Gå til innhold

Noen med høyt blodtrykk her?

Villeville

Anbefalte innlegg

Hei!

ser at vi er veldig lik mht BT. Var på sjekk på sykehuset i går med UL og full pakke. BT 155/105 men fikk heldigvis dra hjem igjen. Har nå fått proteiner i urinen og er temmelig hoven også. De maser mye om hodepine...noe jeg har mye av men det er noe jeg alltid har slitt med. Synes det er vanskelig å avgjøre om det er noe jeg skal bekymre meg over. Har økt dosen med Aldomet fra 1000 mg / døgnet til 1500mg.

Nå har jeg nettopp vært på vekta og sett at jeg er 1,2 kg mer enn i går da jeg stod opp...

Er seriøst usikker. Skal uansett ta kontakt med jordmora i morgen. Har egentlig ikke time før torsdag. Jeg synes jeg er for lite der. Sist gang var i mars! Jeg går jevnlig til kontroll på sykehuset men synes det er merkelig at ikke min lokale jordmor følger bedre med når gyn. karakteriserer svangerskapet mitt som et høyrisikosvangerskap.....

Fortsetter under...

Hei igjen!

Håper virkelig de får regulert blodtrykket ditt, slik at du kan gå noen uker til. Selv har jeg permisjon til i morgen, da skal de ta en ny dopler.

Aldomet fungerer mye bedre, selv om dosen er atskillig mye høyere.

Blodtrykket har gått litt ned, men fremdeles i grenseland, proteinene kommer og går litt.

Håper virkelig formen din er bedre idag :)

Hei!

Er du kommet langt i svangerskapet nå da? Selv er jeg i uke 35/36 så jeg er jo heldig. Ble du satt i gang sist? Fikk du epidural da? Jeg må innrømme at jeg er engstelig for fødselen ja. Legen sier at ungen har det bra, det er fin gjennomstrømming osv...han sier han er mer redd for meg og at det værste som kan skje er at jeg sprenger et blodkar i hodet om trykket blir for høyt....det hjelper meg ikke akkurat til å slappe av. Har du hatt høyt BT før graviditeten? Jeg spør ettersom jeg har dobbel dagsdose i forhold til deg. Jeg har gått på BT medisin i halvannet år, men Aldomet bare i svangerskapet.

Hei Pernille 36!

Så fint at aldomet fungerer mye bedre. Synd du må på høyere dose men det viktigste er at det fungerer. Deilig du fikk perm til i morgen:-) Det er så fint ute nå. Tror jeg hadde følt meg innesperret om jeg var på sykehus nå. Spennende med ny doppler i morgen. Får håpe den er bra. Jeg skal også på doppler i morgen og er veldig spent. Går på ganske lav dose trandate, 400mg, så jeg kan nok øke noen ganger for å få trykket ned. Blir så veldig tett i nesen av medisinen og kan bare puste med åpen munn. Håper jeg slipper høyere dose på en stund ennå. Føler meg litt piggere i dag og er vel i skikkelig god form i morgen når jeg skal til legen:-) BT har vært stabilt lenge på 140/95 fram til før helgen så jeg håper trykket går ned igjen etterhvert. Måtte du ligge på obs før du fikk nr 2 også? Håper du slipper å føde før uke 35 denne gangen også. Har du fått noen prognose?

Lykke til i morgen:-) Håper det går fint med deg og babyen. Vet du hva du får?

Hei Ramole:-)

Jeg hadde gått til JM eller legen i morgen den dag. Det er viktig å føle at man blir godt fulgt opp og tatt vare på. Jeg "shoppet" meg fram til den fastlegen jeg har nå og byttet to ganger før jeg fant en jeg synest jeg kommuniserte med. Nå har jeg hatt samme lege i 4 år og det fungerer kjempebra. Det er viktig å kunne stole på at dem som styrer med helsen din gjør det på en forsvarlig måte. Synes det er rart at vi med preeklamsi får så ulik oppfølging. Jeg har gjennom hele svangerskapet vært ukentlig til kontroll, annenhver uke på kk og annenhver uke hos fødselsspesialist. Virker underlig at du ikke har vært til JM siden mars.

Ville Ville...

Jeg har i grunnen også reagert på at vi følges så ulikt opp. Har fulgt med en del på Bim de siste par månedene og det virker rett og slett som det er ulik praksis på ulike steder i landet. Når det gjelder jordmora mi så føler jeg at jeg er kommet midt i en "profesjonskamp" hvor hun på en måte har bakket ut for lege og sykehus... Skal ta kontakt med ho i morgen.

