Steinbukk77 Skrevet 15. mai 2007 #151 Del Skrevet 15. mai 2007 Hei igjen! Det går så bra så bra I går kveld ble respiratoren koblet fra. Men hun trenger mer og mer oksygen, så vi får se om hun må tilbake på respirator igjen for noen dager før hun evt kobles fra igjen. Hun er rolig og stabil. Sover mye og koser seg. Sutter på fingrene sine gjør hun også. For to dager siden åpnet hun begge øynene. En meget direkte talende lege uttalte i dag at hun var meget positiv for Karoline. Og det var hun ikke for tre uker siden. Jeg sa til henne i dag at vi setter pris på hennes direktethet. Matmengden til Karoline er i dag skrudd opp til 4,6. Det er mye til henens lille mage. Men håpet er nå at det går bra, og at de da kan tilsette mer fett og proteiner i melka slik at hun blir litt feitere. Veier i dag 540 gram, startvekt på 635. Alt i alt tror jeg dette går veldig bra. Går bra så langt iallefall Vi er ved godt mot og koser oss med Karoline! Lurer på hvordan det er med Villeville jeg? Ser at hun ikke har lagt inn noe her på noen dager, og jeg skjønte på forrige innlegg at hun var ganske syk. Skal gi veidere oppdatering neste gang jeg er ved pc! KLem til dere! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8119779-noen-med-h%C3%B8yt-blodtrykk-her/page/7/#findComment-9306133
Villeville Skrevet 15. mai 2007 Forfatter #152 Del Skrevet 15. mai 2007 Heisann! Steinbukk77, så fint det går bra med deg og Karoline:-) Tenker masse på dere. Virker som om du er lykkelig og glad og den følelsen kjenner jeg godt igjen:-) Da jeg fikk sønnen min etter å ha mistet 2 ganger var jeg helt oppe i skyene og stolt som en hane selv om han ble født for tidlig. Han levde jo! Var mange rundt meg som var mye reddere enn meg for jeg hadde hele tiden tro på at dette kom til å gå helt fint:-) Skjønner at du også har fått den "gode" følelsen og det er kjempebra. Tror alt blir mye lettere for både dere og lille Karoline om man er positv i den situasjonen man er havnet i. Får du holde henne noe særlig ute ennå? Husker hvor søte gutten min var når han kikket opp med de mørke øynene sine første gang:-) Det var fantastisk. Skjønner det går fint med pumpingen også...Du er kjempeflink! Jeg var en tur på kk i går og alt gikk bra med veslejenta mi og det er flott. Det er visst meg som er ganske skral nå. Nå gjør jeg absolutt ingenting lenger, bare holder meg i ro, spiser og sover. Dette er litt sørgelig for veslegutt selvfølgelig som er vant til at det er mye mer moro med mamma, men jeg prøver å leke litt med klosser og lese litt for ham hver dag. Ellers er det nok mannen min som må gjøre alt det andre... Han er forresten begynt å bli ganske flink etterhvert både til husarbeid, matlagning og å stelle og passe sønnen vår:-) Er veldig takknemlig for at jeg får ligge hjemme. Under den forrige visitten min på obsposten lå jeg på 4manns rom hvor det kom og gikk damer som var på overtid og fikk igangsatt fødselen. Ble ikke mye søvn på meg der...:-) Skal på ny visitt på kk i morgen og skal nok oppdatere dere da. Maggi: Går det fint med dere? Klem fra Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8119779-noen-med-h%C3%B8yt-blodtrykk-her/page/7/#findComment-9307567
Villeville Skrevet 19. mai 2007 Forfatter #153 Del Skrevet 19. mai 2007 Hei igjen jenter! Jeg var på kk igjen på onsdag og i går og nå er jenta mi blitt ca 1200gram! Ny babyrekord for meg:-) Det er en lettelse at hun vokser og har det fint. Alt det andre blir så mye lettere da... Er fremdeles ikke i noe særlig form og har øket medisindosen nok en gang. Håper ting blir bedre nå slik at jeg holder ut en måned til. Nå sier legene at det ikke var riktig å sette meg 10 dager tilbake på termindato tidligere i vår, men de vil ikke endre den tilbake for det. Det er vel greit å ha en sikkerhetsmargin:-) Etter jeg hadde spist meg god og mett på 17.mai....altså meeeget god og mett...ble det så mye liv i leiren at jeg kunne se spark utenpå magen for første gang. DET var hyggelig det! Håper dere andre har det bra og at det går fint med dere alle. klem fra Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8119779-noen-med-h%C3%B8yt-blodtrykk-her/page/7/#findComment-9336677
*Maggi* Skrevet 23. mai 2007 #154 Del Skrevet 23. mai 2007 Hei jenter! Hvordan går det med dere, og hvordan går det med lille Karoline? Håper alle har det fint! Her i gården går det fint; Victor spiser og spiser, og veier nå 2910 gram. Han var 2 mndr. i går - på termindatoen vår. Får pupp og flaske litt om hverandre (pupp på dagtid/kveldstid og flaske på natt eller om vi er ute på dagen). Grunnen til at han får flaske på natten, er at han sovner så lett ved puppen, så han får i seg så lite før han sovner, og så våkner han og vil ha mer mat etter kun kort tid. Føler meg av og til som en levende smokk! Om natten synes jeg at det er greit av soveperioden blir så lang som mulig.... Ellers er han stort sett snill og grei - knirker litt innimellom, men det synes jeg han må få lov til. Var på øyekontroll med øynene hans på fredag, og der så dessverre legen en forandring inne på øyet hans, som kan bety at han har fått en veldig mild form for ROP, en øyesykdom som er ganske utbredt blant premature. Når man har det i så mild grad som Victor, så vil det i 90 % av tilfellene gå tilbake av seg selv, og gjør det ikke det, men fortsetter å utvikle seg, så kan det enkelt korrigeres med en laseroperasjon. Skulle gjerne unngått det, men likevel - det er jo ikke verdens undergang heller - det er liksom greit med alt som kan rettes på. Vil bli fulgt opp tett fra øyelegene fremover, til de ser om det går tilbake av seg selv eller ikke. Vi har også vært på Riksen på hørselskontroll, det gikk veldig fint - ingenting å sette fingeren på : ) Jenta di er virkelig stor for alderen, Villeville - det er ikke så mye som tyder på at hun får for lite næring inni der iallefall! Det er vel din form som avgjør når de velger å hente henne ut. Håper du holder noen uker til. Har du vært på flere kontroller nå - og hva viste de? Håper Karoline har det fint i kuvøsen sin i Trondheim, og at hun har snudd vekten igjen, og at mamma'n hennes også har det fint på pasienthotellet. Håper du kommer til en pc etter hvert, for jeg vil så gjerne høre hvordan det går! Klem til dere super-mammaer fra meg! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8119779-noen-med-h%C3%B8yt-blodtrykk-her/page/7/#findComment-9391736
Steinbukk77 Skrevet 29. mai 2007 #155 Del Skrevet 29. mai 2007 Hei dere to andre supermammaer ) Her går det litt frem og litt tilbake. Karoline er tre uker i dag. Veier 765 gr. og er 34 cm lang Det ble en litt lengre tur på respirator enn først forventet. Ble ca to uker tilsammen! Nå ligger hun på Bipap, vet ikke om dere kjenenr det, men den funker slik at den gir en liten push 30 ganger i min for at hun skal huske å puste. Ser ut som dette går ganske bra. et behov på 30 -40 % oksygen alt etter dagsform. Karoline er fremdeles ei aktiv lita jente. Og det var faktisk grunnen til at ho ble tatt av respiratoren sin. Hun ble så sint og irritert på den at alle verdiene ble dårligere enn de nå er på enklere pustehjelp ) Jeg er så glad at en av de barnelegene som har vært lengst i gamet sa at nok er nok. Hun SKAL av respirator. Og med litt hjelp av steroider ser det ut til at det skal gå bra. Karoline er "mye" våken. Titter opp på oss og hun er sååå grom altså. Smatter på smokk og spiser noen dråper morsmelk fra sprøyte. hun går på full mat (det har hun gjort i to uker allerede) med full mim i tillegg. Kjempebra. Og magen takler tillegget bra.Bæsj i bleia iallefall to ganger om dagen. Jeg kunne sikkert skrevet så mye om ho at fingertuppene ble såre, men dere skal slippe å lese alt det. Vi trives på hotellet. Vi er heldige med all den "luksusen" rundt oss. Er jo virkelig luksus i forhold til de gamle sykehusene. Blir nok overgang å komme på lokalsykehuset om noen uker... Men det viktigste er ei frisk og rask jente hjem i august. Håper lille viktors syn ikke blir dårligere. Uansett er det fint at det kan retttes på ved evt forverring. Selvom man selvfølgelig skulle ønske at ting var 100% perfekt. Og du Villeville får holde senga. Men du og du hvor stor jenta di er Superbra. Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8119779-noen-med-h%C3%B8yt-blodtrykk-her/page/7/#findComment-9445459
