet

Jeg jobber selv på røntgen, og vet at om du har smalt bekken utvendig behøver ikke det å bety at bekkenet er smalt innvendig (eller motsatt om du er brei over hoftene). Bekkenmål tas bare i de tilfellene der det er snakk om setefødsel. Tidligere tok man røntgen av små kvinner (husker ikke hvor lav man måtte være) uansett hvilken vei ungen lå, men dette har man gått helt bort i fra. Skulle det derimot bli aktuelt med røntgen likevel kan jeg trøste deg med at de ansatte vil sørge for en stråledose som er så lav som mulig. Ville ikke bekymret meg for det selv iallefall. Røntgen tas jo først når babyen er nesten klar til å fødes, og mange nyfødte må jo ha røntgen etter at de blir født pga lungeproblemer eller brudd som de har blitt påført i forbindelse med fødselen. Ser ikke helt de store forskjellene :-)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...