Jordmødrene er så forskjellig...hun jeg har nå er hyggelig nok men virker ganske uengasjert i bunn og grunn. Da jeg fikk førstemann for nesten 12 år siden hadde jeg ei fantastisk jordmor. Hun var svensk og hadde arbeidet en del i Afrika før hun kom til mitt hjemsted. Hun hadde kurs for oss som ventet barn som gikk over flere uker, var med på "treff" mange ganger etter fødsel også - i tillegg til å gi en helt unik oppfølging av den enkelte. Hun var rett og slett enestående. Dessverre brant hun sitt lys i begge ender og det sies at hun valgte å ta sitt eget liv. Utrolig trist i grunnen.

Får fremdeles være ute i det fri...om enn på nåde. Målte BT hos jordmor i dag på 170/117 og det ville hun ikke at jeg skulle dra hjem med. Men hun har jo digitalt apparat og det har gjerne vist litt for høyt så legen min skulle kontrollmåle. Har lagt på meg halvannet kilo siden mandag og det er vel heller ikke bra. Legen målte meg ned i 160/108 så det var da litt bedre. Sykehuset sa jeg kunne få være hjemme i alle fall til ny kontroll i morgen. Det er i grunnen ikke så mye de kan gjøre for meg annet enn å sørge for at jeg hviler, evt setter fødselen i gang - HJELP er jeg klar for det liksom? Så nå glede-gruer jeg meg... Har passert 36 uker så det vil nok helst gå bra da.

Har for sikkerhets skyld avtalt å kjøpe en bilstol i morgen ettermiddag...kanskje jeg tom er dratt på sykehuset da.

En Acto Graco m/base ny sept 06 skulle jeg få for 1000,- Tror det er et helt greit kjøp. "Alle" på mitt hjemsted skal ha den typen for tiden....

Annonse

Hei igjen!

JEg venter fremdeles :))

LEgen ga oss et lite håp i dag. Snill han! Han mente prognosene hadde økt betraktelig på tre dager :))

Blodstrømsklassen var i dag 2- 3a. Og slik har det da vært i seks dager. Gjett om jeg skal fortsette å holde senga da.... De tror nok det kan hjelpe å ligge rett ut. Håper nå på iallefall fire dager til! (må sette små del mål)

Karoline blir forløst når jeg kommer i klasse 3b. Det er den aller dårligste klassen, men ettersom det er så tidlig i svangerskapet strekker de strikken maksimalt. DE balanserer på knivegg, med den faren at hun kan dø i magen. Måler også ctg daglig nå, i tillegg til t jeg skal kjenne litt bevegelse, så det går vel helst bra.

Villeville, hvordan gikk det med deg i dag da? Veldig spent på BT ditt!

Heisann!

Såååå fint at du fremdeles venter:-) Det er et kjempegodt tegn:-)

Tror forresten legen har rett. Hver dag utgjør faktisk stor forskjell. Jeg har også fått beskjed om å ligge rett ut i dette svangerskapet og har hatt to "hvileperioder" i døgnet hvor jeg rett og slett ligger en time eller to. Virker som om du er i litt bedre humør nå:-) ?? 4 dager til er en god begynnelse. Det er viktig med små mål...

Hvordan har du det ellers? Noen sjangse til å få besøk? Er mannen din hos deg ennå? Håper de er snille med deg på sykehuset og at du får slappet litt av etterhvert. Nå må du samle krefter til oppholdet på nyfødtposten:-) Er så glad for at det går så bra for dere...

Jeg har hatt en ganske fin dag. Babyen er stor og frisk og er nå ca 874 gram! Enda jeg bare er i uke 25+1:-) Dette var jo både legen og jeg kjempefornøyd med. Hadde også normal blodgjennomstrømming både her og der. Var egentlig en litt strevsom dag også. Babyen hoppet hele tiden slik at det ble vanskelig å få gjort gode målinger og det var tre utenlandske leger der i tillegg i dag for å se på. Hele seansen tok en time og et kvarter. Da var jeg ganske sliten og mannen minn veldig bekymret. Dette var de bra nyhetene... De dårlige er at BT ikke synker og de øker dosen min nå. Legen sa også at jeg nå er så dårlig at jeg må igjen håpe på uke 28 og at om jeg merker den minste endring i formen må jeg legge meg inn. Har jo åpen plass på obsen. Kroppen min tåler visst ikke så godt svangerskapsforgiftningen. Har hatt 2 og 3+ på blod og proteiner i urinen i tillegg til høyt BT og 2+ på ødemer ganske lenge nå og det liker ikke kroppen min noe særlig. Blir også mer og mer kortpustet nå og peser som en hund for det minste. Skal til fastlegen hver fredag fremover, fødselsspesialist på tirsdag og ny doppler neste onsdag. Føler i grunnen at alle passer godt på meg og virkelig ønsker å hjelpe meg fram til et supert resultat. MEN veslejenta er 874 gram! Hurra! Og i dag var mannen min, veslegutt og jeg på fiin restaurant og feiret:-)

Maggi!

