Gå til innhold

Første kontroll og ul?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

vanlig ul er ikke før i uke 17-20.

Det er som regel bare i spesielle situasjoner man har ul tidligere ( hvis man har mistet tidligere eller det er andre medisinske faktorer, eller hvis men er veldig veldig bekymret). Her jeg bor må jeg til gynekolog for og ta ul, vet ikke hvordan det er andre steder.

Jeg er 11+3 nå og skal på min første ul 26 mar.

Du kan selvfølgelig også ta UL privat. Koster rundt 500 kroner, og kan tas når som helst. Mange her inne som gjør det. Selv tok jeg en i uke 6 for å se etter hjerteslag, og skal på en ny i uke 12 for å forsikre oss om at alt står bra til før vi eventuelt sier det til folk.

Det som er viktig og huske på er at ma er ganske sjeldent. det virker ikke sånn fordi det så ofte tatt opp her, både av noen det skjer med og fordi veldig mange er bekrymret for det. Hvis det er en ma vil du jo merke at symptomene forsvinner, og du skal jo på kontroll til lege/jordmor noen ganger før det, og da måler de hcg verdiene dine, og vil kunne se om det er ma ut fra det. Jordmor lytter jo også etter hjertelyd.

Jeg har ingen symptoner på at jeg er gravid.. hadde halsbrann og ømme bryster i begynnelsen, men det er over nå. Er i uke 9..

Det er nok pga mange nevner det her jeg blir bekymret for det.. for jeg har hatt en SA tidligere og da merker en det jo.. så er mer bekymret for ma. Men det er vel liten sjans for det som du sier, er bare litt frustrerende at en ikke oppdager det slik som en gjør med sa..

Og hcg, er det kun med blodprøve?

Liker ikke sprøyter.. hehe.. og håpte det kun var første gang jeg måtte ta det =)

Litt naiv kanskje :P

Annonse

He he hater blodprøver selv jeg, men det er bare på første kontrollen du tar blodprøve, ellers er det urinprøve. Hvis du er bekymret og har hatt sa tidligere, ville jeg ringt legen, og fått en henvisning til ul nå. Siden du har hatt ufrivillig abort tidligere er det viktig med god oppfølging etterpå. Ring og forklar hvor bekymret du er , så kommer du sikkert til ul kjapt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...