Villeville Skrevet 30. mai 2007 Forfatter #156 Del Skrevet 30. mai 2007 Heisann jenter! Har hatt noen travle dager og vært mye på farten og når jeg ikke har vært det så har jeg ligget flat ut.... som vanlig:-) Har vært mye på kk i det siste som dagpasient men har nå fått "fri" fram til mandag. Jeg er som jeg pleier, stabil og skral, og med rundt regnet 15 kg ekstra vann i kroppen!!!! +++ Jeg ser ikke ut..... Går nå på max dose Trandate og det ser ut som om det kan holde BT under kontroll og veslejenta på plass en stund til. Men hun er ingen veslejente egentlig...Hun er blitt en KJEMPEBABY! I dag ble hun målt til 1731 gram og det var et helt lite tog med leger innom for å kikke på mirakelet:-) Vi er bare i uke 29 i følge UL termin (selv tror jeg 31, men de er jo så fast bestemt på at de alltid har rett så jeg roper ikke så høyt) så hun er jo kjempe stor for alderen. Blodgjennomstrømmingen i morkake og navlestreng fungerer også helt ypperlig:-) Alle er egentlig veldig overrasket i og med morkaken min i forrige svangerskap var liten og inntørket full og av infarkter og siden jeg er i en så elendig form. De tror at tidlig medisinering og det å ligge flat ut noen timer i to perioder om dagen kan ha gjort susen. Ikke vet jeg, men er jo hoppende glad for at hun er blitt så stor og fin. Har egentlig fått veldig gode prognoser for tiden fremover og det synes jeg er bra! Svangerskapet mitt begynte jo med at jeg fikk beskjed om å ikke glede meg for tidlig og nå sier de at jeg muligens om jeg har litt flaks kan være gravid fram til uke 37. Da vil jeg uansett bli satt i gang fordi jeg er i slik en elendig forfatning og har kraftig svangerskapsforgiftning :-) Dette er jo selvfølgelig avhengig av at jeg fortsatt er stabil. De vil likevel ikke love noe eller si noe for sikkert, men det skjønner jeg jo. Må si at selv om dette er supergode nyheter så har jeg begynt å bli litt smånervøs:-) Har jo ennå ikke fødet normalt eller hatt så stor baby før! Må nok si jeg har fått en del å tenke på i dag... Så synd Maggi at Victor har fått ROP. Håper det er en mild variant og at det forsvinner av seg selv. Har dere vært til ny kontroll? Gratulerer også med vel overstått 2 måneders dag:-) Han vokser seg jo kjempestor og fin. Er litt misunnelig på dere begge som ikke er gravide mer og har fått gullungene ut, men vet jo at det er bra for jenta mi å fremdeles bo i magen min. Har i hvertfall begynt å glede meg noe veldig til dette snart er over. Nå er det like før gullskoene også er for små og jeg er lettet over at flipp-flapp sesongen er i gang:-) Er så utrolig glad på dine vegne Steinbukk77 for at alt går bra med lille Karoline. Skal dere overføres til lokalsykehus? og hvor stor må hun være for at det skal gå fint? Prøv å få andre til å gjøre klart hjemme for deg, handle inn m.m. Jeg fikk nyoppussede soverom, barnevogn, vippestol, garderobeskap og glassmaleri på et lite stuevindu + masse masse babyting da jeg fikk Gutten min... Alle var så snille med oss og ville hjelpe til siden han var så liten og jeg var så syk. Må si det var deilig å komme hjem til rent og delvis nytt hus. Hadde jo mye annet å tenke på og holde på med:-) Skriv snart hvordan det går med dere alle sammen:-) Klem fra meg med kjempebabyen! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8119779-noen-med-h%C3%B8yt-blodtrykk-her/page/7/#findComment-9461009
*Maggi* Skrevet 2. juni 2007 #157 Del Skrevet 2. juni 2007 Hei på dere begge, så godt å høre at det går bra med dere begge to (eller alle fire, får jeg vel heller si: ) Det er så flott å høre at Karoline holder stand, og at hun har snudd vektnedgangen og passert fødselsvekten sin med god margin. Godt å høre at hun også har kommet seg av respiratoren. Bipap har jeg ikke hørt om før, kanskje det er noe nytt siden vi lå på sykehuset med datteren vår? Får håpe at dere får bli på St. Olavs så lenge dere ønsker det - har de lagt en plan for når dere evt. blir overflyttet til Elverum? Det er jo på St. Olavs ekspertisen er, så det hadde jo vært greit at hun var av all pustehjelp før hun evt. ble flyttet? De er sikkert flinke på Elverum også, men de har vel ikke så altfor mye erfaring med så små barn der (har hørt hvor små barn de behandler der, men det er vel iallefall over uke 30 - 32, om jeg ikke tar helt feil??) Ellers må du ikke være redd for å la fingertuppene dine løpe over tastaturet når du skal skrive om Karoline - jeg hører gjerne mer om vidunderet ditt: ) Og datteren din, Villeville, er jo superstor! Er vel mer en uke 31-size enn en uke 29-size, ja, men det er jo forskjeller der også. Ingen tvil om at hun får nok mat iallefall: ) Problemet ditt er slik sett det motsatte av mitt - hos meg var det babyen som "led" - jeg var frisk og rask uten noen plager, mens Victor fikk lite mat. Hos deg er det babyen som ikke har noen plager, mens du er den som må lide.... Det er jo gode nyheter at de ser for seg at hun kan fortsette å være i magen din i mange uker til, det er jo det beste for henne, men er det virkelig det beste for deg og dere sett under ett? Du høres jo temmelig "skral" ut. Men, du følges jo opp av profesjonelle leger på sykehuset, så de vet helt sikkert hva som er det beste for dere i denne situasjonen. : ) Her hos oss går det fint. Har vært på ny kontroll med øynene til Victor (hos en ny øyelege) og hun konstaterte at han har ROP grad 1 på det ene øyet, og ROP grad 2 på det andre (grad 5 er den verste). Hadde ikke utviklet seg noe i negativ retning fra sist uke, men heller ikke gått noe tilbake. Skal tilbake på fredag til uka, da til en øyelege nr. 4 (de har visstnok turnus på poliklinikken), og akkurat det synes jeg er ganske håpløst - da ser de jo ikke forskjellene med eget øye fra gang til gang - må bare støtte seg på det som er beskrevet i journalen. Kommer til å ta det opp med den øyelegen vi skal til på fredag. Foreløpig er vi bare i avventningsmodus og sannsynligheten for at man må gjøre en laseroperasjon, er liten. Det er visstnok liten sjans for at det fortsetter å utvikle seg videre (i negativ art) når man har passert termindato, og det lover jo bra. Han spiser fortsatt som en hest, og veier vel mellom 3,3 og 3,4 kg nå. Gulper en del, men det er vel ikke så rart, så glupsk som han er til tider. Til uka skal vi treffes en gjeng av oss (5 mammaer med 6 barn) som lå inne på nyfødt sammen, alle barna er født mellom uke 30 og 32. Det blir kjempehyggelig - det er så godt å ha noen "likesinnede" å snakke med - de som ikke har opplevd det vi har vært gjennom aner jo ikke hva vi snakker om, om vi skulle pense inn på tiden på sykehuset. Erfaringsmessig så kom iallefall jeg inn på den tiden både titt og ofte sist