Hvordan går det med dere? Har du det bra?

Ramole, jeg får håpe det går greit med deg og babyen. Du er heldig som er i uke 36...

og Pernille36, hvordan gikk det med deg i dag?

Så stor jenta di er blitt da :)) Hun trives :)

Men jeg deler deres bekymring med din helse... Pass på deg selv i tillegg til alle de andre som passer på deg.

Men om jenta de skulle bli født om et par uker er ho så stor, sterk og vital at det helst vil gå heeelt bra :) Det er jo vekstretardasjonen de er mest redd for lille jenta mi med, men den er jo "bare" 9 prosent nå da terminen er blitt riktig :)

Og du har helt rett, jeg er med bedre mot nå. Det har vel både med det at jeg har innfinnet meg i situsjonen og at prognosene er litt bedre.

Mine hvileperioder er hele døgnet de Villeville, de eneste gangene jeg beveger meg er til og fra kantina og da jeg fyller opp vannmugga mi.

Jeg skal vel ikke klage som får lov til å være her, men det er virkelig ei stusselig kantine her. Dyrt og dårlig. Og middagen smaker likt og all mat er med tunge sauser. Blir jo ikke akkurat slank av det nei. Men men, får vel litt tid til å gå noen turer da Karoline er født.

Du skal vel ha keisersnitt du også? Gruer du deg til det evt? Jeg gruer meg mest til intubasjonen på veslejenta rett etterpå jeg.

Skal til ny doplerkontroll nå om en halvtime.... Gruer meg betstandig!

Tælas

Ja det er jammen fint at hun er så stor.

Alt er så mye lettere da. Tror nok jeg klarer å gå lengre enn et par uker men det begynner å gå opp for meg at mer enn 6-7 uker blir det nok ikke. Det var de veldig tydelig på i går. Mitt første delmål nå er uke 28 og jeg er veldig mentalt innstilt på at det skal gå helt fint.

Håper bare at jeg ikke blir i særlig dårligere form nå. Sover bare 1-2 timer sammenhengende hver natt fordi jeg ikke får puste ordentlig. Så må jeg være oppreist og helst foran et åpent vindu en stund før jeg legger meg igjen. Tror jeg reagerer veldig på medisinen. Legene er ikke særlig positive til å bytte og i går økte de dosen min så jeg har ikke sovet så mye i natt. Husker dette fra forrige gang og må si at dette er noe av det ekleste med hele greien.

Fikk veldig gode utsikter til veslejenta mi i går og de sa at om hun skulle bli født i uke 28 ville hun sansynligvis være mye større og sterkere enn gutten min var. De sa at om hun fortsatte den gode veksten ville hun da ligge på ca 1350 gram og at det var kjempebra:-)

Synes at 9% vekstreduksjon egentlig er ganske bra. Det regnes jo fremdeles for å være innenfor normalområdet:-) Håper du får en god doppler i dag også. Er så glad du er i bedre humør nå. Jeg har veldig stor tro på at det kommer til å gå bra med dere og som sagt du er jo på den rette plassen nå. Jeg var veldig tydelig til legen min i går om at jeg vil ligge minst mulig på sykehus denne gangen og heller være dagpasient så lenge som mulig pga veslegutt. Håper det går greit. Haukeland sykehus er gammelt og nedslitt og obsen der har kun dobbeltrom, 3 do og 3 dusjer på deling om jeg ikke husker feil. Synes det var skrekkelig trist å være der sist men så lå jeg jo inne fra midten av desember til 10 januar da. Fikk 6 timer perm på julaften og 3 timer 2 juledag, men det var også det...

Bra at du ligger på rygg. Jeg har stor tro på at det hjelper. Den ene legen som vokter meg forsker på morkakesvikt og formante meg ganske tidlig i svangerskapet om å ligge rett ut to ganger for dagen. Tror du er lur nå ved å holde deg mest mulig i ro. Husker godt sykehustilværelsen hvor man nesten lever fra måltid til måltid og undersøkelser er omtrent det eneste man fokuserer på utenom mat:-) Derfor er det ekstra synd at den er så dårlig. Sist lå jeg 17 dager på obs, 2 dager på intensivavdeling og 1 uke på barsel. Etter 14 dager begynte menyen fra første uke å dukke opp igjen....

