Gå til innhold

Snodig verden vi lever i...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Tanker...

 

At pappaene tar sin del av permisjonstiden har blitt veldig viktig. Begge foreldrene skal være "til stede" for ungen under det første året. Lære kjenne barnet sitt...og alt det der...

 

Når barnet er et sted mellom 1 og 2 år "forsvinner" begge foreldrene (nå er det ikke like viktig lenger å være til stede?) og det blir et brått slutt på "familieidyllen"..

Barnehager vokser som sopp ur jorda - og barna er nå modne for å "forberedes for" (som det heter) skolen...

Ut ur hjemmet med dere allesammen!

Barn og voksne! Ung som gammel.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du si nå... æ e nu gla at æ har hatt mulighetn tel å vær hjemme i lamme største jenta mi pga. fjernstudia... svigermora mi passa ho da æ va litt i praksis... men tel høsten bi ho tre år og da skal ho i barnehage... ho treng å lek meir med onga... håpa at æ kan vær hjemme i lamme Julie også tel ho bi minst to år... eller at farmora kan vær dagmamma tel ho om æ ikke kan det... syns di e så små når di e bærre året.... men fins dog mange glade og førnøyde onga i barnehage i alle aldera....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har rett.

To kjente "barneforståsegpåere" , Anna Wahlgren og Jesper Juul, sier jo begge at barnehagen ikke burde være for barn under 3 år i det hele tatt, at så små barn ikke har godt av det og behov for det, og det stemmer sikkert - i den perfekte verden.

Men i den virkelige verden er det jo dessverre slik at de fleste familier behøver to inntekter for å ha et hjem, og derfor må både mor og far ut i jobb når permisjonspengene utløper.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som bor i Norge er jo veldig heldige som i det hele tatt får være hjemme et helt år med barna våre, i mange andre land får de ikke så lang permisjon. Men det er klart at det i en perfekt verden skulle vært slik at man kunne være hjemme enda lenger med nok penger og ha barn i barnehagen et par timer for å sosialiseres, men resten av tiden kunne barna være sammen med mammaen og pappaen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten også tilfellle at mange mødre er hjemmeværende i mange andre i-land, f.eks. i Sør-Europa og Amerika pga dårlig tilrettelegging. Tror ikke vi kan klage, vi har (de fleste) et valg i hvert fall. Skal ikke så langt til land som fortsatt har 3 måneder med perm og så kan foreldre enten være hjemme med barna sine eller sende de til barnepass. Og da er de i hvert fall alt for alt for små til dette. Slik var det vel for vår foreldregenerasjon også. Men jeg er enig med at ettåringer flest har lite å gjøre i store barnekollektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ja, jeg har så lite lyst til at Evelina skal begynne i barnehagen når hun er 1 år. Synes det er alt for tidlig! Er selv pedagogisk leder i barnehage men synes ikke barnehage er det beste for barn som er så små... Skulle ønske jeg kunne hatt henne hjemme ihvertfall to år, også etter det ville jeg gjerne hatt henne kortere dager for at hun skal få leke og bli sosialisert... menmen! Men vi har nok ikke råd til at jeg går hjemme, så hun må nok i barnehagen når hun er året.

Vet vi er heldige i Norge i forhold til andre land, men alikevel... jeg er litt motstander av at barn skal sendes i barnehage 7-8 timer fra de er 1 år... tror ikke det er det beste jeg, selv om jeg kanskje ikke burde si det siden jeg er ped.leder selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...