gang, og vil helt sikkert gjøre det denne gangen også. Fikk forresten spm fra helsesøster om jeg ville gå i barselgruppe med de som har babyer født i mars, april eller mai. Jeg valgte mai - jeg har da ikke lyst til at min lille gutt skal ligge 1 - 2 måneder bak de andre barna med alle milepæler som skal skje utover! Jeg teller forøvrig ukene nå mot at vi skal nå 6 uker korrigert og jeg kan starte med å forvente det første smilet : ) Når Victor ser på meg nå så ser han så alvorlig og grublende ut at jeg av og til lurer på hva jeg har gjort for noe galt som får et så alvorlig blikk....: ) I dag har jeg og datteren vår vært på Foreldre & Barn-messa, mens "gutta" har vært sammen. Der har vi sett på Ole Brumm-show, sett på masse stands inne på messa, fått med en hel haug med vareprøver og småting til jenta vår, og selvfølgelig har mor fått svidd av litt penger på "gode messetilbud". Har blant annet kjøpt en bæreslynge som jeg kan putte Victor i når jeg skal hente frøkna i barnehagen - vi bor jo rett ved barnehagen (50 m å gå), og det blir så mye styr med å putte ham i vogna for å gå de få meterene, så da får vi håpe at bæreslynge kan gjøre susen. Har ikke prøvd den med han i den ennå, men vi håper det går fint. Kostet bare 300 så mor bare "måtte ha"! Det er meldt superbra vær her utover, og nå skal jeg gå å legge meg, slik at jeg kan komme meg opp og nyte sommerværet i morgen. Gleder meg til å høre fra dere igjen hvordan det går med dere!! Klem til små og store fra meg! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8119779-noen-med-h%C3%B8yt-blodtrykk-her/page/7/#findComment-9488672
Villeville Skrevet 5. juni 2007 Forfatter #158 Del Skrevet 5. juni 2007 Heisann! Ja, Steinbukk77, jeg sier som Maggi...Vi hører mer enn gjerne om vidunderet ditt:-) Er så glade og spente på dine vegne... Og Maggi...Så stor han er blitt! Virker som om han vokser og spiser godt! Du må fortelle hvordan det går med ROP'en. Har hørt at om man har det i liten grad kan han vokse det av seg. Håper det er sant, men det ordner seg nok uansett:-) Jeg hadde nok også tenkt som deg at jeg ville ha en fast lege som så på utviklingen hans. Er forferdelig slitsomt når man får en ny en hver gang. Så kjekt at du skal treffe mammaer og barn fra nyfødposten som er i samme situasjon. Jeg har faktisk ganske god kontakt fremdeles med noen av dem som lå inne samtidig som veslegutt. Det er utrolig hvor bra det går med de aller fleste:-) Har egentlig vært greit å ha noen å snakke med om den noe spesielle måten det er å bli foreldre så tidlig på. Skjønner godt du vil gå i gruppe på helsestasjonen med dem som er født omtrent når han hadde termin. Det hadde jeg sist og synes det var greit. Fikk jo også se at han egentlig hang godt med i forhold til korrigert alder og at det faktisk var store variasjoner innenfor utviklingen til de barna som er født til termin. Har du det fremdeles bra? Føler du deg piggere? og går BT ned? Jeg så du hadde samme avstand til barnehagen som meg:-) Jeg må nok også skaffe meg en bæreslynge. Blir for mye styr med vogn og trapper og liten vilter gutt + baby. Har vært på noe som heter lotusbarn.no og kikket litt. Kommer meg ikke akkurat noe særlig ut for tiden.... Har forresten fått Leandervuggen min nå og den er sååå søt. Håper hun vil like den. Er du fornøyd med din? Er ofte til kontroll for tiden. Er dagpasient 3 dager i uken nå på kk. Har fått svangerskapsdiabetes på toppen av alt det andre nå og da jeg fikk vite det satt jeg meg ned og gråt en skvett og syntes mektig synd på meg selv. Skal visst ha en sammenheng med svangerskapsforgiftningen, spesielt med nyrefunksjonene. Skal til indremedisiner på kk på torsdag som skal fortelle mer om framtiden. Ikke sikkert hun får bo i hulen sin så lenge som antatt pga diabetesen. Det er visst ikke sælig bra for henne heller... Men jeg har nå takket ja til "ekstraservice" nå... Tror ikke kroppen min tåler flere svangerskap. Er veldig underlig at alt ble så annerledes denne gangen. Sist var det en kombinasjon; babyen hadde det ikke godt i magen min og jeg var sånn passe syk. Denne gangen har jeg det helt forferdelig mens babyen storkoser seg. Det er i hvertfall godt hun storkoser seg:-) Men må nok si jeg gleder meg til hun skal ut... Stor klem til alle 4:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8119779-noen-med-h%C3%B8yt-blodtrykk-her/page/7/#findComment-9506545
*Maggi* Skrevet 12. juni 2007 #159 Del Skrevet 12. juni 2007 Hei jenter - hvordan går det i Trondheim og i Vest? Steinbukk77 - jeg håper at det går bra med Karoline fortsatt, og at hun legger fint på seg! Håper du kommer innom og gir oss en oppdatering snart: ) Villeville: Så utrolig kjedelig at du har fått svangerskapsdiabetes på toppen av det hele - det er jo ikke måte på hva du skal utsettes for! Håper veslefrøken fortsatt har det fint der inne: ) Fortell hvordan det gikk på kk hos indremedisineren. Snart er det bare to mndr. igjen til termindatoen din : ) og da er du der hvor Victorgutt ble hentet ut til oss. Du har holdt ut mye over lang tid, så det er ikke rart om du gleder deg til alt er over! Det er sikkert fornuftig av deg å takke ja til "ekstraservice", så får man heller kose seg med de barna man har fått. Jeg angrer iallefall ikke, men så er jo jeg noen år eldre enn deg også, så alder spilte også en rolle hos meg, selv om jeg hadde nok ikke turt å få flere barn selv om jeg var noen år yngre heller - nok er nok! Så du har fått leandervuggen din, ja - bestilte du den fra utlandet, eller kjøpte du via butikk der du bor? Vi er fornøyd med vår, i starten koset han seg veldig oppi der, men nå som han har begynt å bli mer våken, vil han ikke ligge der i våken tilstand, for han ser jo ingenting derfra! Da vil han heller ligge på gulvet slik at han kan følge med på hva mamma'n hans driver med! Sover fortsatt godt i den da! Bæreslyngen jeg kjøpte på foreldre & barn-messen kjøpte jeg faktisk hos lotusbarn.no - den heter "wallababy". Stoffet er ganske tynt slik at man evt. kan dusje eller bade med det, og i tillegg er det visstnok solfilter i det (kan ikke se for meg at jeg rusler i dusjen med lillegutt i den, men....) Deilig med tynt stoff nå i sommer. Brukte det for første gang da jeg hentet frøkna i bhg i dag. Måtte sikkert svare ca. 30 ganger på "hva har du oppi der" fra mange av barna, og når jeg sa at lillebroren til J ligger oppi her, så skulle alle sammen se : ) Følte meg ikke helt trygg på at Victor ikke ville ramle ut, men han kom helskinnet hjem igjen. Litt vanesak, antakeligvis. ROP'en hans er nå konstatert til å være grad 1 på høyre øye og grad 2 på venstre øye. Skal fremdeles til Ullevål ukentlig for kontroll, det ser ut til å ha stoppet opp, men de vil gjerne se at det går tilbake. De har is i magen foreløpig, men går det ikke tilbake etterhvert, så vil iallefall venstreøyet bli operert med laser, etter det jeg har forstått. Nå har vi jo vært hos alle de fire legene som har polikliniske timer der, så uansett hvilken vi kommer til nå på fredag så har vedk. sett øynene hans før. Hun som så på ham sist fredag skulle jeg gjerne vært hos igjen - for det første så gjorde hun undersøkelsen uten å bruke øyesperrer, og så var hun en erfaren og dyktig lege som i tillegg var god på å forklare - jeg er fan av slike leger! Men dyktige er jo de 3 andre også, så jeg får vel ta til takke med den som dukker opp.... Har også vært på 6-ukers-kontroll på HS, samt til fysioterapeuten på HS. Synes det var en merkelig opplevelse; legen