Ja jeg skal også ha keisersnitt. Forrige gang gruet jeg meg veldig til den biten. Hadde jo sett for meg en Märtha Louise-fødsel med akupunktur og støttende mann. Naturlig og flott:-) Den gang ei... Denne gangen ble jeg faktisk litt lettet når de sa jeg måtte ha ks pga av BT og formen min. Hadde begynt å tenke med gru på en naturlig fødsel. Sikkert fordi ks gikk så greit sist. Da skjedde alt egentlig veldig fort. De hadde egentlig bestemt seg for å ta ut gutten min i begynnelsen av januar, men jeg ble så dårlig på nyttårsaften og BT medisinene sluttet å virke noe særlig så plutselig ville de ta ham ut. Jeg fikk vite det 1 time og 15 minutter før han var født og rakk så vidt å få fatt i mannen min. Selve "fødselen" tok bare 3 minutter + 10 minutter til å gjøre rent og sy etterpå. Husker jeg ble så glad da jeg hørte han skrek og tenkte "han lever"! Fikk holde ham noen sekunder før de gjorde ham rein, veidde, målte og intuberte ham. Det fikk ikke jeg se på for jeg ble sydd igjen, men mannen min gjorde og han sa det var over på sekunder. Så fikk jeg holde gutten min en gang til før de tok ham med på nyfødtintensiven. Da fikk jeg noen polaroidbilder legen hadde tatt og så ble jeg sendt på intensivavdelingen hvor jeg lå og gråt fordi jeg ikke fikk være med veslegutt. Det var nok det tristeste ved det hele. Mannen min fikk være med hele veien opp på nyfødtposten og måtte pndle mellom intensivavdelingene fordi jeg hel tiden ville ha siste nytt. Vi hadde skaffet oss digitalt kamera da og det var utrolig lurt. Da kunne han ta bilder og hele tiden komme med dem til meg som bare lå og ventet. Så skaff deg et kamera:-)

Det verste med ks er forresten de første dagene etterpå hver gang bedøvelsen går ut. Det er vel det eneste jeg gruer meg til når det gjelder den saken:-)

Håper du har hatt en fin doppler???

Doppleren gikk fint :))

Samme resultat som i går, og da er det bare å vente til i morgen på ny doppler. (klasse 2-3a) Variere etersom hvor i strengen dem måler. Innerst er det 3a mens den fungerer mye bedre lenger ut. Er visst vanlig det!

Skal og ha ctg senere i dag!

Høres forferdelig ut at du sover så dårlig. Håper du ikke blir kjemperedd av at du får "pusteproblemer". Det er noe av det værste jeg vet da jeg plutslig får en trykkfølelse i bringa. Har ikke funnet ut hva det kommer av, men har vel noen med hormoner i sammenheng med BT å gjøre, selvom jeg ikke har skyhøyt BT, så varierer det veldig.

Hei jenter!

Det er så godt å komme inn her og se at det går bra med dere begge (situasjonene tatt i betraktning - alt er relativt: )

Villeville - jeg håper økt dose medisin hjelper på trykket ditt, skjønner at legene er bekymret for deg. Men så flott at veslejenta er så stor : )

Mener å huske at Victor ble målt til å være rundt denne størrelsen lenger uti svangerskapet enn det du har kommet, rundt uke 27/28, tror jeg! Det betyr jo at hun har det bra inni der og får masse "mat" fra mamma'n sin.... Godt de passer godt på deg/dere. Håper det får gå noen uker til før de legger deg inn til observasjon, og deretter kanskje noen uker frem til de må hente henne ut: )

Steinbukk77 - jeg blir så glad hver gang jeg ser at du er innom: )

Godt å høre at du er ved bedre mot nå, og at du ser lys i enden av tunnelen: ) Karoline er en liten tøffing, og 9 % vekstavvik er jo så godt som ingenting! (Datteren vår veide jo 650 gram da hun ble født i uke 27, burde vært nærmere 1 kg, altså et vekstavvik på nærmere 35 %...)

Håper du også kan få fortsette sengeleiet ditt i flere uker til - hver dag er en ny liten seier : )

Godt å ha internett og TV ved senga - det var mer enn det vi kunne skilte med på Ullevål, der er det ikke engang trådløst nettverk å oppdrive..... Stusser på det du sier om kantina - trodde sykehusene satset på sunn mat, jeg , og du slipper vel å kjøpe maten selv når du er innlagt??

På Ullevål har de løst det på en super måte; der har de et kjøkken tilknyttet observasjonsposten, og de har en disk hvor det står mat hele døgnet, det er bare gå å hente seg mat når man er sulten (brød, pålegg, juice, melk etc. etc.) Middag kommer fra sentral-kantina hver dag kl. 12.30 (hvilket årstall lever de egentlig i??)

Skjønner det er noen positive og negative ting med alle steder, det hadde nok blitt andre boller hvis vi hadde fått bestemme: )

Her hos oss går alt bra - datteren vår har kommet ned igjen, etter å ha vært litt høyt oppe de første dagene Victor var hjemme. Men, han er jo en stille og rolig kar som ikke krever så mye bortsett fra når han er sulten, og derfor er det jo ingen som slåss om oppmerksomheten heller enda.... Han var ute på sin første trilletur 1. mai, og storesøster var stolt med og trillet.

Victor spiser godt, og ser ut til å trives her hos oss (hvis ikke all sovingen hans er hans måte å fortrenge at han har måtte bli med oss hjem da....: ) I morgen skal vi tilbake på sykehuset for en øyekontroll, og deretter skal vi innom hjemmeteamet siden vi er på sykehuset likevel.

Lykke til begge to, la meg snart høre ny status!

Hei!

Jeg blir så imponert over dere. Mine problemer blir små i forhold, jeg vet jeg er heldig som er kommet så langt.

Jeg synes det er spennende å få følge med dere, og jeg krysser fingre og det som er og håper at alt skal ende godt med hver eneste en av dere! Jeg blir så imponert over hva damer går gjennom for sine barn!

Det er betryggende å vite at dere får så tett oppfølging og godt at der finnes kvinner og menn som er spesialister på området. Egentlig ganske fantastisk det apparatet vi har i landet vårt- tenker på helsevesenet. Har ei venninne som har født to barn i Florida og der er forholdene noe helt annet...

Var hos legen i går. BT stabilisert seg på 160/108 så jeg sitter i godstolen inntil videre. I dag har jeg lagt på meg ytterligere men vet ikke med BT. Synes det er litt "pes" med å dra til lege/jordmor. Godt å slappe av i stedet. Jordmor sier jeg bare må ringe uansett om det er noe jeg er nervøs for eller vil ha sjekket og det er jo en betryggelse.

Lykke til jenter, måtte ungene holde seg på plass lengst mulig!

Annonse

Heisann jenter!

I dag har vært en langt bedre dag. Tror den økte medisindosen er bra for meg. Sliter med tungpusthet og som du sier Steinbukk77: trykk for brystet. Det er jo litt ekkelt da men går stort sett greit.

Var og hentet meg mine 2 nye gravidekjoler på posten i dag. Skal i 2 bryllup i mai + konfirmasjon nå på søndag og da måtte jeg ha noe nytt. Er blitt så stor at det ikke er noe av mitt vanlige "fintøy" som passer. Så babyen kan ikke bli født i mai.... Skal i altfor mange selskap:-) Har ikke orket å gå å kjøpe nye sko. De gamle passer i hvertfall IKKE!!! Men må nok gå i mine litt for store gulljoggesko på søndag. Vil nok se litt besynderlig ut tror jeg men er alene med veslegutt i morgen så det blir nok til at vi holder oss hjemme og ikke på bytur i butikker.

Gikk det fint med deg Steinbukk77 på doppler i dag? Nå er vel snart det første lille målet nådd.

Og Maggi! Deilig å kunne ta med Victor ut nå Er litt misunnelig på at du er ferdig med fødsel og nyfødtpost og har fått ham med hjem. Det høres sikkert litt underlig ut men jeg begynner å bli sliten av å være gravid og gleder meg til det er over selv om jeg sevfølgelig håper hun får bo i magen en stund til. Har du begynt å trappe ned på medisin nå? Ammer du? og gikk det fint på kontroll i dag?

Ramole, høyt BT er vel ikke særlig morsomt enn hvor langt du er kommet. Synes synd på deg for det er så ekkelt når det er så høyt. Håper du får slappet av i helgen og at de kanskje setter deg i gang i uke 37. Vil BT ditt gå ned når du ikke er gravid mer eller har du det sånn "til vanlig"også?

Klem fra

Dopler i går og dopler i dag gikk fint. Stabilt. Blodstrømsklasse 2-3a. Ctg registreringene er også bra. De er faktisk bedre enn hva en forventer av et foster i på denne alderen. Jeg suger til meg alt som er bra. Alle her som gjør ultralyd er også overrasket ver hvor aktiv den lille jenta er ettersom ho har så dårlige forhold.

Jeg føler meg så priviligert også, Legen kom på jobb i helga KUN for å se på meg. I morra kommer en annen lege for å gjøre dopler, det også kun for meg. Jeg skal aldri aldri aldri klage på å betale skatt noe mer. Vi lever i et velferdssamfunn som jeg nyter godt av nå:)

Jeg må si som Maggi- Jeg tar av meg hatten for disse legene som gjør alt i sin makt for at dette skal gå bra.