sjekket ham med "harelabb" med kommentaren at "han er vel mer gjennomsjekket enn de fleste andre som kommer hit". Hun var forresten samme legen som sjekket J da vi gikk der med henne, så jeg hadde møtt henne før, og det første hun sier til meg var "jasså, det var deg igjen ja" på en ikke-akkurat-velkommen-tilbake-tone..... Jeg får unnskylde henne med at det var langt på dag og det har vært varmt i Oslo i det siste... Fysio startet med å si at "du ble da født fryktelig tidlig da" - greit nok han er født tidlig, men fryktelig tidlig er en overdrivelse spør du meg! Det får meg til å tvile på hennes kunnskap om og kjennskap til premature barn. Hun konkluderte forøvrig med at han var en frisk og rask liten kar som så veldig fin ut, og helt der han skal være ift. korrigert alder. Er likevel glad for at vi skal følges opp av både fysio og barnelege på Ullevål. Har fått time hos begge i slutten av august. Har jo absolutt ingen mistanker til at det er noe å følge opp, men jeg synes at det er greit å få den bekreftelsen også fra ekspertisen. Han legger fortsatt på seg bra - veide 3 700 i går. Har også passert 50 cm : ) Nå har den verste varmen gitt seg her, og det er mulig å kjenne forskjell på temperatur ute og inne når man setter opp et vindu. Victor har taklet varmet temmelig greit synes jeg - har hatt et par kvelder hvor han har vært litt mer utilpass enn ellers, men alt i alt har han greid seg fint. Gleder meg til å høre mer fra dere begge, inntil da sender jeg gode varme sommerklemmer til midt- og vest-Norge! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8119779-noen-med-h%C3%B8yt-blodtrykk-her/page/7/#findComment-9568683
Steinbukk77 Skrevet 14. juni 2007 #160 Del Skrevet 14. juni 2007 Hei igjen! Nå er jeg hjemme på permisjon for første gang. Litt rart å ha permisjon fra barnet sitt. Det er det ingen andre enn oss med prematurbarn som får oppleve. Litt rart og litt godt å være hjemme også. Klarer å ikke tenke og bekymre meg alt for mye om knøttet i trondhjem! Knøtt og knøtt "fru blom"... Karoline har blitt satt litt på "slankern" HUn la på seg 40 gram i døgnet nå og det syntes legene var litt vel mye. Ønsket seg maks 30 gr. Men mengden mat er nå økt igjen og er oppe i 180 ml i døgnet. I går fikk hun sitt første måltid også. Hun vil fremdeles få drypp i tilleg jevnt over hele døgnet. I går veide hun 1130 gr. Stoooor jente med bollekinn og bringebærtrutmunn. Fingrene er ikke så fyrstikk-lignende lenger heller. Rompeballer har hun også fått (det var bare løsskinn der for et par uker siden). Karoline har hatt en runde med infeksjon nå. Gule stafylokokker. Skremmende. Men hun taklet det fint og CRP ble ikke over 8. Men hun har hatt MASSE slim i hals og nese. Slik at det var på hengende håret at det ble noen dager på respirator igjen. HUn klarte ikke å puste godt nok gjennom alt slimet slik at CO2 verdiene ble litt høye. Men nå er slimet nesten borte og jeg håper nå at Karoline gjør litt fremgang på pusten sin igjen. Håper på vanlig cpap om noen dager. Karoline har blitt flink til å puste, da ho husker det... Men da ho sover godt da tar hun seg noen pauser og da plinger det på monitoren. Lille jenta, ikke greit å klare alt her i verden. I går var øyelegen på besøk. Øynene ser fine ut. Så da er det å vente i spenning til neste uke, til ny undersøkelse. Håper ROPen til Viktor går vekk av seg selv. Vi er så heldige med alt syns vi. karoline er frisk som en fisk, viljebestemt liten dame som sier ifra da ho ikke er fornøyd med tilværelsen. Ikke bestandig det er slik visst. Vital med masse bevegelse inne i kuvøsa. nesten så jeg tror hun kommer krabbende ut enkelte ganger. Hun står i bue, strekker beina og heiser hele kroppen mellom tærne og hodet. Helt utrolig, mulig dette er vanlig at dem gjør, men jeg er veldig overrasket hver gang hun gjør det, enda det skjer hver dag. I går var vi rundt i barnebutikker og fikk priser på forskjellig barneutstyr. Så morro det var. Tenk, denne gangen skal vi faktisk kjøpe det også, for vi får bruk for det. Faktisk ikke om mer enn ti uker heller. Dette har vi ventet på i snart fem år så det er kjemperart. Veien hit har vært lang, men du for en premie som ligger og koser seg i plastikkhuset sitt i Trondjem. Skal ønske leandervugge av svigers vi. De har sagt at vi skal få vanklig trevugge men jeg ønsker meg en Leander. Tror kanskje svigermor blir litt fornærmet da vi ikke vil ha en vugge som kan gå i generasjoner, men det får stå sin prøve. Svigers skal bare kjøpe den, så den er ikke mer spesiell enn det. HAdde ho skulle snekret den selv, eller gjort noe annet med den så hadde jeg nok takket ja til den. Ja, jeg er litt utakknemlig. Skammer meg litt. Vet dere hva..... Jeg har møtt ei jente på sykehuset jeg som har hatt stor glede og nytte av vår tråd om våre kompliserte svangerskap. Hun slet selv med høyt blodtrykk og fikk en gutt i uke 30. LItt morro. Nå skal jeg å besøke min beste vennine. Gleder meg! Har jo ikke sett henne på maaange uker. Vi høres. Klem fra meg Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8119779-noen-med-h%C3%B8yt-blodtrykk-her/page/7/#findComment-9580637
Villeville Skrevet 14. juni 2007 Forfatter #161 Del Skrevet 14. juni 2007 Halloen jenter:-) Nå er jeg akkurat kommet hjem fra nok en dag på kk. Veslejenta mi er blitt en KJEMPEBABY på hele 1970 gram:-) Hun koser seg i magen og har det over all forventning helt ypperlig. Tror ikke hun her skal ut på en stund. Er litt kult også og ha så stor baby! Denne gangen kan jeg kjenne hva som er hode og rumpe og sånn og kan også se en fot eller arm stikke ut på magen innimellom. Er litt snodig med tanke på de dystre spådommene jeg fikk da jeg ble gravid men hun er vel som legen min sier et lite medisinsk vidunder. Tror jeg er et lite forskningsprosjekt for alle legene mine som sier at det at jeg har fått tidlig medisin hele veien, har lagt på rygg osv har nok gjort at resultatet er så bra som det er. De tapper meg også for masse blod flere ganger i uken. Har nå sluttet å spørre hvorfor. Jeg har det også egentlig ganske greit for tiden. Nå går jeg på max dose trandate og BT har jevnet seg ut til å ligge rundt 130-135 / 80-90 og det kan jeg ikke klage på. Blir litt mere opplagt av det og der er bra. Har fremdeles svangerskapsforgiftning med 2-4+ på proteiner og blod og MASSE vann i kroppen! Nå da det var så varme dager lå jeg i en fluktstol i skyggen i hagen i bare gravidetruse og BH og følte meg som en strandet hval! Var ikke i stand til noe som helst. Heldigvis forsvinner jo vannet etter fødselen. Ble utrolig lei meg da de sa jeg hadde fått svangerskapsdiabetes i tillegg til forgiftningen. Det er jo egentlig ikke så ille men jeg tok det ganske hardt. Som om det ikke var nok fra før... Synes det er slitsomt å stikke seg selv 5 ganger dagen for å måle blodsukker og også sette insulinsprøyter på meg selv. Første uken var jeg så sint at jeg gråt hver gang jeg skulle sette den dumme sprøyten. Har begynt å venne meg til det nå. Indremedisineren sier jeg kan slutte med insulin den dagen veslejenta er født. Hurra for det:-) Indremedisineren sier at alle mine plager vil gå over etter jeg har fått henne ut. Noen vil gå over med en gang, mens BT og nyreproblemene mine vil kanskje ta noen måneder. Gleder meg sånn til å bli frisk igjen og har sverget på at jeg skal bli så sunn som bare det for disse sykdommene har jeg ikke lyst å få igjen. Av en eller annen grunn får jeg nok høyt BT om noen år sier legen nå da jeg har hatt det i 2 svangerskap er visst sjangsen veldig høy. Men, men... den tid den sorg. Victor er jo blitt en sværing! Han er vel omtrent som en terminbaby nå? Jammen synd at han har fått ROP men jeg håper dere kan få rettet det opp med laser. Har hørt at det remdeles kan gå litt tilbake av seg selv etterhvert som han vokser til. Det håper jeg på . Høres ut som om de er litt sløve på helsestasjonen deres. Må si at jeg også har møtt veldig ulik kompetanse på premature blandt helsepersonell og også veldig ulik innstilling. Som den der om "gjennomsjekket" osv. Andre har vært veldig nysgjerrig og prøvd å sette seg inn i saken etter beste evne mens en tredje gruppe har behandlet meg som en hysterisk person fra en annen planet:-). Jeg kan skjønne du er glad for at du også skal følges opp på Ullevål. Det er litt deilig å bli møtt av noen du vet har kompetanse på området og som ikke tror du er fra månen om du lurer på noe. Leandervuggen min har jeg kjøpt på barnashage.no. Var vel ikke det aller billigste alternativet. Tror prisen på nye varierer med 3-400 kr. Jeg skulle bare ha en slik... Har også vært på lotusbarn og kjøpt en beco bæresele. Hadde egentlig tenkt å kjøpe en lommslynge a la deg, Maggi, men mannen min rett og slett nektet. Han skulle ikke bli sett med noe sånt og skulle jeg ha noe mer måtte det være noe han også kan bli sett med:-) Er ikke så ofte han bryr seg, men tror han begynner å glede seg han også:-) Vi har fortiden "den store navnedebatten" gående i heimen. Blir vel enige etter hvert... Og Steinbukk77: Gratulerer så mye med stooor baby på over et kg! Dere er jo nå kommet et godt stykke på vei da! Er så glad på deres vegne. Kjenner til den noe spesielle følelsen det er å ha "perm" fra sitt barn:-) Både skummelt og deilig så vidt jeg kan huske... Du får kose deg med venner og babyshopping! Høres moro ut:-) Husker også at vi måtte gjennom mange store og små fram og tilbakeskritt når det gjaldt pustingen til veslegutt. Det er alltid slitsomt mens det står på men høres ut som om du har en sterk liten tøffing i Karoline:-) Hun høres så søt ut... Det er en utrolig spesiell opplevelse å få oppleve siste del av svangerskapet på utsiden av magen slik dere gjør med Karoline nå. Jeg husker hvor fasinerende og fantastisk jeg synes det hele var. Jeg tenker mye på det nå når jeg har en sværing i magen:-) Det er også en deilig følelse å vite at hun nå er så stor at det høyst sansynlig går bra med alt sammen. Stor klem til alle sammen! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8119779-noen-med-h%C3%B8yt-blodtrykk-her/page/7/#findComment-9590445
*Maggi* Skrevet 20. juni 2007 #162 Del Skrevet 20. juni 2007 Hei jenter - godt å se at det går bra med alle! Steinbukk77: synd at Karoline har fått en infeksjon, men jeg regner med at legene har alt under kontroll. Det blir imidlertid litt ekstra engstelse av slikt, men crp på 8 er jo lavt da, så da har det forhåpentligvis gått kjempefint: ) Er det ikke deilig når hun nå begynner å bli litt større, blir litt mer å ta i? Ikke helt "fugleunge" lenger.... Håper du koste deg på perm hjemme, men regner med at du etter ganske kort tid lengtet tilbake til det vesle nurket i Trondheim? Hørt noe mer om overflytting til Elverum, forresten? Du får stå på krava overfor svigers; leandervugge er en god investering. Det er jo dere (eller aller mest Karoline, kanskje) som skal bruke den, så da bør jo deres mening telle mer enn svigers. Shopping er morsomt, og det finnes så utrolig mye fint "stash" til sånne små! Pengene flyr, man vil jo at de små podene skal ha det beste av det beste (kanskje ekstra mye når de har hatt en sånn tøff start som våre)! Så utrolig morsomt at du har møtt ei som har hatt nytte av tråden vår her inne - godt å vite at vår felles "munndiarè" her inne har gjort nytte for andre enn oss som har deltatt i tråden. Du får hilse henne fra meg da! Håper det går bra med gutten hennes også! Jeg hører gjerne mer om vesla i glasshuset på St. Olavs, håper du kommer deg til en PC igjen snart : ) Villeville: Så fantastisk at blodtrykket ditt er så bra, og at frøkna har det bra inni der : ) Skjønner godt at du følte det som et "slag i trynet" å få svangerskapsdiabetes, og at det er en påkjenning å måtte sette sprøyter på seg selv hver dag. Sånn som det ser ut nå, er vel alt under kontroll, og vesla kan få være i fred i flere uker til. Er det avklart at det blir KS på deg, siden du har takket ja til extra-service? Har de snakket noe mer om hvor langt de ser for seg at du kan gå? Måtte smile da du skrev at mannen la ned veto mot lommeslynge : ) Har tilgode å se mannen her i huset med den også, og jeg tviler på at jeg får se det. Har en BabyBjørn bæresele som vi kan ta i bruk etter hvert når Victor blir litt større, så da får far evt. bruke den. Det er vel egentlig ikke så lenge til han kan begynne å bruke den av og til - regner med at han snart har passert 4 kg, og så har han vel blitt 51 - 52 cm, tipper jeg! Begynner å bli litt feed-up av øyepoliklinikken på Ullevål nå! Var der på fredag, pupillene til Victor ville ikke utvide seg ordentlig, så øyelegen fikk ikke sett ordentlig på forandringene i venstreøyet hans. Dermed måtte vi dryppes en gang til og vente på en annen øyelege som egentlig drev med operasjoner den dagen. Tilbrakte nærmere 4 timer der før vi kunne reise - men med uforettet sak - den andre øyelegen kunne heller ikke se forandringene ordentlig, for pupillene ville fortsatt ikke utvide seg ordentlig. Dermed fikk vi time i dag igjen (tirsdag). Da vi kom dit viste det seg at legen vi var satt opp hos var syk, og at en annen lege (som tydeligvis hadde operasjonsdag) skulle se på oss innimellom. Pupillene ville ikke utvide seg ordentlig i dag heller, og siden forandringene sitter så veldig langt ut i kanten av øyet, slet hun med å se det. Det medførte ny drypping, og mer venting i dag også - ble nærmere 4 timer i dag også før vi kunne reise hjem. Blæh! Og for sikkerhets skyld må vi dit på fredag igjen - i håp om at pupillene utvider seg bedre da, og at de får sett bedre da: ( Høyreøyet ser ut til å ha blitt litt bedre - i dag sa hun at det hun så der, kunne knappest kalles grad 1 - hun ville heller kalle det umodenhet. Venstreøyet mener de er en grad 2 - 3. De mener at det fortsatt er en stor sjanse for at det vil gå tilbake av seg selv... Satser stort på det - men om vi ender med en laseroperasjon, håper jeg at det like gjerne kan skje først som sist. Nå må jeg gå og legge meg - klokka har blitt altfor mye - igjen! (Jeg er stup trøtt på ettermiddagen/kvelden, men når klokka passerer 23, er jeg våken som aldri før....) I morgen skal jeg på treff med en gjeng "modne mammaer" som jeg har fått kontakt med gjennom "gravid i moden alder"-forumet her - vi har hatt jevnlige treff siden januar. Nå begynner flere og flere å ha fått sine små søte (de fleste går jo til termin, heldiggrisene), så i morgen skal vi på picnic i Frognerparken m vogner og noen med store mager : ) Torsdag skal vi prematurmammaer fra Ullevål treffes igjen - morsomt å følge med på disse små som er født omtrent samtidig. Villeville, du nevnte at du fortsatt har kontakt med noen av de du ble kjent med på sykehuset da sønnen din ble født - det har også jeg. Hadde den gang en gruppe på 5 mammaer - 4 av oss møttes ganske hyppig det året vi hadde permisjon. Etter at vi begynte i jobb igjen, ble det mer sjelden, men vi har fått til noen treff i året. Nå har vi ikke sett hverandre siden "julebordet" tidlig i desember, (3 av oss har fått nye babyer). På søndag kommer de hit til oss på sommertreff alle sammen, med både de store og de små barna! Gleder meg til å se om de store barna har forandret seg noe særlig. Håper på fint vær, slik at de kan bade og kose seg ute i plaskebassenget i hagen, mens vi mammaer kan ta livet med ro i skyggen på terrassen: ) Det ser ut til at dette blir den store treff-uka for mitt vedkommende: ) NÅ må jeg gå og legge meg! Natta! Oppdatert meg snart igjen: ) Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8119779-noen-med-h%C3%B8yt-blodtrykk-her/page/7/#findComment-9635944