Og jeg har det bra her på sykehuset, har til og med meg meg mannen min. Hadde vi visst at dette skulle drøye så lenge hadde han nok reist hjem, men vi ble jo forespeilet tre dager og maks ei uke. Nå har det gått ellve dager. Og med reiseveg på fem timer er det ikke bare å plutselig komme da det blir bestemt KS heller. Så vi betaler en del for at han er her, men de kronene er vel anvendte synes vi. Og arbeidsgiveren hans har gitt grønt lys for han også. Han har en super arbeidsgiver.

Jeg krysser fingrene for deg også Villeville. Så heldig du er som skal i bryllup, vi skal det den 7. juli. Og jeg gleder meg til å få kjøpe en fin kjole :)

Jeg smiler hver gang du nevner de gulljoggeskoa dine, synes liksom jeg ser det for meg, to nr for store og masse vann i beina...Supert. Men det spiller ingen rolle hvordan man ser ut, bare lille jenta di kan være inne magen noen uker til!

Og Maggi. Det er så fint å lese at du har det så fint :) Stor stas å være ute å trille nå i det fine været. Har du noen restriksjoner på hvor dere kan gå med lille Victor? Ei vennne av meg fikk prematur i uke 28 og hun fikk ikke ta med seg lillegutt ut på tre mnd tror jeg. Jeg forstår hvofor kjøpesenter ikke er tingen, men forstår ikke at ikke frisk luft kan være bra?

Har dere noen tips på bøker om premature barn? Kan låne bøker her på sykehuset da sørru. Har lest en del på nettet, men ønsker meg mer detaljer.

Vi tælas!

Hei: )

Fortsatt gode beskjeder å hente - det er bra; DERE ER FLINKE : )

Godt å høre, Villeville at du er i bedre form igjen. Må si som Steinbukk77; jeg smiler også litt når jeg ser deg for meg i gravidkjole, hovne legger/ankler og gulljoggesko : ) Men, tenk på at det er for en særdeles god sak og at det er for en begrenset tid fremover (gjerne en del uker til da: ) Jeg skjønner godt at du begynner å bli lei alle plagene det medfører å være gravid, selv om man selvfølgelig vil gå så lenge som mulig. I tillegg er det jo en stor belastning å føle på den usikkerheten som det tross alt gir å gå slik.

Om du får gått 5 - 6 uker til, så er jo jenta di såpass stor og "gammel" at dere får et "kort" og greit sykehusopphold (som oss: ), i tillegg til at den "verste" sommeren ikke helt har tatt oss enda.

Har du tenkt noe mer på om du skal be om "ekstraservice" eller ikke?

Steinbukk77:

Tenk - 11 dager, som forhåpentligvis kan bli til mange flere : )

Det er en sann fryd å lese at de steller så pent med deg på sykehuset!

Enig med deg i at etter en slik runde (eller to, som vi har hatt) så er man takknemlig for at man bor i Norge, og man klager ikke fullt så mye over at store deler av lønna forsvinner i skatt hver mnd. Nå ser man i praksis hva pengene våre (blant annet) blir brukt til. Tror det er lurt at mannen din er der med deg, det må være en lettelse for deg å ha han i nærheten, men også en lettelse for ham å være i nærheten og få ta del i det som skjer med deg. Det vil dere helt sikkert ha igjen for senere også, han vil ha en helt annen forståelse for hvordan du har det/har hatt det når dere kommer hjem igjen og du har behov for å prate om det som har skjedd. Ville vært vanskelig å sette seg inn i den situasjonen om han hadde vært på Elverum. Samtidig er det jo viktig at han kan være med på KS når den tid kommer, og siden situasjonen blir vurdert fra dag til dag, er 5 timers reisevei ganske langt!

Tips om bøker når det gjelder premature barn; Jeg kjenner til to bøker; den ene heter "Når barnet er født for tidlig" av Ola Didrik Saugestad, den andre heter "Lettvektere - om for tidlig fødte barn" av Ulvund, Smith og Lindemann. Det er de to norske bøkene jeg kjenner til om premature. Dessverre er begge bøkene forholdsvis gamle, de er skrevet i 1991 og 1992. På disse 15 - 16 årene har det jo skjedd vanvittig mye innenfor nyfødt-medisin, som gjør at disse små klarer seg bedre og bedre uten så mye problemer i ettertid, derfor vil jeg anbefale å lese dem, men ha nettopp det i bakhodet. Har selv lett etter nyere litteratur om premature, men ikke funnet noe. Husk også det som står i disse bøkene er om alt det som premature kan komme borti, men de fleste kommer borti bare en brøkdel av det.