Villeville Skrevet 24. juni 2007 Forfatter #163 Del Skrevet 24. juni 2007 Hei på dere! Nå tilbringer jeg mye tid på kk for tiden og alt ser ut som om det går bra. Den største ulempen er faktisk at jeg har begynt å sove mellom 13-16 timer i døgnet! Dette begynte etter at jeg fikk insulin så nå forsker jeg på ulike typer og tidspunkt for å få dette til å virke. Jammen godt diabetesen forsvinner når minien kommer ut. I forrige uke var hun 2.2 kg og er nå like stor som veslegutt var da han fikk komme hjem! Ser ikke ut til at jeg får bruk for mini-miniklærene mine med henne her:-) Legene vil fremdeles ikke love meg noe som helst. Heller ikke KS med tanke på å få utført ekstraservice med det samme. Det synes jeg er litt underlig. Skal snakke med en ny lege til uken så da får vi se. Det jeg fikk beskjed om denne uken er at hun må ut i "kontortid" mellom uke 37 og 39 om ingenting hender før det ( uken før var det uke 35 og med KS og ekstraservice, håper på det:-)...). De ønsker jeg skal føde henne under kontrollerte forhold med tanke på diabetes og blodtrykk, med andre ord bli satt i gang i kontortid. Det er i hvertfall hva de sa i forrige uke. Får jo motstridende beskjeder i ny og ne så jeg ønsker meg en dato med tanke på at det snart blir ferie og slikt siden de mener fødselen bør skje planlagt. Fødte i juleferien sist og må si at det var en tanke slitsomt med tanke på alle de ulike leger og jordmødre en måtte forholde seg til og at det virket som om de ikke snakket sammen overhode. Har fått tilbud om time hos psykiater med tanke på at jeg måtte jo være sliten etter alt jeg må igjennom i dette svangerskapet:-) Det fikk jeg ikke etter forrige mann og det er vel kankje da jeg hadde hatt bruk for det. Føler ikke jeg har bruk for det nå men har sagt det kan hende jeg ombestemmer meg. Det jeg har aller mest bruk for er en plan og ikke en psykiater... Jeg trenger å vite hva jeg kan forholde meg til. Dette gjør meg sprø! Hvordan gikk det med Victor på fredag, Maggi? Det virker som om det er håp om at det kan gå vekk av seg selv. Kan skjønne du må være lei av øyenlegene nå. Drypping og venting og kikking og drypping og venting... Er det viktig å undersøke ham så ofte? Har det litt som deg med at det er bedre å få gjort ting først som sist og så kan man gå videre... Hvor lenge skal man vente før man evt. korrigerer med laser? Håper du har hatt noen morsomme dager med ulike "treff". Artig at så mange av dere som lå på ullevål sammen sist har fått flere. I min gjeng er jeg første mann ut og alle følger med i spenning. Da jeg lå på obsen hadde jeg hver dag besøk av en av de andre som bare måtte innom for å se hvordan det gikk. Tror alle er litt nervøs for å sette i gang med nr 2. og det skjønner jeg godt... Har hatt en ellers travel uke for jeg har oppdaget at vi må ha større bil og det har jeg prøvd å gjøre noe med. Tenker jeg får fatt i en jeg vil ha nå til uken. Må prøve å få gjort mest mulig unna nå mens jeg fremdeles kan. Denne uken skal jeg vie til klesvask av babyklær og til bryllup og begravelse. Riktig så passende i disse hormonelle tider... Blir både rørt, trist og glad av ingenting. Det er like før jeg ikke tåler å se på TV mer.. Håper dere har det bra alle sammen og Steinbukk77 - Gi lyd! Stor klem fra Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8119779-noen-med-h%C3%B8yt-blodtrykk-her/page/7/#findComment-9678727
Villeville Skrevet 29. juni 2007 Forfatter #164 Del Skrevet 29. juni 2007 Hei igjen! I dag hadde veslejenta ikke vokst i det hele tatt siste uken. Tvert i mot. De regnet på at hun var ca 2kg nå. Vet det er litt feilmarginer ute og går. Men, men. Har også fått målt økt motstand på den ene siden min. Hva nå enn det betyr. Min faste lege har hatt fri et par uker og jeg har gått til "fremmede". De mener hun kan bli en liten stund til. Hittil har jo alt gått langt bedre enn forventet. Kan ikke klage på å være i uke 33.... Håper det går bra med dere andre. Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8119779-noen-med-h%C3%B8yt-blodtrykk-her/page/7/#findComment-9720975
*Maggi* Skrevet 3. juli 2007 #165 Del Skrevet 3. juli 2007 Hei Villeville! Så kjedelig at veslemor ikke hadde vokst noe særlig. MEN, som du selv sier - det er feilmarginer ute og går, og spesielt når målingene er gjort av en annen enn den som vanligvis har tatt dem.... Mandagen før Victor ble født målte legen ham til å være nesten 1200 gram - 2 dager etter (dagen før KS) målte samme lege ham til å være 1060 gram.... Som du selv sier; dette har jo gått langt bedre enn forventet, tror du neppe ville trodd noen om de hadde sagt at du ville komme til uke 33 for 10 - 12 uker siden?? Hvordan er det med deg, begynner du å bli klar for å hente henne ut snart, eller vil du helst gå så nærme termin som mulig? Synd hvis de ikke vil gi deg KS, nå som du endelig hadde bestemt deg for "ekstra-service" også. Får håpe de snur sllik at du får det som du vil. Her er ting omtrent som før, Victor spiser godt og legger på seg - veide 4,4 i dag på HS - 54,5 cm lang. Øynene ble undersøkt på fredag også, og da mente legen at det hadde gått litt tilbake : ) Skal på ny kontroll på fredag igjen, håper da på en bekreftelse på at det virkelig er på vei tilbake: ) Han har også begynt å smile : )) Foreløpig ikke så ofte, men er han i det rette hjørnet, går det nå an å lokke frem et lite smil. Han kan være litt rastløs og klager litt på kveldene, men sover godt om natten - får mat kun 1 gang mellom midnatt og 7 - 8-tiden, og det er jeg ganske fornøyd med. Hadde jeg hatt vett nok til å legge meg også, så hadde alt vært greit. Men, stort sett får jeg sove hele natten gjennom - han spiser fortsatt bedre fra flaske enn fra puppen, så han får flaske med mm på natten, og pappa'en (som har vett nok til å legge seg i tide) har hittil gitt ham den (av egen fri vilje!). På lørdag reiser vi på en liten ferie; først en uke på hytta i Trysil, deretter legger vi turen over fjellet til Nordmøre, hvor min familie kommer fra. Skal se an om vi kjører hele strekket på en dag, eller om vi tar en overnatting på veien. Kan jo bli litt langt for en liten kropp å sitte 8 - 9 timer i bilsetet sitt i løpet av en dag.... Håper å høre fra deg igjen før lørdag, slik at jeg er oppdatert før jeg reiser. Kommer til å ta med PC'en også, i tilfelle jeg finner en Statoil-stasjon med trådløst nettverk : ) Steinbukk77 - jeg venter med lengsel på å høre nytt fra deg og vesle Karoline! Håper du kommer innom snart og kan oppdatere oss! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8119779-noen-med-h%C3%B8yt-blodtrykk-her/page/7/#findComment-9754758