Vi koser oss fortsatt med Victor, storesøster er en kjærlig og god storesøster, og det er foreløpig ingen sjalusi å spore. Dessverre har hun selvfølgelig blitt ordentlig forkjølet, og hun har derfor vært hjemme fra barnehagen med hoste, feber og snørr i et par dager denne uken, men jeg tror vi har greid å holde Victor unna smitte. Dessuten får han jo morsmelk, og da er det vel slik at han får i seg mine antistoffer også... Ammingen går fint så lenge vi bruker brystskjold, han har lagt på seg nesten 200 gram på 6 dager, og det er jeg fornøyd med. Han har fått flaske et par ganger også, og da har han på det meste vært oppe i 90 ml. på et måltid. Har fiksa meg en provisorisk veieløsning med digital kjøkkenvekt og en skjærefjøl på kjøkkenbenken for å av og til kunne veie ham før og etter amming for å sjekke om han får i seg noe. (Kontrollfrik, jeg???)

Når det gjelder å være ute med ham, så har vi ikke fått noen restriksjoner på det, bortsett fra at man kanskje bør unngå de største rush-tidene på kjøpesentre... Husker de anbefalte oss også å være forsiktige de første mnd. med datteren vår, men hun var jo født i uke 27 og det var midt på vinteren, og det har også helt sikkert litt å si. Dessuten har det sikkert noe å si om barnet har hatt lungetrøbbel mens det lå inne på sykehuset.

Øye-kontrollen i går gikk kjempefint - ser ikke ut til at det er noe å finne der. Skal på ny kontroll om 2 uker da, regner med at det blir den siste på et års tid eller så, om de ikke finner noe da. Han var superflink under undersøkelsen, fikk sukkervann på smokken sin og sa ingenting, selv ikke da de satte på sperren for å få sett ordentlig inn på øyet hans.

Mor var sååå stolt av ham: )

Nå skal vi gå og bade lillemann i vasken på badet, vi får besøk etterpå, og da må man jo være ren og pen, må vite : )

Vi snakkes snart - ha det fint begge to så lenge!!

Hei!

Er så spent å høre hvordan det går med dere... Krysser fingrene og håper at de søte små fremdeles er inni dere for å si det sånn. Selv ligger jeg bare heime og venter og venter. Den ene dagen blir man "truet" med innleggelse og igangsetting og den neste blir man sendt heim med beskjed om å legge seg. Ja,ja, det er vel bare å smøre seg med tålmodighet. Håper at BT går ned til et normalområde etter fødselen, synes egentlig det begynner å bli ganske ubehagelig...men jeg skal vokte meg vel for å "syte". Er bare ikke vant til slike resriksjoner ift hva man kan og ikke kan gjøre. Er også overrasket over at jeg faktisk ikke klarer noen ting, er totalt utmattet for den minste ting.....

Nå griner jeg en liten skvett......så bra at det går bra. Nå kan det bare gå framover! Karoline er en liten tøffing og jeg skal tenke mye på henne. Måtte hun legge snart på seg sånn at dere får henne heim så snart som råd er.

Også så bra at melka allerede er begynt å komme...da får du jo gi henne alle gode næringsstoffer som hun trenger.

Kjempestor "lykketil-klem" fra meg

Åhhh, Steinbukk, gratulerer så mye til deg og mannen!

Og gratulerer til vesle Karoline som er en liten tøffing: )

Hun er omtrent like stor som vår datter var da hun kom til verden for 3,5 år siden!

Nå har jeg tårer i øynene og gåsehud over hele kroppen - har ventet på ny oppdatering fra deg, hadde en mistanke til at det hadde skjedd siden det har gått noen dager...

Jeg er litt av en nysgjerrigper, så jeg har noen spørsmål jeg da:

Når var det Karoline så dagens lys?

Regner med at det ble keisersnitt, hvordan syns du det var?

Er det cpap eller respirator hun får hjelp av?

Så flott at melka har begynt å komme, nå får du stelle pent med din kommende bestevenn for de nærmeste ukene; pumpen: )

Jeg krysser fingrene for at Karoline vil få et like ukomplisert forløp som det vår datter hadde!!

Lykke lykke til alle tre, vil gjerne ha flere oppdateringer fra deg, slik at vi får følge med hvordan det går!

Stoooor klem fra

Steinbukk77!

HURRA-HURRA-HURRAAAAAA!!!!

Gratulerer så mye! Nå ble jeg kjempeglad:-) Det er så utrolig fint at det endte så bra! Stiller meg bak alle spørsmålene til Maggi og hiver et par ekstra på: hvor lang er hun? og hvordan går det med deg?

Er så spent på hvordan dere har det og så veldig glad for at Karolines fødsel gikk så fint så du må skrive snart og fortelle hvordan det går:-) Vet at tiden på nyfødtposten er utfordrende både fysisk og psykisk så ta godt vare på hverandre du og mannen din og kos dere med vesle Karoline.

Jeg har selv vært en 4 dagers tur på obsposten for gravide. Fikk skyhøyt blodtrykk og 3+ og 4+ på blod og proteiner i urinen på mandag. Har nå øket medisindosen nok en gang og blitt igjen "dårlig , men stabil" og slapp ut på prøve nå i ettermiddag. Må være på kk på dagtid man-ons-fre i tiden fremover til minien må ut. Slipper vel egentlig å ligge inne siden jeg har gjort dette før og siden jeg har veslegutt hjemme og det synes jeg er greit. Har nemlig sykehusskrekk og det er ikke noe særlig for en som meg å ha:-)

Han ble kejmpeglad da jeg hentet ham i barnehagen i dag og henger og koser på meg ennå:-) Er kejmpe trøtt nå og må sove litt, men er så glad på dine vegne Steinbukk77 for at det gikk bra denne gangen og du fikk en fin liten jente....

Stor klem fra

Hei jenter

vi har det fortsatt helt topp.

Karoline er et prakteksemplar. Stabilt blodtrykk.Koser seg i kuvøsa. Styrer respiratoren for det mesre selv så hun skal mest sannsynlig over på cpap i dag igjen. Hun fikk ikke respirator før enn 12 timer etter at ho varfødt for ho pustet selv. Hun er moden i huden for alderen. Lungene er fine. I går bæsjethun for første gang. Tisset har hun gjort hele veien.

For et fantastisk barn.

635 gr ved fødsel. 30 lang.Husker ikke hodemålet.

får 2.5 ml morsmelk i timen.

Jeg er stolt over puppene mine. 40 ml på morraspumpinga nå.

Jeg har det så bra. Såret gror fint. Er visst veldig sprek jeg også sier sykepleierne. Skrives ut i dag og skal over på pasienthotellet.Vet ikke hvor god nettilganen er der.

Karoline er så frisk at de tror at mannen min bare får en uke til med pleiepenger. Så da han kanskje må på jobb igjen er ho bare 27,4 uker. Litt dumt da vi er så langt hjemmefra, men vi må se det positive i det. Da er hun så frsk at vi må være fornøyd med det. Kanskje han kan ta ut eiuke med ferie? Vi får se.

Håper du fortsatt er på beina Villeville.

Og du Maggi må fortsette å kose deg.

Hei Steinbukk77 - nå måtte jeg felle en liten gledeståre - jeg er så utrolig glad på deres vegne : )

Utifra det du skriver, ser jo dette ut til virkelig å gå veien - nok en liten solskinnsjente er født!

Karoline er superflink som ikke måtte ha respirator de første timene, og som ser ut til å kunne komme av den igjen allerede nå. Flott at hun har fått ut den første bæsjen slik at fordøyelsen kan få begynt å fungere - husker at vi ventet og ventet på at datteren vår skulle levere sin første ladning, tror det tok en drøy uke. 2,5 ml morsmelk i timen er slettes ikke dårlig for å være så liten, husker vesla her hadde 0,5 ml. i flere dager i starten.

De er så utrolig tøffe disse småtassene - overvinner både det ene og det andre, med god hjelp fra de fantastiske sykepleierne og legene dere har rundt dere.

Har dere fått hatt henne ute på brystet ennå? Eller er det vanskelig så lenge hun ligger med respirator? Husker vi ventet med lengsel og smerte på å få datteren vår ut til oss, vi fikk henne ut for første gang en uke etter fødsel (på bursdagen min - verdens beste bursdagsgave).

Har Karoline gått ned noe i vekt? Det er jo vanlig at de gjør det - datteren vår var nede i 530 gram før hun snudde og begynte å krabbe oppover igjen.

Det er jo veldig synd at mannen din ikke får mulighet til å være hos dere lenger, men likevel som du sier, et godt tegn at legene mener at han ikke har behov for det lenger enn ut neste uke. Det blir mye pendling i helgene fremover for hans del, da - og hvis han kan ta en uke ferie eller noen feriedager nå og da i.f.b. med helgene, så får dere helt sikkert kabalen til å gå opp på et vis. Hvis du føler deg ensom og alene på hotellet når mannen din reiser, så husk at vi er her for deg - om enn på avstand!

Godt å høre at det går fint med deg også, og at såret ikke gir deg noen unødige plager. Det virker som du er ved godt mot, og det er viktig å holde på det gode motet og det gode humøret i ukene som kommer: )

Gi Karoline en varsomt lite stryk over hodet fra meg når du kommer til henne neste gang. Gleder meg til å høre mer fra dere når du kommer deg til en PC neste gang!

Stor klem fra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...