Villeville Skrevet 6. juli 2007 Forfatter #166 Del Skrevet 6. juli 2007 Heisann! Var på kk i dag og det var litt av et prosjekt; 2 sparketester, UL og JM! Jenta mi har ikke vokst noe særlig. De estimerer med at hun er 2100 gram nå. Omtrent det samme som sist, men litt større:-) Motstand har de målt i den siden min som forer venstre del av morkaken med blod. Har også motstand i blodgjennomstrømmningen i morkaken der. Det er fælt å si det men nå er jeg faktisk ganske lei og ønsker meg henne ut i løpet av et par uker nå. Kjenner at den usikkerheten om hvorvidt hun har det bra, kjenne at hun blir mindre aktiv osv er noe jeg ikke har spesielt mye overskudd til å takle på en bra måte. Liker ikke noe særlig å være nervøs igjen.... Har begynt å bli vant til å se det stikke små føtter og hender ut av magen min hver kveld og vil nok savne det om hun slutter med det. De vil ikke gi meg KS nå. Legen min vil jeg skal tenke meg om i 6 mnd fordi han mener jeg er midt oppi en eller annen form for "krise" siden dette ikke er så enkelt et svangerskap. Jeg har sagt ok men er litt frustrert. Synes det hadde vært greit å bli ferdig med hele greien og slippe å bekymre meg noen sinne igjen. Slik skal det visst ikke gå. Heldigvis er min faste lege tilbake igjen på onsdag og jeg gleder meg helt villt! Det skal bli en lettelse å slippe å forholde seg til alle disse ulike typene jeg har vært borti i de siste ukene. Det er stor forskjell å forholde seg til 1 og ikke 5! Så kjekt at Victor vokser og blir stor! Og så fint at han smiler:-) Første smilene varmer lenge! Du må fange noen og sende et! Så heldig du er..... Nå gleder jeg meg sånn til å få henne ut og bli 4 at du aner det ikke.... Går det fremdeles greit med storesøster? Høres deilig ut med ferie nå... Jeg lå så fint på sofaen her om dagen og prøvde å regne på hvor stor hun måtte være før vi kunne begynne å gå i fjellet igjen. Det er lett å ligge å drømme i sofadypet:-) Den største knausen jeg klarer å karre meg opp på er de 30 trappetrinnene opp til huset vårt. Jeg vagger og rugger og stopper minst tre ganger på den lille turen. Er nok litt av et syn. Må vel innse at ferien min i år blir i hagen. Mannen min begynner på ferie nå og det skal bli godt å ha ham hjemme også. Ferieprosjektet mitt blir å få båten på sjøen (er litt treige i år) og vaske babyklær og lure ut babyen:-) Pappaen skal vaske ned huset..... sier han:-) Du er heldig som har hytte på fjellet. Vi bodde noen år på fjellet og må nok si at det er en del ting jeg savner ved det. Heldige deg. Det blir nok deilig å komme på hytten en tur. Og til Nordmøre da! Der er det lenge siden jeg har vært. Fjord eller hav? Victor sin først tur? Har du mye familie og venner igjen der? Send et lite reisbrev til en stakkars sofasliter i ny og ne.... Og GRATULERER med ROP-resultatene! Måtte de bare bli enda bedre! Stor klem PS! Steinbukk? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8119779-noen-med-h%C3%B8yt-blodtrykk-her/page/7/#findComment-9780168
Camha Skrevet 7. juli 2007 #167 Del Skrevet 7. juli 2007 Hei! Ikke meningen å blande meg inn på tråden deres,men jeg har lest gjennom og fulgt med på det som dere har skrevet. Jeg selv er gravid med nr 2 i uke 28 og har for noen uker siden fått beskjed om at det er dårlig blodgjennomstrøming til morkaken. Jeg skal på KK igjen på mandag for ny sjekk og er veldig spent på det. Siden jeg ser her at dere virker som dere har mye erfaring på området og at en av dere også går på KK, så skulle jeg ønske dere hadde noen tips og råd til meg om hva jeg bør spørre om og eventuelt andre viktige ting. Føler at de sier så lite og at jeg må spørre om alt. I forrige svangerskap fikk jeg akutt svangerskaps forgiftning og datteren min ble tatt med KS i uke 32. Jeg var frisk som en fisk hele veien , men ca 4 - 5 dager før hun vle født fikk jeg spor av proteiner og litt høyt blodtrykk. " dager før hun kom til verden var jeg kjempesyk, høyt blodtrykk,mye proteiner, sterk hodepine, kvalm , synsforstyrrelser, veldig hoven. Fikk ikke gått på toalettet, så all urinen samlet seg i kroppen.Så da bar dete rett på KK og KS. Guffen opplevelse, men det vet dere vel alt om. Legene er imidlertid redd dette skal skje igjen og derfor blir jeg fult opp. Håper dere svarer meg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8119779-noen-med-h%C3%B8yt-blodtrykk-her/page/7/#findComment-9781720
Villeville Skrevet 7. juli 2007 Forfatter #168 Del Skrevet 7. juli 2007 Heisann! Det virker som om vi er litt i samme båt. Jeg hører også til på kk på Haukeland. Er enig med deg i at de sier lite og at man må spørre om alt selv. Jeg har vært så heldig at jeg har hatt en fast lege der gjennom hele svangerskapet bortsett i fra nå i ferien. Prøv å få deg en fast en du også. Da får du i hvertfall en som husker historien din fra forrige gang og har litt interesse av å følge med videre tror jeg:-) Jeg får mye mer ut av den faste enn av alle de tilfeldige som myldrer forbi. Har også fått noen linker til websider av en av de andre legene der som handler om svangerskapsforgiftning, ulike grader, hva de ser etter og hvor mye av ditt og datt som står på helsekortet ditt. Litt lettere å følge med selv også når man har den informasjonen. Her kommer de: http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LTS.Vis_Seksjon?vp_SEKS_ID=34763 http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.VisSeksjon?vp_SEKS_ID=34063 Har du gått til oppfølging på kk gjennom hele svangerskapet? Går du på medisiner? En viktig ting en av overlegene på kk sa til meg var at for å bedre blodgjennomstrømmingen i morkaken skulle man helst ligge flatt i hvilestiling i minst to hvileperioder om dagen. Tro det eller ei men dette fungerer faktisk! Håper det går greit med deg på mandag. Du må fortelle hvordan det går med deg. Jeg pleier å skrive en liste kvelden før jeg drar dit om ting jeg lurer på. men det hender dessverre rett som det er at jeg kommer hjem igjen like klok. Om du lurer på mer er det bare å spørre! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8119779-noen-med-h%C3%B8yt-blodtrykk-her/page/7/#findComment-9785975
Camha Skrevet 7. juli 2007 #169 Del Skrevet 7. juli 2007 Tusen takk for svar. Har nå vært inne på sidene du anbefalte og sett på det som sto der. Visste egentlig ganske mye av det fra før , for jeg har lest at jeg kan komme over. Og ja det virker nesten som om vi er i samme båt, bort sett fra at jeg ikke har så høyt blodtrykk som deg ennå i alle fall.En annen ting er jo at du har hatt svgf fra ganske tidlig. Sist gang fikk jeg det jo over natten og det er det de er redd for nå også. Jenten min var også dysmatur da hun ble født , så det tyder jo på at blodgjennomstrømningen har vært dårlig. Skal følge rådene dine og skrive ned det jeg lurer på til mandag. Er spent på om det er stabilt , eller om det er blitt verre. Hvilken uke er du i nå???? Skal skrive på mandag når jeg vet mer. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8119779-noen-med-h%C3%B8yt-blodtrykk-her/page/7/#findComment-9786367
Villeville Skrevet 8. juli 2007 Forfatter #170 Del Skrevet 8. juli 2007 Er i uke 34 5d nå. Hadde aldri trodd de skulle gå så bra. Har du gått til kontroll på kk lenge? Skriv og fortell hvordan det går i morgen. lykke til:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8119779-noen-med-h%C3%B8yt-blodtrykk-her/page/7/#findComment-9792891
Camha Skrevet 9. juli 2007 #171 Del Skrevet 9. juli 2007 Da er du altså 5 uker og 2 dager lenger enn meg. Jeg har vært på KK i dag og det var for såvidt positive nyheter. Babyen hadde vokst mye og motstanden i blodgjennomstrømningen var ikke blitt verre enn sist. Så da skulle de ikke måle igjen før om 3,5 uke. Men fremdeles er de jo redd at jeg skal få svangerskapsforgiftning sånn som sist, så jeg må jo kontrollere urin og blodtrykk 1 gang pr uke minst. Jeg skal ta disse kontrollene hos jordmor og lege, ikke på KK. ( heldigvis egentlig ) Jeg har vært på en del kontroller der oppe, men går ikke der fast hos noen lege. Jeg får helt frysninger av hele stedet for å være helt ærlig. Tror opplevelsen fra sist gang sitter for god i hukommelsen. Lykke til videre til deg. Du er jo kjempeheldig som har holdt så lenge. Nå er det vel ikke så stor fare lenger hvis babyen blir født ganske snart. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8119779-noen-med-h%C3%B8yt-blodtrykk-her/page/7/#findComment-9795789
Camha Skrevet 9. juli 2007 #172 Del Skrevet 9. juli 2007 Hei igjen!! Lurer bare på et par ting. Hvor stor har babyen din vært på de forskjellige målingene etter uke 25. Jeg så på noe av det du har skrevet og regnet ut at babyen din var 1700 gram i uke 27 , stemmer det??? Jeg er jo i uke 28,3 i dag og de sa at babyen var ca 1500 gram og at det var stort. Jeg fikk nesten litt panikk for at babyen skal være for stor. Høres sikkert litt rart ut, men ,men. Da jeg fikk datteren min, så målte de feil med 500 gram mer enn det hun var. Vet du hvor sikker disse målingen er?? Og hva heter de legene som du har gått til på KK? Hvem mener du er best? Kan være greit å vite. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8119779-noen-med-h%C3%B8yt-blodtrykk-her/page/7/#findComment-9795959
Villeville Skrevet 10. juli 2007 Forfatter #173 Del Skrevet 10. juli 2007 Heisann! Jo, det stemmer nok det at babyen var rundt 1700 gram i uke 27 og ca 1900 gram i uke 29. Hun er siden blitt målt helt oppe i 2300gram, men i forrige uke ble hun målt til 2100 gram og uken før til 2000 gram. Altså så vokser hun ikke særlig fort for tiden. Gleder meg veldig til i morgen for da skal jeg på ny UL til den faste legen min. Håper det kommer noe godt ut av det. Har hørt at feilprosenten på slike målinger kan være opp til 12% og har hele tiden fått beskjed om å ta dem med en klype salt... Kan godt forstå at du i uke 28 ble forskrekket over at babyen skulle bli for stor men det er ikke så langt unna snittet som er på 1350 tror jeg. Gutten min ble født i uke 28+5 og var da også dysmatur på 1010gram:-) Vi fikk en veldig sikke måling på ham før han ble født. De sa at nå er han ca 1 kg og det stemte jo bra:-) Blir likevel ikke forundret over at de målte "feil" med dattern din. Har jo som sagt fått en det underlige målinger i det siste og tror det henger sammen med at det er så mange ulike personer som har vært og målt. Jeg tror jeg har vært hos i allefall 6 ulike doktorer på kk etterhvert og har huket fatt i de to som jeg likte best, eller synes fungerte mest for med. De andre synes jeg sier veldig mye ja og ha og ingenting. Virker som om de er veldig redd for å skremme meg og det kan jeg jo forstå, men jeg er nok heller av den typen som føler jeg må vite alt og ha kontroll på situasjonen så jeg blir vettskremt når ingen sier noe fornuftig. Sender en PM med navnet på favorittdoktoren min:-) Hvem går du til? Håper det går bra med deg. Skriver mer når jeg har vært på kk i morgen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8119779-noen-med-h%C3%B8yt-blodtrykk-her/page/7/#findComment-9809223
Camha Skrevet 10. juli 2007 #174 Del Skrevet 10. juli 2007 Hei Ble kjempeglad for at du svarte. Jeg ble helt stresset i går på den kontrollen på KK. Jeg ble utrolig dårlig mens jeg var der og holdt på å besvime og kaste opp. Legen som gjorde målingene sa nesten ingenting og jeg klarte heller ikke spørre noe særlig siden jeg ble så dårlig. Når jeg ser på de målingene de har gjort av jenten din så ser det jo nesten ut som hun og har vært ganske stor frem til uke 29 og det er jo litt betryggende å vite. Da har jeg i alle fall noe å sammenligne med. Egentlig helt utrolig at de kan være så store når vi begge har dårlig blodgjennomstrømning til morkaken. Blir spennede å se om du snart skal få føde , eller ta KS. Vet du hva det blir til??? Uansett får du vel vite det imorgen når du skal til din faste lege. Er spent å høre hva de sier til deg. Er også veldig greit at det er flere i sammen situasjon her , sånn at vi kan dele informasjon og erfaring. Tusen takk for svar. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8119779-noen-med-h%C3%B8yt-blodtrykk-her/page/7/#findComment-9810236
Steinbukk77 Skrevet 11. juli 2007 #175 Del Skrevet 11. juli 2007 Hei hei! Her er jeg ) Er på en bitteliten hjemmeperm (fire timer). Skal rydde ut av rommet som vi har tenkt Karoline skal bo på! Det er jo kanskje bare fem uker til vi skal hjem ) Mammaen min har sagt ho skal male romemt slik at det er klart til vi kommer hjem. Det går fremover. Vi er flyttet ned til Elverum, og etter en tøff omstilling koser vi oss her. Vær glad dere slipper å bytte sykehus og at dere tilhører de store sykehusene. I elverumn har de ikke pumperom engang. Dere kan tro jeg savner det. Får ikke ha egen pumpe på rommet en gang, må pumpe åpenlyst i det rommet hvor kuvøsene står. Det var litt av en overgang må jeg si. Begynner å bli vant med "puppene ut", men... Karoline trener av cpap. Ligger mange timer uten før ho må kvile litt igjen. på cpap trenger hun ikke mer enn 21 % O2, men i kuvøsen da hun ligger uten ternger hun en liten dæsj, 23 % O2. Hun er vel ca 34 uker. Har mistet litt oversikten. I dag har hun fått sitt første bad, og det likte ho. Hun har såvidt begynt å suge på puppen, men desverre så minker melkemengden min drastisk nå .Jeg pumper nå annenhver time og drikker ammete og vørterøl for å prøve å øke mengden igjen. Er på dag to med "hestekuren". Er litt dumt at da vi endelig har kommet så langt, at melkemengden bare stuper ettersom den har holdt seg så fint så lenge. Karoline er også veldig sugeglad, så jeg tror vi ville fått til ammingen veldig bra, om det ikke er melkemengden som stopper oss. HUn holder seg våken og suger nesten en halvtime allerede nå. Men uansett om hun må få litt tillegg skal jeg pumpe så lenge det kommer litt. Så få det bli sånn at bare et par-tre måltider i døgnet er morsmelk og resten er morsmelkerstatning. Alt gitt på flaske. Ellers må jeg jo bare si at hun er aldeles nydelig. Bollekinn og valker Det eneste som er litt skjær i sjøen akkurat nå, er at ho klarer ikke holde blodprosenten sin oppe. Blodet blir "borte". De vet ikke helt hvorfor enda, men foreløbig konklusjon er prematuritet. Hun har fått blod fem ganger. Og alle prøver tilsier at ho produserer sitt eget blod. De har sjekket blodplateformene henens og de er normale, så det er ikke milten som fjerner blodet. Så vi får se, legene mente at uansett hva som evt var galt var det mest sannsynlig en bagatell. Akkurat som at det er så enkelt for oss som foreldre, å se slik på det. Vi har snart fått handlet det vi tenger av praktiske ting som seng, bilstol og vogn. Og vi har endelig sagt til svigers at vi ønsker oss leandervugge istedenfor vanlig vugge. Og det var faktisk helt i orden, og det som vi grudde så fælt til å fortelle. Nå har jeg ikke lest alle innleggene over her, men jeg skjønner at du villeville ikke har født enda. Du er sikkert drit lei å være gravid, men tenk så heldig jenta di er som bor hos deg enda Så skal jeg lese meg til å se hvordan det går med Victor og øynene hans. Vi snakkkes. (har bare netttilgang da jeg er hjemme nå) Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8119779-noen-med-h%C3%B8yt-blodtrykk-her/page/7/#findComment-9814200
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå